اخباری در گفتگو با خبرنگاران در تبریز: سال ۹۴، سال نظارت در دانشگاه علمی کاربردی نام گرفته/ مکاتبه با فرمانده سپاه برای رفع مشکل عدم پذیرش مدارک این دانشگاه در سپاه

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه سال‌جاری در ۸۰ مرکز توقف دوره انجام شد، اظهار داشت: در تلاش خواهیم بود تا مراکزی که نتوانند حائز رتبه لازم باشند توقف دوره خواهند یافت و حتی امکان توقف دوره دائمی وجود دارد. به گزارش اعتدال پرس، محمد اخباری که برای شرکت در […]

image_pdfimage_print

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه سال‌جاری در ۸۰ مرکز توقف دوره انجام شد، اظهار داشت: در تلاش خواهیم بود تا مراکزی که نتوانند حائز رتبه لازم باشند توقف دوره خواهند یافت و حتی امکان توقف دوره دائمی وجود دارد.

به گزارش اعتدال پرس، محمد اخباری که برای شرکت در همایش دانشگاه های علمی کاربردی کشور در تبریز حضور یافته بود، در نشست خبری با رسانه های محلی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و شفاف زیرساخت توسعه جامعه است، اظهار داشت: خبرنگاران در انتشار اخبار با سلائق مختلف فعال هستند و امیدواریم نگاهی مناسب و کارکردیابی داشته باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: موفقیت‌های کشور در زمینه هسته‌ای روند تبدیل ایران به قدرت برتر منطقه‌ای را فراهم خواهد کرد و با یک تعامل می‌توانیم در نظام بین‌الملل سهم مناسبی داشته باشیم.

اخباری ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگ‌ترین دانشگاه کشور و تنها دانشگاه نسل سوم و دارای تقاضا محور بودن رشته‌ها و دوره‌ها است و این در حالی است که تمام دانشگاه‌ها عرضه محور هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی متناسب با نیاز روز جامعه کار و بر اساس تقاضای یک دستگاه اجرایی یا بخش خصوصی و عمومی خدمات ارائه می دهد، افرود: در حال حاضر در ۷۷۰ رشته با بیش از ۱۰ هزار رشته محل در یک هزار و ۱۰۰ مرکز کشور و ۶۰۰ هزار دانشجو و ۵۰ هزار نفر مدرس کار خود را ادامه می‌دهیم.

وی افزود : هر رشته از دانشگاه علمی کاربردی حدودا چهار الی پنج شغل را پوشش می دهد یعنی از ۷۷۰ رشته ، نزدیک به سه هزار شغل تحت پوشش هستند.

اخباری با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی، ویژگی های دانشگاه های نسل سومی را دارا بوده و پاسخگو، دانش بنیان و اقتصاد محور است، گفت: پویایی و قدرت تحول‌پذیری ذاتی دانشگاه‌ها باعث شده تا انتظارات از این دانشگاه‌ها بالا باشد و وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر را داشته باشیم.علمی کاربردی

وی درخصوص نحوه فعالیتهای این دانشگاه یادآور شد: با توجه به آمایش منطقه‌ای و نیازسنجی و جهت گیری های شغلی و مزیت های بومی، اقدام به ایجاد رشته و دوره های جدید می نماید و با توجه به نیازسنجی مجدد، این رشته‌ها تجدید می شوند.

اخباری گفت: امروزه در جهان ۱۲ هزار نوع شغل وجود دارد و این در حالی است که در کشور برای ۳ هزار نوع شغل، مهارت آموزی می‌شود که ما به نسبت کشور های توسعه یافته با کمبود ۹ هزار شغل مواجه هستیم و امیدواریم دانشگاه علمی کاربردی با تامین نیاز های مهارتی این فاصله را پر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵۰ هزار نفر دانشجو داریم، افزود: دانشگاه علمی کاربردی یک میلیون نفر فارغ التحصیل دارد که حدود ۷۸ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند و تلاش ما بر این است که باید بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل باشند.

۱۷ درصد دانشجویان کشور در دانشگاه علمی و کاربردی تحصیل می‌کنند

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد دانشگاه های کشور توسعه یافته دانشگاه علمی کاربردی اند، افزود: امروزه ۱۷ درصد از دانشجویان کل کشور در دانشگاه جامع علمی کاربرددی هستند که این دانشگاه در تلاش است تا دانشجویان را باتوجه به نیاز جامعه به مهارت و با در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه ، به بیش از ۵۰ درصد برساند تا جامعه بتواند نیاز های مهارتی کشور را تامین کند.

اخباری در پاسخ به اعتدال پرس: مخالف ایجاد مقاطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه هستیم

وی در پاسخ به سوال اعتدال پرس درباره راهکار این دانشگاه برای توسعه کمی و رسیدن به سهم ۵۰ درصدی در نظام دانشگاهی در کشور علی رغم روند کاهش دانشجو در دانشگاههای کشور، گفت: در این راستا طی تفاهم نامه همکاری با سازمان اصناف کشور برای بیش از ۱۴۵ صنف با پوشش ۳ و نیم میلیون نفری در کشور دوره های پودمانی خواهیم گذاشت که امیدواریم با اجرای پودمان های ویژه هر صنف آموزش های لازم را به قشر های مختلف ارائه و سهم دانشجویان این دانشگاه را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار اعتدال پرس، خاطرنشان کرد: این دانشگاه وظیفه ای در تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های کارشناسی ارشد ندارد و صرفا بنابر ضرورت های خاص دستگاههای متقاضی، در موراد محدودی مجوز کارشناسی ارشد پژوهش محور را صادر می کنیم.

سال ۹۴ به عنوان سال نظارت در دانشگاه علمی کاربردی نام گرفته است

اخباری در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضعف نظارت در این دانشگاه با اعلام اینکه در سال ۹۴ به عنوان سال نظارت در دانشگاه علمی کاربردی نام گرفته است، گفت: از ۱۸ مرداد ارزیابی و خود ارزیابی را در مراکز هزار گانه دانشگاه آغاز خواهیم کرد که بر اساس ۹ عامل ، ۶۶ ملاک و ۲۶۵ شاخص همه مراکز سطح بندی و رتبه بندی خواهند شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه سال‌جاری در ۸۰ مرکز توقف دوره انجام شد، اظهار داشت: در تلاش خواهیم بود تا مراکزی که نتوانند حائز رتبه لازم باشند توقف دوره خواهند یافت و حتی امکان توقف دوره دائمی وجود دارد.

اخباری در خصوص روند توسعه این دانشگاه خاطرنشان کرد: این دانشگاه در مقطعی رشد نامتوازنی پیدا کرد که امیدواریم در دولت تدبیر و امید این مسئله اصلاح شوند.

وی با بیان اینکه رشته هایی که مورد نیاز جامعه کار نباشد از گردونه آموزشی دانشگاه حذف می شوند، اضافه کرد: حدود ۱۵ هزار کد رشته در دفترچه پیش‌بینی شده بود که این تعداد به ۹ هزار کاهش یافت و ۶ هزار رشته محل را که نیاز روز بازار را تامین نمی‌کرد حذف کردیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: ما مجوز برگزاری یک دوره را به مراکز می دهیم و بر اساس نیاز سنجی مجوز های دوره بعدی برگزاری صادر می شود.

مکاتبه با فرمانده سپاه برای مشکل استخدام علمی کاربردی ها در سپاه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران اظهار کرد: مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه برای استخدام در نیروی انتظامی با مشکلی مواجه نیست و در خصوص استخدام در سپاه نیز این موضوع ناشی از سوء تفاهم بوده و در این خصوص نامه ای به فرمانده سپاه نوشته و منتظر پاسخ از جانب آنها می باشم.

محمد اخباری تاکید کرد: مدارک دانشگاه جامع علمی کاربردی از معتبر ترین مدرک هایی است که هم در ایران و هم در خارج پذیرش می شود. و اگر سازمان یا ارگانی در استخدام فارغ التحصیلان این دانشگاه شیطنتی می کند، کار ناصوابی است.

انتهای خبر