همایش معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور در تبریز: گسترش زنان سرپرست خانوار/ آذربایجان‌شرقی به سمت سالمندی حرکت می‌کند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آمار و ارقام مسایل اجتماعی در کشور نگران کننده است، گفت: با افزایش معضلات انتظارات از سازمان بهزیستی نیز بالا می‌رود و برای تحلیل معضلات اجتماعی باید اصول مختلف را مورد توجه قرار دهیم. به گزارش اعتدال پرس، انوشیروان محسنی بندپی در همایش علمی کاربردی معاونان امور اجتماعی […]

image_pdfimage_print

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آمار و ارقام مسایل اجتماعی در کشور نگران کننده است، گفت: با افزایش معضلات انتظارات از سازمان بهزیستی نیز بالا می‌رود و برای تحلیل معضلات اجتماعی باید اصول مختلف را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش اعتدال پرس، انوشیروان محسنی بندپی در همایش علمی کاربردی معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به شرایط اجتماعی کشور اظهار داشت: رسانه‌ها مشکلات اجتماعی کشور را برجسته نکنند ولی واقعیت این است که آمار معضلات اجتماعی در کشور نگران کننده هستند.

زنان سرپرست خانوار در کشور به شدت در حال گسترش است

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار در کشور به شدت در حال گسترش است، یادآور شد: افزایش زنان سرپرست خانوار مشکلات متعددی را در زمینه‌های تربیتی و فرهنگی و اجتماعی به وجود آورده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آمار و ارقام مسائل اجتماعی در کشور نگران کننده است، افزود: با افزایش معضلات انتظارات از سازمان بهزیستی نیز بالا می‌رود و برای تحلیل معضلات اجتماعی باید اصول مختلف را مورد توجه قرار دهیم.

از نگاه تک‌بعدی به معضلات اجتماعی باید پرهیز کرد

وی تاکید کرد: توجه به سطوح مختلف مدیریتی در رفع معضلات اجتماعی مهم است و از سطح خرد خانواده تا سطوح کلان باید مورد توجه باشد و از نگاه تک‌بعدی به معضلات اجتماعی باید پرهیز کرد و به عنوان مثال در زمینه سرپرست خانوار و زنان سرپرست به مسائل مختلف باید توجه کرد.

نگاه سیستمی و فرآیندی به معضلات کشور شود

محسنی‌بند‌پی خواستار نگاه سیستمی و فرآیندی به معضلات کشور شد و گفت: باید سیاست‌های اجتماعی مبتنی بر عقل و خردجمعی تدوین شود و این در حالی است که با کمبود منابع روی آزمون و خطا کار می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تدوین سند تدبیر و توسعه در استان اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها باید مبتنی بر شواهد باشد تا سلامت روانی در جامعه ایجاد شود تا نگاهی وسیع‌تر را در جامعه ایجاد کنیم.

وی در ادامه سخنان خود بر کاهش آسیب‌های اجتماعی استان‌محور تاکید کرد و گفت: هر استانی که آسیب اجتماعی آن به عنوان شاخصی در حال رشد است باید به آن محور و کاهش آن توجه بیشتری شود و پویایی سازمان بهزیستی در پرهیز از روزمرگی است تا اهداف کلان تامین شده و حمایت مراکز مختلف را شاهد باشیم.

محسنی بند‌پی با یادآوری این موضوع که باید مشارکت‌ها افزایش یابد، گفت: ظرفیت بزرگی در کشور وجود دارد و سازمان بهزیستی در برون‌سپاری فعالیت‌ها موفق عمل کرده است و خیران و مراکز غیردولتی آماده همکاری خوبی هستند.

وی دخالت شهرداری‌های کلانشهرها را در حل برخی معضلات اجتماعی یادآور شد و گفت: یکی از ارگان‌هایی که وظیفه‌مند هستند شهرداری‌ها هستند و باید در مسائل مختلف به صورت دراز مدت همکاری و همراهی کنند و متاسفانه در برخی کلانشهرها این همراهی وجود ندارد و درخواست ما از مجلس و مسئولان استانی تلاش در این زمینه شد.

شناسنامه آسیب‌های اجتماعی هم تهیه شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید مراقبت مستمر داشته و نگاه همه‌جانبه داشته باشیم و شناسنامه آسیب‌های اجتماعی هم تهیه شود که این امر در کنار نقطه‌شناسی محل‌های آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

وی بر آگاهی رسانی عمومی در جامعه تاکید کرد و گفت: آگاه‌سازی مداوم و مستمر در زمینه خدمات اورژانس اجتماعی حائز اهمیت است و تلاش برای ترخیص فرزندان تحت پوشش نیز یک شاخص ارزیابی تیم‌های بهزیستی است.

محسنی‌بند‌پی بر آغاز نخبه‌یابی در سنین پایین تاکید کرد و گفت: فعالیت جدی در مهدهای کودک ضروری است تا کودکان نخبه از سن پایین شناسایی شوند.

اختلال‌های اضطرابی زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اختلال‌های اضطرابی در جامعه گفت: این اختلال‌ها می‌تواند در زمینه مشکلات اجتماعی زمینه‌سازی کند و باید توجه کافی به این امر داشت.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در همایش علمی کاربردی معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به رویکردهای معانت امور اجتماعی بهزیستی کشور اظهار داشت: در حمایت طلبی، بازاریابی اجتماعی، رویکرد رسانه‌ای و شریک‌یابی رویکردهای مهمی داریم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: جذب منابع خارج سازمانی از رویکردهای مهم در سال‌جاری است که می‌تواند هم از منابع دولتی و غیردولتی باشد و این منابع می‌تواند منابع غیرمالی نیز باشد تا مشارکت ارتقا یابد.

مسعودی‌فرید بر استانداردسازی خدمات تاکید کرد و گفت: ارتقا خدمات در کنار کاهش هزینه‌ها مهم است و ارزشیابی خدمات نیز مورد توجه خواهد بود که ارزشیابی اقتصادی حائز اهمیت بیشتری است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: در سطح استان‌ها می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم که با تحلیل موضوعات استانی و برنامه‌ریزی استانی در آذربایجان‌شرقی  کارهای بزرگی انجام شده است.

وی یادآور شد: سلامت روان در بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی مهم است و آموزش مهارت‌های اجتماعی در افزایش کارآیی مردم دارای جایگاه ویژه‌ای است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان تاکید کرد و گفت: به دوران کودکی و سن زیر ۶ سال باید توجه کافی داشت که می‌تواند نتایج مثبت متعددی را در پی داشته باشد و در کشورهای پیشرفته بر این سرمایه‌گذاری تاکید می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اختلال‌های اضطرابی در جامعه یادآور شد: این اختلال‌ها می‌تواند در زمینه مشکلات اجتماعی زمینه‌سازی کند و باید توجه کافی به این امر داشت.

مسعودی‌فرید به فعالیت کمیته‌های تخصصی در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تحلیل‌های راهبردی به صورت مستمر مورد توجه است تا بتوانیم بر مشکلات فائق آئیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پدیده طلاق در کشورهای مختلف دارای علل مختلف است، افزود: با بررسی کشورهایی که در آنها طلاق زیاد است عوامل مختلفی دخیل هستند که مسائل مالی یکی از آنها است.

وی عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی یک مسئله بین‌بخشی است و در زمینه شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی بی‌عدالتی و محرومیت دارای اهمیت خاصی است که باید مرتفع شوند.

بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید امور سازمانی مانند بهزیستی به بخش غیردولتی واگذار شود، گفت: سازمان بهزیستی به علت گستردگی سازمانی نمی‌تواند تحرک و پویایی لازم را در کارهای عادی داشته باشد.

سعید شبستری در همایش علمی کاربردی معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور، با بیان اینکه مباحث و موضوعات اجتماعی با عدد و رقم چندان قابل بیان نیست، اظهار داشت: آماری که اعلام می‌شود تنها بخش کوچکی از کارهای انجام شده هستند و گستره بزرگی را شامل می‌شود و علاوه بر این کار کردن در حوزه‌های انسانی و اجتماعی کار سختی است که قابل مقایسه با بخش‌های دیگر نیست.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ایران تحولات بزرگی را در حوزه‌های مختلف به وجود آورد، گفت: با توجه به جایگاه مردم که اصلی‌ترین سرمایه انقلاب هستند خدمت‌رسانی به آنان نیز مورد توجه جدی قرار دارد و این خدمت رسانی یک رسالت مهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی خدمتگزاری به مردم را توفیقی مهم دانست و یادآورشد: سرمایه مردمی ناشی از اعتماد عمومی، اجتماعی و انسجام و همگرایی است و نقش سرمایه انسانی از سرمایه اقتصادی نیز بالاتر است و رهبر انقلاب نیز در شعار امسال به آن تاکید داشتند و اگر می‌خواهیم این نظام و انقلاب را نگه داریم باید اعتمادسازی را حفظ کنیم، البته فسادهای مالی این اعتماد را در مقاطعی، دچار خدشه می‌کنند.

شبستری با تاکید بر افزایش مشارکت مردم در مسائل اجتماعی افزود: اعتماد افزایی در جامعه موجب می‌شود تا میزان مشارکت آنان نیز افزایش یابد و در مسائل مختلف پیشرفت کنیم.

موازی کاری یکی از آسیب‌های جدی دستگاه‌های دولتی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه موازی کاری یکی از آسیب‌های جدی دستگاه‌های دولتی است، افزود: سازمان بهزیستی به علت گستردگی سازمانی نمی‌تواند تحرک و پویایی لازم را در کارهای عادی داشته باشد.

وی گفت: سازمان می‌تواند در کارهای تخصصی متمرکز شود و اگر سازمانی مدعی هست که می‌تواند فعالیت‌های عادی را انجام بدهد این فعالیت‌ها را به سازمان‌های مدعی واگذار کنید.

شبستری تصریح کرد: سازمان‌های مدعی توان تخصصی لازم را ندارند و این در حالی است که سازمان بهزیستی توان تخصصی و کارشناسی بالایی دارد و در زمینه واگذاری امور به بخش‌های غیردولتی نیز تا حد ممکن باید پیش رویم و دولت باید از اجرا خارج شده و به سمت سیاست‌گذاری و نظارت حرکت کند.

وی با انتقاد از شیوه پرداخت یارانه‌ها گفت: عدم پرداخت هدفمند یارانه‌ها به صورت صحیح موجب شد تا محرومان واقعی مورد حمایت قرار نگیرند و آسیب نیز ببینند و اکنون دولت در این زمینه با مشکل مواجه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: باید سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی تقویت شوند و یکی از محورهای سند تدبیر، توسعه همکاری مردم است چرا که منابع دولتی با محدودیت فراوانی مواجه هستند.

کمک‌های بهزیستی جوابگوی مشکلات مددجویان نیست

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر برخی افراد تحت پوشش بهزیستی کشور با مشکلات جدی مواجه هستند و کمک‌های فعلی جوابگوی نیازهای آنها نیست.

محمداسماعیل سعیدی  در همایش علمی کاربردی معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور، با اشاره به جایگاه سازمان بهزیستی اظهار داشت: این سازمان تخفیف‌بردار نیست و نمی‌توان اعتبارات حداقلی این مجموعه را کاهش داد و باید توجه داشت که بهزیستی نیازمند حمایت مستمر است.

وی ادامه داد: برون‌سپاری و واگذاری به بخش‌های غیردولتی در خدمات بهزیستی مورد توجه است و در این میان با نظارت مستمر می‌توان کارهای خوبی را انجام داد که موجب ارتقای خدمات بهزیستی شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه تبریز در زمینه کاهش تکدی‌گری و کودکان خیابانی افزود: موسسات مردمی خودجوشی در این شهر فعال هستند که توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را کسب کنند.

وی بر استفاده از تجارب موسسات خیریه مردمی تبریز در بعد کشوری یادآور شد: بنده در مجلس بر این امر تاکید داشته‌ام که تجارب تبریز در سطح کلان منعکس شود تا چهره زشت تکدی‌گری در کلانشهرها مرتفع شود.

سعیدی با یادآوری این مسئله که کاهش معضلات اجتماعی با ارقام بودجه‌های فعلی امکانپذیر نیست، افزود: برای حل ریشه‌ای این معضلات باید مردم را پای کار بیاوریم و بسیاری از مردم نیز مایل هستند تا در این میان مشارکت کنند و استفاده از این ظرفیت‌ها لازم و ضروری است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت کمیته‌های تخصصی در سازمان بهزیستی گفت: کمیته‌های تخصصی نحوه کمک مجلس شورای اسلامی به بهبود وظایف بهزیستی را منتقل کنند و انتظارات قانونی را بیان کنند.

سعیدی یادآور شد: در حال حاضر برخی افراد تحت پوشش بهزیستی کشور با مشکلات جدی مواجه هستند و کمک‌های فعلی جوابگوی نیازهای آنان نیست.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی طرح‌های حمایتی در مجلس اعلام شده که عده‌ای این طرح را تبلیغاتی خوانده‌اند؛ در حالی که اینگونه نیست.

تبریز شهر سبز تکدی‌گری است

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز از نظر تکدی‌گری به عنوان یک شهر سبز شناخته می‌شود، گفت: تعداد گدایان در این شهر نزدیک به صفر است و موسسات خیریه مردمی برای جمع‌آوری متکدیان و پوشش آنان فعال هستند.

محسن ارشدزاده در همایش علمی کاربردی معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور، با اشاره به موقعیت آذربایجان‌شرقی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اظهار کرد: این استان با کشورهای خارجی هم مرز است که معایب و محاسنی را در پی دارد و رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد می‌کند و توریسم درمانی در این استان رواج دارد.

وی ادامه داد: این هم مرزی از لحاظ تهدیدات اجتماعی یک آسیب شمرده می‌شوند و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

آذربایجان‌شرقی به سمت سالمندی حرکت می‌کند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز حدود ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین دارد، بیان کرد: این تعداد یک آسیب جدی است و جمعیت استان نیز به سمت سالمندی است و رتبه خودکشی در استان نیز رتبه سوم کشوری است.

وی یادآور شد: حمایت از مهدکودک‌های محروم و آسیب دیده را انجام می‌دهیم و یک خانه دولتی شیر خوارگاه با ۵۵ کودک داریم و ۷۵ نفر دانشجو تا سطح دکترا را نیز زیرپوشش داریم.

آذربایجان‌شرقی از نظر کودکان خیابانی رتبه آخر را دارد

ارشدزاده با اشاره به عملکرد دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: اورژانس اجتماعی به غیر از تبریز در ۴ شهر استان فعال است و از نظر کودکان خیابانی نیز در کشور رتبه سی‌ام را داریم.

وی بیان کرد: از نظر اختلال جنسی در رتبه ۵ کشوری قرار داریم و یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی طلاق، اعتیاد، خودکشی و سرقت است که بیشترین آسیب‌های اجتماعی مربوط به طلاق و اعتیاد است.

ارشدزاده با بیان اینکه شهر تبریز از نظر تکدی‌گری به عنوان یک شهر سبز شناخته می‌شود، افزود: تعداد متکدیان در این شهر نزدیک به صفر است و موسسات خیریه مردمی برای جمع‌آوری متکدیان و پوشش آنان فعال هستند.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های استانی گفت: برای اجرای برنامه سند تدبیر توسعه در آذربایجان‌شرقی برنامه‌های متعددی را داریم که در همین زمینه دو برنامه با مشارکت خیران در حال اجرا است و در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و ۷ پروژه نیز در شهرستان‌ها در حال اجراست و ارزش پروژه‌ها در حدود ۱۴ میلیارد تومان است.

ارشدزاده از سه برابر شدن درآمد اختصاصی استان در دو سال اخیر خبر داد و گفت: درآمد اختصاصی در سال ۹۲ از ۳۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال ۹۳ به ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است و تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل انجام شده است.

وی با بیان اینکه برند بهزیستی آذربایجان شرقی مبتنی بر اعتماد مردمی است، افزود: تعداد مراکز و موسسات غیردولتی استان به طور کلی ۱۴۵۰ موسسه است.

منبع: فارس

انتهای خبر