ماجرای اشتباه حکم ۵ سال حبس رضا ضراب در رسانه‌های داخلی + تصاویر

با کیلک بر روی خبر روزنامه حریت، مشاهده می‌کنیم که در خبری کوتاه در ارتباط به صدور حکم ۵ سال حبس برای مهاجمان به ماشین رضا ضراب نوشته شده است: دادگاه استانبول این مهاجمان را به به دلیل فحاشی و تهدید ضراب به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم کرده است. خبر متعلق به روزنامه […]

image_pdfimage_print

با کیلک بر روی خبر روزنامه حریت، مشاهده می‌کنیم که در خبری کوتاه در ارتباط به صدور حکم ۵ سال حبس برای مهاجمان به ماشین رضا ضراب نوشته شده است: دادگاه استانبول این مهاجمان را به به دلیل فحاشی و تهدید ضراب به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

خبر متعلق به روزنامه حریت در ارتباط با رضا ضراب، متفاوت با ترجمه‌ای بود که در رسانه‌های داخلی کشور از آن به عنوان صدور حکم ۵ سال حبس برای تاجر ایرانی‌الاصل در ترکیه منتشر شد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از آنا، رضا ضراب تاجر ایرانی‌الاصل مقیم ترکیه، به جرم پول‌شویی به پنج سال زندان محکوم شد. این بخشی از خبری بود که برخی رسانه‌ها به سرعت آن را منتشر کردند؛ منبعی که رسانه‌ها در این خبر به استناد کرده بودند سایت خبری روزنامه حریت ترکیه بود.

اما خبر متعلق به روزنامه حریت در ارتباط با رضا ضراب متفاوت با ترجمه‌ای بود که در رسانه‌های ایرانی منتشر شد.ماجرا به مهاجمانی مربوط می‌شد که به خودروی رضا ضراب حمله کرده و به او فحاشی کرده بودند و این خبر ارتباطی با محکومیت رضا ضراب به ۵ سال حبس نداشت.

اما چرا این خبر در رسانه‌های ایرانی به اشتباه ترجمه شد؟ با کیلک بر روی ادامه این خبر در سایت روزنامه حریت، اخبار آرشیوی مربوط به رضا ضراب برای اطلاع از جزئیات بیشتر از این پرونده بازنشر می‌شود. اخباری که یا مربوط به درخواست دادستان، برخی نمایندگان یا تشکل‌های دانشجویی برای صدور حکم حبس برای این تاجر ایرانی و یا خبرهایی در ارتباط با حواشی زندگی شخصی این ضراب با همسر مشهورش در ترکیه است.

با کیلک بر روی خبر روزنامه حریت، مشاهده می‌کنیم که در خبری کوتاه در ارتباط به صدور حکم ۵ سال حبس برای مهاجمان به ماشین رضا ضراب نوشته شده است: دادگاه استانبول این مهاجمان را به به دلیل فحاشی و تهدید ضراب به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

این حکم به خبر روزنامه حریت به قلم «اوزگه ائری کار» در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال گذشته باز‌می‌گردد که راننده شخصی رضا ضراب در پل سلطان فاتح محمد در حال حرکت به مقصدی دیگر در کوچه‌ای توقف و منتظر می‌ماند. در این بین سه برادر به اسامی (ثروت ساتیر ۳۳ ساله)،سینان ساتیر (۲۹ ساله) و (سرکان ساتیر ۲۸ ساله) به ماشین رضا ضراب حمله و او را تهدید به قتل می‌کنند.

در نهایت، پرونده‌ای علیه مهاجمان به خودروی رضا ضراب تشکیل می‌شود که در آن، ۳ برادر به ضرر به مال متهم شده و بین ۱۰ ماه تا ۵ سال حبس برای متهمان از سوی دادستان درخواست شده است.

رضا ضراب بازرگان ایرانی الاصل و متهم اصل پرونده فساد مالی ترکیه موسوم به ۱۷ دسامبر، متهم بود که با کمک برخی از فرزندان اعضای ارشد دولت اردوغان و مسئولان رده بالای دولتی یک باند بزرگ برای پول شویی و فساد اقتصادی ایجاد کرده است.

پس از افشای پرونده ضراب و دستگیری او و فرزندان تعدادی از وزیران اردوغان، کابینه حزب عدالت و توسعه دچار تغییرات گسترده ای شد. تعدادی از وزیران دولت اردوغان به دستور او استعفا کردند .اعتراض‌هایی نیز در شهر های مختلف ترکیه انجام شد.

اردوغان همواره اتهام فساد اقتصادی را توطئه دشمن خوانده است.او انگشت اتهام را به سمت کشورهای خارجی و فتح الله گولن رهبر جنبش خدمت که اکنون در آمریکا ساکن است، نشانه گرفته است.

اما در نهایت پس از گذشت چند ماهه از این اتفاق در ابتدا ضراب و سایر متهمان این پرونده با قید وثیقه آزاد شدند و پس از آن دادگاه استانبول رای به تبرئه ضراب و همکاران او داد. اردوغان در واکنش به این حکم ، گفته بود: «حق به حق‌دار رسید».

اخبار فساد اقتصادی دولت اردوغان در ایران نیز دنبال می‌شود. یک علت پی گیری این خبر ایرانی الاصل بودن رضا ضراب متهم اصلی پرونده فساد اقتصادی در ترکیه است. بازداشت ضراب با بازداشت بابک زنجانی در ایران همزمان شد. ضراب در بازجویی‌های بابک زنجانی میلیاردر معروف ایرانی را رئیس خودش معرفی کرده بود.

زنجانی در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت میلیاردها دلار پول نفت به خزانه همچنان در زندان است.

انتهای خبر