“آتا” حلقه وصل جبارزاده و بیگی!/ رابط مشترک بیگی و جبارزاده کیست!؟

اعتدال پرس/پرونده های ویژه: چند روز پیش، اخباری مبنی بر کلنگ زنی آشیانه هوایپمایی”آتا” در تبریز توسط استاندار و متعاقب آن، مانور خبری مدیرعامل آتا درخصوص خدمات این شرکت منتشر شد. در این راستا مطلبی توسط یکی از مخاطبان به اعتدال پرس ارسال شد که با توجه به سیاست مورد تاکید این پایگاه خبری مبنی […]

image_pdfimage_print

اعتدال پرس/پرونده های ویژه: چند روز پیش، اخباری مبنی بر کلنگ زنی آشیانه هوایپمایی”آتا” در تبریز توسط استاندار و متعاقب آن، مانور خبری مدیرعامل آتا درخصوص خدمات این شرکت منتشر شد. در این راستا مطلبی توسط یکی از مخاطبان به اعتدال پرس ارسال شد که با توجه به سیاست مورد تاکید این پایگاه خبری مبنی بر کشف حقایق و شفاف سازی شایعات مربوط به روابط ویژه مدیران و اصحاب قدرت، و بدون هیچ گونه قضاوتی درخصوص صحت و سقم آن، عینا این متن را منتشر می کند. ضمن اینکه اعتدال پرس آماده دریافت و انتشار هرنوع توضیحات احتمالی و اسناد ادعایی در رد یا تایید این مطالب می باشد.

به بهانه کلنگ زنی آشیانه جدید “آتا” بدست جبارزاده و مانور رسانه ای آقای دقیق! ؛ “آتا” حلقه وصل جبارزاده و بیگی!/ رابط مشترک بیگی و جبارزاده کیست!؟

مقدمه :

شرکت هواپیمایی آتا با تصویب هیئت دولت، در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۷، به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی کشور ایران، در شهر تبریز راه‌اندازی و با حضور حمید بهبهانی (وزیر وقت راه و ترابری سابق) فعالیت خود را آغاز کرد.

رییس هیات مدیره و مالک شرکت هواپیمایی آتا، محمدرضا زنوزی مطلق، معروف به مرد ۱۲ هزار میلیاردی سرمایه دار بزرگ و پرحاشیه استان است. گفته می شود وی در زمره ده ثروتمند بزرگ ایران است که در زمان محمود احمدی نژاد رشد یافته است و ارتباطات نزدیکی هم با مشایی داشت.

احداث مرکز تجاری، خدماتی آتا سنتر در زمین کارخانه بنیان دیزل تبریز و تغییر کاربری بحث انگیز این مجموعه صنعتی از آخرین اقدامات این سرمایه گذار است که حساسیت های متعددی هم نزد رسانه ها و افکار عمومی ایجاد کرده است.

درباره شرکت هواپیمایی “آتا” و پشت پرده آن باید گفت، کمتر کسی است که از نقش ویژه بیگی استاندار سابق در تاسیس و توسعه فعالیتهای آن بی خبر بوده باشد. همچنانکه بیگی از تمام فعالیتهای زنوزی در بخشهایی چون فولاد و .. حمایت ویژه و سرسختانه ای داشت.

بهبهانی وزیر سابق راه در افتتاح آتا ایرلاین گفته بود، نمی خواستیم شرکت آتا ایرلاین را به زنوزی بدهیم، ولی با اصرار و وساطت مسئولان ارشد استان اینکار انجام پذیرفت.

بیگی در جریان سفر عبداله گل رئیس جمهور ترکیه به تبریز و همچنین سفر احمدی نژاد به استان تلاش زیادی برای توسعه فعالیتهای آتا داشت.

زنوزی که ارتباطات عمیق و گسترده‎ای با بیگی داشت در جریان سفر عبداله گل رئیس جمهور ترکیه به تبریز بدون داشتن مسئولیت مشخص دولتی به دیدار این مقام ارشد ترکیه فرستاده شد تا مجوز پرواز‎های خود به فرودگاه آتاتورک استانبول را که ارائه مجوز آن در انحصار دولت ترکیه است، دریافت کند و وی توانست با کمک دولتمردان وقت، هواپیمایی آتا را صاحب این امتیاز ویژه و پرمنفعت کند.

بیگی همچنین توانسته بود با تبدیل آتا به نماد تعصب در تبریز و آذربایجان نقش ویژه ای در جلب حمایت دستگاههای دولتی استان از آتا و استفاده انحصاری تمامی این ارگانها از پروازهای آتا داشته باشد.

البته آن زمان برخی این کار بیگی را مثبت و در راستای حمایت از سرمایه گذاری های بزرگ در استان می دانستند و بیگی نیز متقابلا هیچ ابایی از رسانه ای شدن این نوع اقدامات خود نداشت.

آنروزها همچنین، بحثهایی مطرح شد مبنی بر واگذاری بخشی از سهام آتا به استانداری و سرمایه گذاری سازمان همیاری شهرداری های استان در این شرکت وابسته به زنوزی و …

 از بیگی تا جبارزاده ؛

اما این ماجرا دو نکته بسیار جالب و در عین حال عجیب دارد:

۱- مدیر عامل فعلی شرکت هواپیمایی آتا، فردی است بنام “یونس دقیق‌کیا” است.

یونس دقیق کیا، رئیس دفتر مخصوص بیگی (مستقر در تهران) در دوران استانداری بود که به عنوان مشاور سرمایه گذاری وی در تقریبا اغلب سفرهای خارجی بیگی حضور مسقیم و ویژه داشت.

دقیق کیا علی رغم اینکه مدرک دیپلم داشت و هیچ تجربه کاری در صنعت کاملا تخصصی هواپیمایی نداشت در همان ایام نزدیکی روابط بیگی با زنوزی به عنوان هیئت مدیره آتا منصوب شد و اندکی بعد نیز به عنوان مدیرعامل این شرکت شد.

۲- افصحی مشاور رسانه ای جبارزاده که سالها پیش با پیوستن به تیم زنوزی و نقش آفرینی ویژه در این مجموعه توانست پله های ترقی را بسیار سریع در مجموعه زنوزی طی کند در مقام مشاور و رئیس دفتر ویژه وی منشا خدمات بسیاری برای این شرکت شد.

با تشکیل دولت یازدهم و انتصاب جبارزاده به مقام استانداری آذربایجان شرقی، افصحی خیلی زود در زمره یاران نزدیک استاندار قرار گرفت و از دفتر زنوزی به دفتر جبارزاده نقل مکان کرد. هرچند وی با منفک شدن از این مجوعه به استانداری رفت تا در مقام مشاور رسانه ای جبارزاده ایفای نقش کند ولی این ارتباطات هنوز هم به نوعی ادامه دارد و خانواده افصحی همچنان با زنوزی پیوند مستحکم و مسقیم دارد بطوریکه سید جمال افصحی برادر کوچکتر وی، در حال حاضر مدیر روابط عمومی شرکت آتا در تبریز می باشد. به عبارت بهتر: “افصحی، حلقه مشترک ارتباط زنوزی با استانداران سابق و فعلی، یعنی بیگی و جبارزاده است.”

  و حال بار دیگر این واژه ها را کنار هم قرار دهید تا به عمق پیوند استراتژیک و سیاسی اقتصادی ما بین آنها پی ببرید:  بیگی – دقیق – زنوزی – افصحی – جبارزاده

و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل….!!!

توضیحات اعتدال پرس:

چندماه پیش یکی از مدیران میانی استانداری مطالبی در خصوص روابط ویژه بیگی با آتا و حمایت از بیگی در انتخابات مجلس مطرح کرد و البته قرار شد اسنادی در این خصوص نیز در اختیار ما بگذارد که در صورت ارائه اسناد ادعایی بهتر و شفاف تر می توان در این خصوص صحبت کرد.

علی ایحال آنچه مایه تعجب و نیاز به بررسی های بیشتر می باشد حضور جبارزاده در مراسم کلنگ زنی این شرکت -که دارای ارتباطات ویژه با بیگی است- و اعلام حمایت ویژه جبارزاده از “آتا” بود. شرکتی که گفته می شود بیگی از نقش آفرینان مستقیم آن بوده و مشاور و رئیس دفتر مخصوص وی نیز هم اکنون مدیرعامل این شرکت است.

جبارزاده این روزها محور ثابت سخنانش را انتقاد از مدیریت گذشته استان قرار داده و از حضور بیگی در انتخابات چندان راضی به نظر نمی رسد.

افصحی زنوزی

انتهای خبر