“آتا” حلقه وصل جبارزاده و بیگی!/ رابط مشترک بیگی و جبارزاده کیست!؟
اعتدال پرس/پرونده های ویژه: چند روز پیش، اخباری مبنی بر کلنگ زنی آشیانه هوایپمایی”آتا” در تبریز توسط استاندار و متعاقب آن، مانور خبری مدیرعامل آتا درخصوص خدمات این شرکت منتشر شد. در این راستا مطلبی توسط یکی از مخاطبان به اعتدال پرس ارسال شد که با توجه به سیاست مورد تاکید این پایگاه خبری مبنی […]
اعتدال پرس/پرونده های ویژه: چند روز پیش، اخباری مبنی بر کلنگ زنی آشیانه هوایپمایی”آتا” در تبریز توسط استاندار و متعاقب آن، مانور خبری مدیرعامل آتا درخصوص خدمات این شرکت منتشر شد. در این راستا مطلبی توسط یکی از مخاطبان به اعتدال پرس ارسال شد که با توجه به سیاست مورد تاکید این پایگاه خبری مبنی بر کشف حقایق و شفاف سازی شایعات مربوط به روابط ویژه مدیران و اصحاب قدرت، و بدون هیچ گونه قضاوتی درخصوص صحت و سقم آن، عینا این متن را منتشر می کند. ضمن اینکه اعتدال پرس آماده دریافت و انتشار هرنوع توضیحات احتمالی و اسناد ادعایی در رد یا تایید این مطالب می باشد.
به بهانه کلنگ زنی آشیانه جدید “آتا” بدست جبارزاده و مانور رسانه ای آقای دقیق! ؛ “آتا” حلقه وصل جبارزاده و بیگی!/ رابط مشترک بیگی و جبارزاده کیست!؟
مقدمه :
شرکت هواپیمایی آتا با تصویب هیئت دولت، در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۷، به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی کشور ایران، در شهر تبریز راهاندازی و با حضور حمید بهبهانی (وزیر وقت راه و ترابری سابق) فعالیت خود را آغاز کرد.
رییس هیات مدیره و مالک شرکت هواپیمایی آتا، محمدرضا زنوزی مطلق، معروف به مرد ۱۲ هزار میلیاردی سرمایه دار بزرگ و پرحاشیه استان است. گفته می شود وی در زمره ده ثروتمند بزرگ ایران است که در زمان محمود احمدی نژاد رشد یافته است و ارتباطات نزدیکی هم با مشایی داشت.
احداث مرکز تجاری، خدماتی آتا سنتر در زمین کارخانه بنیان دیزل تبریز و تغییر کاربری بحث انگیز این مجموعه صنعتی از آخرین اقدامات این سرمایه گذار است که حساسیت های متعددی هم نزد رسانه ها و افکار عمومی ایجاد کرده است.
درباره شرکت هواپیمایی “آتا” و پشت پرده آن باید گفت، کمتر کسی است که از نقش ویژه بیگی استاندار سابق در تاسیس و توسعه فعالیتهای آن بی خبر بوده باشد. همچنانکه بیگی از تمام فعالیتهای زنوزی در بخشهایی چون فولاد و .. حمایت ویژه و سرسختانه ای داشت.
بهبهانی وزیر سابق راه در افتتاح آتا ایرلاین گفته بود، نمی خواستیم شرکت آتا ایرلاین را به زنوزی بدهیم، ولی با اصرار و وساطت مسئولان ارشد استان اینکار انجام پذیرفت.
بیگی در جریان سفر عبداله گل رئیس جمهور ترکیه به تبریز و همچنین سفر احمدی نژاد به استان تلاش زیادی برای توسعه فعالیتهای آتا داشت.
زنوزی که ارتباطات عمیق و گستردهای با بیگی داشت در جریان سفر عبداله گل رئیس جمهور ترکیه به تبریز بدون داشتن مسئولیت مشخص دولتی به دیدار این مقام ارشد ترکیه فرستاده شد تا مجوز پروازهای خود به فرودگاه آتاتورک استانبول را که ارائه مجوز آن در انحصار دولت ترکیه است، دریافت کند و وی توانست با کمک دولتمردان وقت، هواپیمایی آتا را صاحب این امتیاز ویژه و پرمنفعت کند.
بیگی همچنین توانسته بود با تبدیل آتا به نماد تعصب در تبریز و آذربایجان نقش ویژه ای در جلب حمایت دستگاههای دولتی استان از آتا و استفاده انحصاری تمامی این ارگانها از پروازهای آتا داشته باشد.
البته آن زمان برخی این کار بیگی را مثبت و در راستای حمایت از سرمایه گذاری های بزرگ در استان می دانستند و بیگی نیز متقابلا هیچ ابایی از رسانه ای شدن این نوع اقدامات خود نداشت.
آنروزها همچنین، بحثهایی مطرح شد مبنی بر واگذاری بخشی از سهام آتا به استانداری و سرمایه گذاری سازمان همیاری شهرداری های استان در این شرکت وابسته به زنوزی و …
از بیگی تا جبارزاده ؛
اما این ماجرا دو نکته بسیار جالب و در عین حال عجیب دارد:
۱- مدیر عامل فعلی شرکت هواپیمایی آتا، فردی است بنام “یونس دقیقکیا” است.
یونس دقیق کیا، رئیس دفتر مخصوص بیگی (مستقر در تهران) در دوران استانداری بود که به عنوان مشاور سرمایه گذاری وی در تقریبا اغلب سفرهای خارجی بیگی حضور مسقیم و ویژه داشت.
دقیق کیا علی رغم اینکه مدرک دیپلم داشت و هیچ تجربه کاری در صنعت کاملا تخصصی هواپیمایی نداشت در همان ایام نزدیکی روابط بیگی با زنوزی به عنوان هیئت مدیره آتا منصوب شد و اندکی بعد نیز به عنوان مدیرعامل این شرکت شد.
۲- افصحی مشاور رسانه ای جبارزاده که سالها پیش با پیوستن به تیم زنوزی و نقش آفرینی ویژه در این مجموعه توانست پله های ترقی را بسیار سریع در مجموعه زنوزی طی کند در مقام مشاور و رئیس دفتر ویژه وی منشا خدمات بسیاری برای این شرکت شد.
با تشکیل دولت یازدهم و انتصاب جبارزاده به مقام استانداری آذربایجان شرقی، افصحی خیلی زود در زمره یاران نزدیک استاندار قرار گرفت و از دفتر زنوزی به دفتر جبارزاده نقل مکان کرد. هرچند وی با منفک شدن از این مجوعه به استانداری رفت تا در مقام مشاور رسانه ای جبارزاده ایفای نقش کند ولی این ارتباطات هنوز هم به نوعی ادامه دارد و خانواده افصحی همچنان با زنوزی پیوند مستحکم و مسقیم دارد بطوریکه سید جمال افصحی برادر کوچکتر وی، در حال حاضر مدیر روابط عمومی شرکت آتا در تبریز می باشد. به عبارت بهتر: “افصحی، حلقه مشترک ارتباط زنوزی با استانداران سابق و فعلی، یعنی بیگی و جبارزاده است.”
و حال بار دیگر این واژه ها را کنار هم قرار دهید تا به عمق پیوند استراتژیک و سیاسی اقتصادی ما بین آنها پی ببرید: بیگی – دقیق – زنوزی – افصحی – جبارزاده
و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل….!!!
توضیحات اعتدال پرس:
با سلام
ممنون میشم کسی اینجا به من بگه آقای حمید حاجی زاده منصور چه سمتی در هواپیمایی آتا داره و چه جوری میشه باهاش تماس گرفت و پیداش کرد
مخصوصا آقای ناشناسی که اینجا اسم ایشان رو آورده خواستم بدونم اطلاعاتی ازش داره که منو راهنمایی کنه
متشکرم
هواپیمائی آتا
سلام چرا بعضی ها سنگ بیگی و زنوزی را به سینه می زنند پول های کثیف همین جاست معلومه به من و امثال شما هم وام های میلیاردی بدن و باز پس ندم و حمایت بشم منم میشم کارآفرین زنوزی این پولها را از کجا آورده ارث باباشه یا بابا بزرکش معلومه از کجا اومده جمع کنید این این بساط کثیف را
افصحی اینجاٰ-آنجا – همه جا
عجب نماز جماعتي
اوه له له، اعتدال پرس به مقدسات توهین کردی، دقیق کیا این خبر و ببینه بخشنامه میکنه که فروش بلیط برای شما ممنوع
خدمت اعتدال پرس
از این حلقه ها در کشورهایی جهان سوم خیلی زیاده ولی روزنامه و ژورنالیستی همگی علاف اند آفرین بر تو موفق باشید
سیدافصحی. همه جارو قبضه کرده.
با توجه به اينكه هواپيمايي آتا و مالك آن جناب آقاي محمدرضا زنوزي مطلق از افتخارات ايران به خصوص آذربايجان مي باشد، حالا افراد منتقد تاكنون آيا به اين فكر كرده اند كه توان جذب يك نفر سرمايه گذار داخلي و يا خارجي را جهت ايجاد يك شركت توليدي حداقل در سطح يك واحد كوچك با اشتغالزايي 10 نفر را دارند؟ و يا اينكه آيا مي توانند نسبت به تاسيس خطوط هوايd حداقل با يك فروند هواپيما اقدام نمايند؟ در صورتي مالك هواپيمايي آتا توانسته با راه اندازي ده ها واحد توليدي و… اشتغال مستقيم بيش از ده هزار نفر… Read more »
صف اول
حمید حاجی زاده منصور
مرتضی حیدری
رحیم سمیعی فرد
محمدرضازنوزی مطلق
سیفعلی نامور
صف دوم
…
سید بزرگوار افصحی
مهندس قائم مقام رمضانی
…
رحیم سمیعی را بچسبی به خیلیها میرسی.
افصحی را ولش کن سمیعی را بچسب.
حلقه وصل به جبار زاده افصحی نیست آتا هم اگر دقیق را نداشت امروز قطعا اولین شرکت هواپیمایی بود.
آتا شاهكار بيگى است او براى تبريز اين خط هوائي را ايجاد كرد خفت كشيدن هايمان را براى بليط در فرودگاه مهرآباد فراموش نكنيم سرمايه گذار هم احتياج به مراقبت دارد. كما اينكه جبارزاده هم بايد همين كار را انجام دهد آسمان و ريسمان كردن ارتباطات متعارف سرمايه گذار و مسئولان دولتى و ايجاد ناامنى رسانه اى از يك رسانه پسنديده نيست اگر اطلاعاتى از ارتباطات غير متعارف داريد به دستگاه قضا بدهيد خوشبختانه دستگاه قضا بدهيد
بلی بعضی افراد خیلی زرنگ هستند و چنان کاری کرده که هیچ سندی به نام خودشان نیست بلکه به نام سایر افراد است و در مقابل از آنان وکالت بلاعزل دریافت نموده اند
درود و سلام ما بر دکتر بیگی که هر کاری کرد برای ملت آذربایجان بود – آتا هم افتخاری برای آذربایجان و ایران است – دکتر بیگی هیچ کاری را برای نفع شخصی انجام نداده اگر هم کسی سند دارد بگوید مثل دولتمردان فعلی حرفی نزنید که فردا از مردم عذر خواهی کنید- اول فکر و تعقل و استناد بعد سخن بگویید. درود و بر افتخار آذربایجان و حامی تراکتور
به نظرم وجود آتا و شرکت های مشابه در استان افتخار است و دستگاههای نظارتی هم باید نظارت دقیق داشته باشند!1 در ضمن استان با با تنگ نظری به جایی نمی رسد باید از سرمایه گذار کارآفرین حمایت کرد تا استان به پیشرفت برسد!!
با توجه که بیگی در جبهه مشای و جریان انحرافی هستن استاندار باید حواسش جمع باشه که هر گونه انحراف را با شمشیر عدل علی صاف می کنیم…
با توجه به اختلاصهای فراوان و خلافهای مالی دولت قبلی در تمامی ردها ا ز معاون خودش تا استداندارانش و…مشخص هست این داستان و ازتباط بو داره و ارثی از دولت قبل برا ی دولت نردان فعلی رسیده است.
درباره دانشگاه علمی کاربردی استان نیز مطلب بنویسید
واضح ترین؛شفاف ترین و صریح ترین پایگاه خبری رسمی استان هستید.
انشا… تا پایان راه این ویژگی ها رو حفظ کنید.
والبته بگذارند.
نزدیک شدن جبارزاده و آتا به یکدیگر به دلیل نیاز متقابل است. ضمن اینکه حمایت بیگی از تاسیس آتا بسیار به جا بود و یکی از افتخارات دوران ایشان است. حالا چرا این موضوع را پیچیده می کنیم؟ نمی دانم./