گزارش مدیرکل بهزیستی استان در جمع خبرنگاران: ۱۵% جمعیت آذربایجان‌شرقی تحت پوشش بهزیستی هستند/ “تنها، همه باهم می توانیم”، شعار امسال بهزیستی+تصاویر

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی دو درصد جمعیت استان را دچار آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: ۱۵ درصد جمعیت استان تحت پوشش حمایت‌های بهزیستی هستند. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، مدیرکل بهزیستی استان در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با حضور در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از آمار فعالیتهای یکسال اخیر سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی […]

image_pdfimage_print

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی دو درصد جمعیت استان را دچار آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: ۱۵ درصد جمعیت استان تحت پوشش حمایت‌های بهزیستی هستند.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، مدیرکل بهزیستی استان در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با حضور در جمع خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از آمار فعالیتهای یکسال اخیر سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی خواستار حمایت رسانه ها در جلب مشارکت اجتماعی آحاد مختلف جامعه و تحقق اهداف و برنامه های های گسترده این سازمان شد.

محسن ارشدزاده در ابتدای سخنان خود با بیان شعار امسال سازمان بهزیستی، گفت: شعار امسال سازمان بهزیستی عبارت است از “تنها، همه باهم می توانیم” که برگرفته از شعار سال ۹۴ است که توسط رهبری تبیین شده و بیانگر همدلی و همراهی مردم  در پوشش خدمات مردم نهاد این سازمان است.

وی افزود: اجتماعی کردن خدمات بهزیستی رویکرد اصلی این سازمان است که در این حالت دولت نقش ناظر را داشته و مردم خدمات را مدیریت می کنند و به حول قوه الهی ثمرات مثبتی را در سطح استان داشته است.

ارشدزاده گفت: رویکرد دیگر بهزیستی انجام فعالیت‌ها و خدمات مربوطه در خانه‌ها است به این معنی که اخیرا تلاش‌هایی را صورت داده‌ایم که ویزیت معلولان، سالمندان، بیماران نخاعی و مراقبان آنها در منزل و کنار خانواده صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مسایل اجتماعی بسیار پیچیده و توام با مشکلات و نواقصات بسیار است گفت: قطعا با نگاه مثبت بخصوص با کمک رسانه ها می توان در حل موضوعات اجتماعی و جلب مشارکت خیرین و مردم قدمهای بیشتر و بهتری برداشت.

۴۲ میلیارد تومان مشارکت نقدی مردم طی سال گذشته

وی اظهار داشت: مجموع اعتبارات سال ۹۳ برای جمعیت هدف بهزیستی استان ۱۲۶ میلیارد تومان بود که از این میزان ۲۲ میلیارد تومان اعتبار استانی، ۴۴ میلیارد تومان اعتبار ملی، ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی کم بهره، ۵ میلیارد تومان حمایت بیمه تامین اجتماعی و ۴۲ میلیارد تومان نیز مشارکت نقدی مردمی برای خدمت رسانی به جمعیت هدف بوده است.

ارشدزاده با بیان اینکه ۹ پروژه عمرانی با مشارکت خیران و صرف هزینه بیش از ۱۴ میلیارد تومانی در حال اجرا است که تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید، افزود: سال گذشته با صرف هزینه یک میلیارد تومانی۶ واحد از مراکز بهزیستی را بازسازی و مقاوم‌سازی کردیم.

۱۵ درصد جمعیت استان تحت پوشش بهزیستی هستند

وی ماموریت‌های بهزیستی را در چهار محور توانبخشی، امور اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی طبقه‌بندی و اضافه کرد: ۱۵ درصد جمعیت استان تحت پوشش حمایتی بهزیستی هستند که از این رقم، ۴٫۲ درصد معلولان، ۹٫۸ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال و یک درصد نیز بیماران مزمن روانی هستند.

آذربایجان‌شرقی رتبه سوم مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای معلولان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در سال گذشته رتبه سوم کشوری را در حوزه مناسب‌سازی اماکن و فضاهای عمومی برای معلولان به خود اختصاص دادیم و در تلاشیم در سال‌جاری این رتبه را ارتقاء دهیم.

وی افزود: طی سال ۹۳ تعداد هفتصد و سی و یک واحد مسکونی تکمیل و به مددجویان این سازمان در سطح استان واگذار شده است و همچنین عملیات ساخت پانصد و چهل و یک واحد دیگر برای مددجویان استان آغاز شده است.

محسن ارشدزاده از کمک بلاعوض بیش از ۳ میلیارد تومانی این نهاد برای احداث و تامین انشعابات مسکن مددجویان در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: کل رقمی که برای احداث مسکن در سال گذشته صرف کردیم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و اخذ امتیازات آب، برق، گاز، تلفن و عوارض به تعداد ۲ هزار و۵۸۰ مورد و به ارزش ریالی یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان بود.

وی همچنین به اشتغالزایی واحدهای غیردولتی تحت مجوز این سازمان اشاره کرد و گفت: یک هزارو چهارصد و پنجاه واحد غیر دولتی خدماتی با مجوز این سازمان در سطح استان دایر شده اند که در مجموع ۵۰۰۰ شغل در استان ایجاد کرده اند.

ارشدزاده در تشریح عملکرد حوزه اشتغالزایی بهزیستی استان با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۳۲ نفر از تسهیلات اشتغال زایی این اداره کل به ارزش ۱۳ میلیارد تومان بهره مند شده اند افزود: سال گذشته ۲۱ نفر با استفاده از سهمیه ۳% در ادارات استان استخدام شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حوزه امور اجتماعی حمایت از زنان سرپرست خانوار و افراد از کار افتاده را به عهده داریم و در این زمینه ۹ هزار و ۵۰۰ خانوار را تحت پوشش قرار داده و به ارائه مستمری ماهیانه می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با انجام حمایت‌های اجتماعی مناسب برای مددجویان، ۷۵۰ نفر از افراد قابل بازتوانی را توانمند و از چرخه حمایت‌های مستقیم بهزیستی خارج کردیم.

ارشدزاده تصریح کرد : در بحث توانمندسازی مددجویان سال گذشته تعداد ۷ هزار و ۳۰۰ نفر را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داده و بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان حق بیمه پرداخت کردیم.

وی اضافه کرد: در بحث آسیب‌دیدگان اجتماعی خدمات سیار اورژانس اجتماعی، ۳ مرکز ساماندهی کودکان خیابانی، خانه سلامت دختران و زنان و مرکز بازپروری دختران آسیب دیده فعال بوده و در سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دادیم.

شناسایی ۱۴۸ هزار معلول در استان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف را تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از معلولیت قرار داده‌ایم که شامل معلولان مادرزادی و ژنتیکی، بیماران مبتلا به تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان می‌شود.

وی همچنین به طرح CBR(توانبخشی مبتنی بر جامعه) اشاره کرد و گفت: طی سال ۹۳ و در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه یک میلیون و پانصد هزار نفر از جمعیت هدف استان مورد پایش قرار گرفت و در این پایش ۱۴۸ هزار معلول شناسایی شد که اکنون هشتصد نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی در آمده اند.

ارشدزاده افزود: مشاوره و خدمات روانشناختی بهزیستی در ۱۸ مرکز دولتی و ۵۶ مرکز غیر دولتی انجام می‌شود و ۵۷ هزار نفر از جمعیت استان از خدمات این مراکز بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۹۸۶ مهدکودک در استان فعالیت داشته و در طول سال گذشته ۴۶ هزار کودک را تحت آموزش قرار داده اند، گفت: از این تعداد ۴۸۶ مهد کودک در روستاها دایر هستند که از طرف بهزیستی روزانه یک وعده غذای گرم رایگان در بین کودکان این مهد کودک ها توزیع می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود گفت: سال گذشته برای۶۵۳ دانشجو و ۲۵۲۰ دانش آموز از مددجویان تحت پوشش بهزیستی شهریه و کمک هزینه تحصیل پرداخت شده است.

ارشدزاده با بیان اینکه ۱۴۵۰ کودک بد سرپرست در استان تحت پوشش مستقیم بهزیستی قرار دارند، افزود: ۳۱۳ نفر از این کودکان ترخیص، ۳۴ نفر به فرزندخواندگی و ۲۷۹ کودک نیز تحویل خانواده هایشان شده اند.

وی گفت: همچنین با دخالت بهزیستی و حمایت قضایی، ۱۱۲۰ کودک بدسرپرست نیز در طرح حمایت شبه خانواده تحویل اقوام و آشنایان شده و تحت نظارت غیرمستقیم بهزیستی قرار دارند.

۲ درصد جمعیت استان دچار آسیب‌های اجتماعی هستند

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه دو درصد جمعیت آذربایجان شرقی دچار آسیب‌های اجتماعی هستند افزود: بخش عمده آسیب‌های اجتماعی را به ترتیب طلاق با ۴۰ درصد، اعتیاد ۴۰ درصد، خودکشی ۵ درصد، سرقت ۵ درصد و بزهکاری ۱۰ درصد به خود اختصاص می‌دهند.

وی در مورد عملکرد این اداره کل در حوزه پیشگیری از اعتیاد گفت: ۱۱۵ مرکز درمان اعتیاد در استان فعالیت دارند که ۲۳۵ هزار نفر از خدمات آن بهره مند شده اند.

ارشدزاده خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی کمترین کودکان خیابانی کشور و رتبه سی ام کشوری را داراست.

وی افزود : در سال گذشته ۱۵۰ مورد کودک آزاری در سطح استان گزارش شده است که این نیز رقم بسیار پایینی نسبت به کل کشور می باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی با بیان اینکه تاکنون در آذربایجان شرقی چهارهزار و ششصد نفر معتاد به انواع مواد مخدر شناسایی شده است که از آن میان ۳ درصد از جمعیت معتادان استان را خانمها تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی در این خصوص اقدامات زیادی اجرایی کرده که پیشگیری و درمان معتادین، آگاه سازی و حساس سازی جامعه در موضوع اعتیاد، درمان و کاهش آسیب معتادان، ایجاد مراکز درمان سرپایی و توانمند سازی بهبود یافتگان از جمله آنهاست.

وی گفت: پایین آمدن سن مصرف و تغییر مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی از نگرانی های سازمان بهزیستی می باشد.

ارشدزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با بین اینکه نگاه مددکاران به مددجویان پدرانه است، گفت: مددجویان نیز به تبع همین نگاه پدرانه، تمام مسائل و مشکلات خود را با مددکار در میان می گذارند و مددکاران نیز با سعه صدر به آنها یاری می رسانند. با این وجود با توجه به منابع محدود سازمان در مقابل نیازهای نامحدود جامعه هدف، طبیعی است برخی نیازهای مددجویان تأمین نخواهد شد که این منجر به ناراحتی برخی از آن ها می شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در پایان با بیان اینکه در هفته بهزیستی شاهد بهره برداری از ۲۱۰ واحد مسکونی متعلق به مددجویان با هزینه این سازمان در استان خواهیم بود، مسابقه ویلچررانی، نمایشگاه فرهنگی و اشتغالزایی مددجویان بهزیستی، ارائه خدمات رایگان در مراکز بهزیستی و اففتاح و کلنگ زنی چندین مرکز خدماتی و غیردولتی را از دیگر برنامه های این هفته در استان ذکر کرد.

گفتنی است، بعد از مصاحبه خبری جمع حاضر جهت صرف افطاری به میزبانی فرزندان بی سرپرست، میهمان این عزیزان شدند.

انتهای خبر