معاون استاندار دستور داد: بررسی خطرات ریزگردهای دریاچه ارومیه در شورای پدافند غیرعامل استان

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: خطرات احتمالی ریزگردهای دریاچه ارومیه یکی از عوامل مهم تهدید حیات در منطقه است که به عنوان یک عامل تهدیدزا باید در پدافند غیرعامل بررسی شود. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، محمدصادق پورمهدی سه شنبه شب در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان، افزود: باید خطرات احتمالی این پدیده را به […]

image_pdfimage_print

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: خطرات احتمالی ریزگردهای دریاچه ارومیه یکی از عوامل مهم تهدید حیات در منطقه است که به عنوان یک عامل تهدیدزا باید در پدافند غیرعامل بررسی شود.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، محمدصادق پورمهدی سه شنبه شب در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان، افزود: باید خطرات احتمالی این پدیده را به مرکز اطلاع داده و تمهیدات مناسب برای مقابله با آن از طریق پدافند غیرعامل اتخاذ شود.

وی همچنین از اجباری شدن مبحث پدافند غیرعامل در ساخت و سازهای شهری خبر داد و گفت: در این راستا مکان های پیش بینی شده برای مواقع بحرانی باید از سوی کمیته پدافند غیرعامل مورد بازدید قرار گیرد.

پورمهدی با تاکید بر آموزش عمومی مفاهیم پدافند غیرعامل در سطح جامعه و مدارس، گفت: صدا و سیما در بحث پدافند غیرعامل از اطلاع رسانی قطره چکانی به سمت اطلاع رسانی بیشتر و تولید برنامه های آموزشی روی آورد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی همچنین فضای سایبری را بزرگترین تهدید کنونی دانست و گفت:  فضای سایبری بیشترین تهدیدپذیری را دارد چراکه اکثر سیستم های اداری و بانکی ما الکترونیکی بوده و در معرض خطر نفوذ ویروس هستند لذا  باید تدابیر جدی برای مقابله با این تهدید داشته باشیم.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید: باید هرچه زودتر کار گروه سایبری پدافند غیرعامل نیز در کنار سایر کار گروه‌ها تشکیل شده و به وظایف مشخص خود بپردازد.

وی با اشاره به فعالیت کار گروه زیست محیطی در استان گفت: این کار گروه عملکرد خوبی در زمینه بیماری آنفولانزای طیور در شهرهای مختلف استان داشته و امیدواریم زمینه مقابله کامل با این بیماری در استان و کشور فراهم شود.

افزایش بودجه پدافند غیر‌عامل در ادارات

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: یکی از وظایف ما این است که آموزش پدافند غیرعامل را از سیستم دولتی به سمت بخش خصوصی سوق دهیم.

احمد جهانسری از برگزاری دوره تربیت مربی پدافند غیرعامل در دانشگاه امام حسین(ع) خبر داد و افزود: دروازه توسعه پدافند غیرعامل، آموزش است که باید تمام آحاد جامعه در این زمینه آموزش ببینند.

وی با اشاره به اهمیت بحث پدافند غیرعامل در ساختمان سازی، افزود: در این راستا آموزش بخش های فنی ساختمان ضروری است و ساختمان هایی که ساخته می شوند باید درجه پدافند غیرعامل نیز دریافت کنند.

جهانسری بر اهمیت آموزش پدافند غیرعامل در سطح عمومی تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش یکی از گسترده ترین نهادهای مرتبط با مردم است و در این زمینه دروس اجباری برای دانش آموزان تدریس می شود ولی متاسفانه بدلیل عدم آشنایی معلمان مربوطه با مباحث پدافند غیرعامل بازدهی خوبی نداریم که در این زمینه طی تفاهنامه ای با آموزش و پرورش مقرر شد معلمان مربوطه را در طول تابستان در کلاس های پدافند غیرعامل تحت آموزش های تخصصی قرار بدهیم.

وی در ادامه  با اشاره به بودجه پدافند غیرعامل گفت: نیم تا دو رصد بودجه تملیکی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در زمینه پدافند غیرعامل تخصیص یابد.

آموزش‌های عمومی پدافند غیرعامل در جامعه ارائه شود

نادر نجفی عصر امروز در جلسه پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی خواستار توجه به آموزش‌های عمومی در زمینه پدافند غیرعامل و همراهی مردم در این زمینه شد.

فرمانده لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان‌شرقی با اشاره به آموزش عمومی در زمینه پدافند غیرعامل گفت: در تمام موارد پدافند غیرعامل آموزش مهم‌ترین مسئله است و در حال حاضر در کشورهای پیشرفته انواع تجهیزات و آموزش‌ها ارائه می‌شود.

نجفی از ارائه آموزش‌های جدید پدافند غیرعامل در میان نیروهای ارتشی خبر داد و گفت: علاوه بر آموزش‌های گذشته از سال آینده نیز برنامه‌های جدید آموزشی ارائه می‌شود.

فرمانده لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان‌شرقی بر آموزش‌های غیرمستقیم به مردم تاکید کرد و اضافه کرد: برخی برنامه‌های آموزش‌ها که از طریق کارتون و انیمیشن در جامعه ارائه می‌شود دارای نتایج موثر و گسترده‌ای هستند.

نجفی همچنین بر لزوم شناسایی عوامل خطرپذیر در پدافند غیرعامل در استان تاکید کرد و گفت: موارد خطرپذیر به صورت جزیی شناسایی شده و تا ۱۷ محور برای مقابله با این مسائل تعریف شده است.

وی خواستار استقرار ساختمان‌ها حساس دولتی در مناطق امن و غیرآسیب‌پذیر شد و گفت: در همین زمینه نیازمند طراحی نقشه جاگیری این مناطق و نیز آموزش‌های لازم و مانورهای هماهنگ هستیم.

نجفی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در فضای سایبری اظهار داشت: فضای سایبری از نظر امنیتی دارای اهمیت خاصی بوده و در زمینه جلوگیری از جاسوسی دارای اهمیت است.

در ادامه این نشست نمایندگان صداوسیما، شهرداری و سپاه عاشورا در شورای پدافند غیرعامل، گزارشی از عملکرد خود را ارایه کردند.

انتهای خبر