رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی: رصد فعالیت های انتخاباتی زودهنگام و گزارش تخلفات موجود به شورای نگهبان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی از جمع آوری اطلاعات کاندیداهای احتمالی مجلس برای بررسی دقیق صلاحیت ها خبر داد. رصد فعالیت های انتخاباتی زودهنگام کاندیداها و گزارش تخلفات موجود به شورای نگهبان خبر داد. به گزارش اعتدال پرس، عباسعلی اسدی ظهر امروز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران خبرگزاری های رسمی کشور در […]

image_pdfimage_print

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی از جمع آوری اطلاعات کاندیداهای احتمالی مجلس برای بررسی دقیق صلاحیت ها خبر داد.

رصد فعالیت های انتخاباتی زودهنگام کاندیداها و گزارش تخلفات موجود به شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش اعتدال پرس، عباسعلی اسدی ظهر امروز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران خبرگزاری های رسمی کشور در تبریز با تبریک فرارسیدن سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان اظهار داشت: متاسفانه در جامعه آگاهی و اطلاعات درخصوص شورای نگهبان کم است و نیاز است مردم درخصوص وظایف و اختیارات این نهاد مقدس اطلاعات به دست آوردند.

وی با اشاره به اینکه ضرورت ایجاد و تشکیل شورای نگهبان در قانون اساسی ذکر شده است، افزود: در کشورهای دیگر جهان نیز که قانون دارند و با برنامه پیش می روند نهادهایی مشابه شورای نگهبان دارند تا بر قوانین تصویب شده مجلس هایشان نظارت و کنترل کنند.

اسدی با بیان اینکه در کشور ما نیز شورای نگهبان مستقل تر و کامل تر از نهادهای مشابه دیگر کشورها مشغول به فعالیت است، ادامه داد: این نهاد مقدس تلاش می کند انتخابات سالمی برگزار کند و بر روند انتخابات نظارت داشته باشد، همچنین این شورا وظیفه تایید مصوبات مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی ابراز داشت: این شورا کاملا مستقل است و به هیچ نهاد و جناحی وابسته نیست و به طور کامل زیرنظر رهبری فعالیت می کند.

شورای نگهبان وامدار هیچ حزبی نیست

اسدی با بیان اینکه بررسی شکایات موجود در انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از وظایف دیگر این شورا است، گفت: در این شورا شش فقیه توسط مقام معظم رهبری انتخاب می شود و شش حقوقدان نیز توسط مجلس انتخاب می شود.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان وامدار هیچ قوا و حزبی نیست، گفت: نهادهای مشابه شورای نگهبان در کشورهای دیگر به این شکل مستقل نیستند برای همین است که در ۳۶ سال اخیر هیچ موردی پیش نیامده است که گفته شود شورای نگهبان طرفدار فرد یا گروه خاصی بوده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برای بررسی قوانین تصویب شده مجلس توسط شورای نگهبان ملاک قانون و شرع مقدس اسلام است، افزود: نظارت بر انتخابات نیز از دیگر وظایف این شورا است که اگر حقی در جریان برگزاری انتخابات ضایع شود و یا تخلفی صورت گیرد این شورا آرای حوزه مربوطه را باطل خواهد کرد.

اسدی با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیداها برای انتخابات از دیگر وظیفه اصلی این شورا است، ادامه داد: تمام کاندیداهایی که ثبت نام می کنند از لحاظ سیاسی، اجتماعی و معتقد بودن به قانون اساسی بررسی می شوند و افرادی که شرایط عمومی و خصوصی را دارا باشند مجوز حضور در گردونه انتخابات به آنها داده می شود.

باید افراد خالص و ناب وارد مجلس شورای اسلامی شوند

وی با اشاره به اینکه مجلس عصاره ملت است، گفت: باید افراد خالص، ناب و نخبه وارد مجلس شوند و در این زمینه برای هر کسی صلاحیت حضور در انتخاابت برای شرکت در مجلس شورای اسلامی داده نمی شود.

اسدی با بیان اینکه باید به افرادی صلاحیت داد که معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه باشند، گفت: معیارهای ما دین اسلام است و اظهارات امام خینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت و جایگاه شورای نگهبان نشان از نقش و وظیفه مهم این نهاد مقدس است.

وی هدف از تاسیس دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات را کمک به تشکیل بانک اطلاعاتی جامع شورای نگهبان دانست و گفت: بر اساس قانون برگزاری انتخابات سالم مهم و حضور مردم در انتخابات یک اصل است که همه این موارد باعث می شود انتخابات کشور ما متفاوت تر از کشورهای داعیه دموکراسی و جمهوری با حضور حداکثری و نقش آفرینی مستقیم مردم برگزار شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این دفاتر استانی با تاکیدها و ارشادهای رهبری ۱۵ سال قبل ایجاد شد، گفت: این دفتر وظیفه جمع آوری اطلاعات درخصوص کاندیداهای احتمالی مجلس را برعهده دارد تا در بررسی صلاحیت ها نظر دقیق صادر شود.

تخریب دبیر شورای نگهبان با منظورهای خاصی انجام می شود

وی از فعالیت ۲۱ دفتر شهرستانی نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی در تمام شهرستان ها خبر داد و گفت: در تمام شهرستان ها و تبریز تلاش می کنیم نیروهای زبده و ارزشی را آموزش دهیم و به عنوان ناظر از آنها در جریان انتخاابت استفاده کنیم.

اسدی از رصد کامل فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداهای احتمالی مجلس در فضای حقیقی و نیز فضای مجازی خبر داد و افزود: تمام فعالیت های زودهنگام انتخابات رصد می شود و گزارش های متخلفان به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

انتهای خبر