پروژه «میدان آذربایجان» شروع نشده متوقف شد!

پروژه عظیم میدان آذربایجان که از آن به عنوان جراحی ترافیکی در بستر حمل‌‌و‌نقل شهری تبریز یاد می‌شود، به دلیل تصویب نشدن در شورای ترافیک استان، متوقف شد. اعتدال پرس/ میدان آذربایجان، میدانی است که در شمال غرب شهر تبریز واقع شده و بزرگترین میدان این شهر است. این میدان با وسعت ۱۲٬۵ هکتار و […]

image_pdfimage_print

پروژه عظیم میدان آذربایجان که از آن به عنوان جراحی ترافیکی در بستر حمل‌‌و‌نقل شهری تبریز یاد می‌شود، به دلیل تصویب نشدن در شورای ترافیک استان، متوقف شد.

اعتدال پرس/ میدان آذربایجان، میدانی است که در شمال غرب شهر تبریز واقع شده و بزرگترین میدان این شهر است. این میدان با وسعت ۱۲٬۵ هکتار و با یک و نیم برابر وسعت میدان آزادی تهران، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های شهری ایران به حساب می‌آید.

قرار گرفتن این میدان در محل تلاقی بزرگراه پاسداران، بلوار آذربایجان، خروجی فرودگاه تبریز و جاده مرند، موقعیت ترافیکی و اهمیت این میدان را چند برابر کرده است و  با توجه به حجم بالای ترافیک عبوری از این میدان، شهرداری تبریز از سالها پیش، قصد احداث تقاطع غیرهمسطح طبقاتی را برای روان‌سازی ترافیک این منطقه داشتند که سرانجام عملیات اجرایی پروژه میدان آذربایجان همزمان با نیمه شعبان کلید خورد.

اما چند روز از کلنگ‌زنی اجرای طرح ترافیکی میدان آذربایجان نگذشته بود که در شورای ترافیک آذربایجان‌شرقی اعلام شد این طرح برای بررسی‌های بیشتر باید متوقف شود.

توقف طرح ترافیکی میدان آذربایجان/ طرح نیاز به تصویب در شورای فنی دارد
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای ترافیک استان، گفت: اجرای طرح جراحی ترافیکی میدان آذربایجان به مطالعات بیشتری نیاز دارد و از این رو شهرداری تبریز تا زمان انجام مطالعات کافی، اجرای آن را متوقف کند.

محمدصادق پورمهدی اظهار کرد: با توجه به این که اجرای هر طرحی بدون تصویب شورای فنی، تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود از این رو شهرداری تبریز باید تا انجام مطالعات کافی بر روی این طرح و نهایی شدن آن، از اجرای طرح خودداری کند.

وی افزود: طرح جراحی ترافیکی میدان آذربایجان یکی از طرح‌های مهم و حیاتی در ترافیک تبریز است و شهرداری لازم است در اجرای این طرح نظرات و تجربه‌های کارشناسان و اساتید دانشگاهی را هم به کار گیرد.

پورمهدی با بیان اینکه اجرای طرح‌های ترافیکی با هدف روان‌سازی ترافیک انجام می‌شود، اضافه کرد: اجرای ناقض این طرح‌ها موجب نارضایتی مردم و بروز مشکلات بعدی می‌شود.

وی گفت: زمانی که طرحی در شورای فنی و ترافیک مصوب می‌شود باید برای اجرای صحیح و کامل آن با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نیروی انسانی اعمال قانون شود.

تأییدیه اجرای پروژه میدان آذربایجان پیش‌تر، اخذ شده‌ است

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با بیان اینکه تأییدیه اجرای پروژه میدان آذربایجان پیش‌تر، اخذ شده‌ است، گفت: خواسته شورای ترافیک استان از مجریان این پروژه، اطلاع‌رسانی بیشتر از جزئیات عمرانی است؛ نه توقف آن.

محبوب عبدالله‌پور، با بیان این که تأئیدیه اجرای پروژه میدان آذربایجان پیش‌تر، اخذ شده‌ است، اظهار کرد: خواسته شورای ترافیک استان از مجریان این پروژه، اطلاع‌رسانی بیشتر از جزئیات عمرانی است؛ نه توقف آن.

وی تاکید کرد: طبیعی است که اجرای پروژه عظیمی چون میدان آذربایجان، با حساسیت‌هایی همراه باشد، اما قطعاً حساسیت‌های مطالعاتی، وقفه‌ای در زمان‌بندی اجرای پروژه نخواهد داشت.

امامی، شهردار منطقه چهار تبریز نیز از تجهیز کارگاه عمرانی پروژه عظیم آذربایجان خبر داد و افزود: در جلسه شورای عالی ترافیک که به همین منظور تشکیل شده بود، مشاور پروژه حضور نداشت، از این رو پاسخگویی به برخی موارد، به جلسه‌ای که تا یک هفته آینده تشکیل خواهد شد، موکول شد.

امامی با بیان این‌که هم‌اینک کارگاه عمرانی پروژه در مرحله تجهیز بوده و محدوده عملیات عمرانی در میدان نیز محصور شده است، اظهار کرد: با برگزاری جلسه آتی شورای عالی ترافیک و اطلاع‌رسانی بیشتر از جزئیات فنی، پروژه در چند روز آتی، با شتاب هر چه تمام پیگیری خواهد شد.

یعقوب وحیدکیا معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز نیز در این مورد گفت: پس از برگزاری مراسم آغاز عملیات اجرایی، تجهیز کارگاه ها آغاز شده است و در چند روز آتی، وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی در زمینه توقف این طرح به دلیل نقص مطالعات گفت: تمامی مطالعات این طرح در معاونت حمل و نقل انجام و سپس به شورای ترافیک استان ارسال شده که آغاز عملیات اجرایی نیز بر اساس تائیدیه این شورا انجام گرفته است.

معاون حمل و نقل شهردار ادامه داد: در مطالعه یاد شده، موقعیت این طرح با لحاظ طرح تبادل ارس و طرح تقاطع شهید بابایی سنجیده می‌شود تا ابهامات فرضی در زمینه امور فنی پروژه برطرف گردد.

 وحیدکیا تاکید کرد: پروژه، طبق مطالعات صورت‌گرفته اجرا خواهد شد و در این بین، هیچ تغییر اساسی و عمده‌ای در کم و کیف اجرای آن، متصور نیست.

حال این سئوال مطرح است، چرا پروژه عظیمی مثل میدان آذربایجان که مسئولان از آن به عنوان جراحی ترافیکی در بستر حمل‌‌‌ و‌‌ نقل شهری یاد می‌کنند قبل از اجرا در شورای ترافیک مطرح و بررسی نمی‌شود و مسئولان این شورا بعد از آغاز کلنگ‌زنی آن وارد صحنه می‌شوند.

انتهای خبر