سردی و چشم انتظاری در فضای انتخاباتی ملکان!/ کاندیداهای احتمالی منتظر حضور یا عدم حضور سلمان خدادادی

بر خلاف سایر شهرها، فضای انتخاباتی در ملکان مثل هوای سرد این روزها یخ زده و آب شدن آن بستگی به حضور و یا عدم حضور یک فرد به نام سلمان خدادادی دارد! از این رو در حوزه انتخابیه ملکان هنوز از تحرک و فعالیت کاندیداهای احتمالی نیز به آن صورت خبری نیست!

image_pdfimage_print

ورود یا عدم ورود حاج سلمان خدادادی به عرصه انتخابات ملکان باعث گرم نگرفتن فضای انتخاباتی منطقه و عدم تحرک و تبلیغات غیر رسمی بین کاندیداهای احتمالی شده است!

سردی و چشم انتظاری در فضای انتخاباتی ملکان!/ کاندیداهای احتمالی منتظر حضور یا عدم حضور حاج سلمان خدادادی به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، در ادامه بررسی کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس دهم در شهرستانهای مختلف استان آذربایجان شرقی، در این قسمت به بررسی فضای انتخاباتی حوزه ملکان می پردازیم.

۷۴ روز دیگر تا ۷ اسفند زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تنها ۴ روز تا آغاز ثبت نام کاندیاها زمان باقی مانده از این رو در اکثر شهرهای بزرگ و کوچک کشور و استان، کاندیداهای احتمالی با حضور در مجامع عمومی و فضاهای مجازی به طور محسوس و غیرمحسوس در صدد تبلیغات ،معرفی و مطرح کردن خود هستند.

ولی جالب است بدانید بر خلاف سایر شهرها، فضای انتخاباتی در ملکان مثل هوای سرد این روزها یخ زده و آب شدن آن بستگی به حضور و یا عدم حضور یک فرد به نام حاج سلمان خدادادی دارد!

از این رو در حوزه انتخابیه ملکان و لیلان هنوز تنور تبلیغات انتخاباتی گرم نگرفته و از تحرک و فعالیت کاندیداهای احتمالی نیز به آن صورت خبری نیست!

البته اگر بگویم تبلیغات انتخاباتی در ملکان در همه دوره ها اینطور سرد بوده واقعیت ندارد، چرا که داغی و چالشی بودن تبلیغات انتخابات مجلس در ملکان بخصوص از دوره پنجم مجلس در سطح استان زبانزد خاص و عام بوده و بخصوص حضور حداکثری مردم ملکان پای صندوق های رای آن هم شرکت بیش از ۸۰ درصدی واجدان شرایط در انتخابات مختلف و حضور باشکوه در مراسمات ملی و مذهبی ، نشانگر ولایت مداری و همچنین پیوند عمیق این مردم با نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است.

آن چه باید بگویم این است که دلیل اصلی این سردی از چشم انتظاری اکثر کاندیداهای احتمالی از حضور یا عدم حضور یک نفر به صحنه انتخابات حکایت دارد و آن کسی نیست جز حاج سلمان خدادادی که در انتخابات دوره پنجم باعث شکست دکتر رسول صدیقی نماینده باسابقه و پرنفوذ حوزه بناب و ملکان شد و در دوره های هفتم و هشتم نیز آقای افخمی نماینده دوره فعلی ملکان را نیز شکست داد ولی در دوره نهم بعلت عدم حضور حاج سلمان در صحنه، رقیب وی یعنی افخمی پیروز شد و به عنوان نماینده دوره نهم از حوزه انتخابیه ملکان راهی بهارستان شد.!

از این رو شرکت یا عدم شرکت آقای خدادادی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که خود باعث و بانی مستقل شدن حوزه انتخابیه ملکان و لیلان و جدایی از حوزه انتخابیه بناب از دوره ششم مجلس بوده و ۴ دوره متوالی کرسی ملکان در مجلس را در اختیار داشته این روزها از طرفی به داغترین بحث مجالس و محافل مختلف در این شهرستان تبدیل شده و از طرفی دیگر باعث محتاطانه عمل کردن و بروز دو دلی در کاندیداها جهت شرکت یا عدم شرکت در انتخابات شده است.

هر چند در حال حاضر در مجالس عمومی خبرهای تایید نشده ای از حضور بیش از ۱۰ تن از کاندیداهای احتمالی حکایت دارد ولی خیلی از این کاندیداها هنوز رسمی یا غیر رسمی حضور خود را تایید یا رد نکرده اند و منتظرند ببینند که آیا حاج سلمان خدادادی مرد قدرتمند و صاحب نفوذ منطقه و حتی استان در انتخابات نام نویسی خواهد کرد یا نه؟!

حاج سلمانی که در انتخابات دوره پنجم از حوزه انتخابیه بناب و ملکان کاندیدا شد و در کمال ناباوری خیلی ها و با تکیه بر شعار وحدت و همدلی بین مردم دو شهر همسایه یعنی ملکان و بناب، کاندیدای قدرتمند و شماره یک بناب و نماینده چندین دوره گذشته این حوزه یعنی دکتر رسول صدیقی را شکست داد و با رای قاطع اهالی دو شهرستان به عنوان نماینده حوزه انتخابیه بناب و ملکان بر صندلی مجلس تکیه زد.

ولی در دوره بعد یعنی دوره ششم با تلاشهای مردم ملکان و پیگیریهای حاج سلمان خدادادی، حوزه انتخابیه ملکان از بناب جدا شد که این امر باعث افزایش وحدت و پایان یافتن خصومت های چندین ساله بین اهالی این دو شهر همسایه و همجوار یعنی ملکان و بناب گردید.

شاید به جرات بتوان گفت در صورت ورود حاج سلمان خدادادی انصراف خیلی از کاندیداهای احتمالی و باقی ماندن سه یا چهار کاندیدا را شاهد بوده و رقابت اصلی نیز همچون دوره های گذشته بین شهروز افخمی و حاج سلمان خواهد بود.

گفتتی است: حاج شهروز افخمی بخشدار سابق ملکان و فرماندار سابق کلیبر بوده و نمایندگی دوره نهم حوزه انتخابیه ملکان و لیلان را در کارنامه سوابق خود داشته و همچنین از جانبازان ۷۰ درصد دوران دفاع مقدس و عضو جبهه پایداری و کمیسیون اجتماعی مجلس می باشد.

همچنین حاج سلمان خدادادی نیز ۴ دوره نمایندگی متوالی مردم ملکان و بناب از دوره پنجم تا هشتم مجلس و رئیس ستاد انتخابات آیت الله هاشمی رفسنجانی در استان آذربایجان شرقی در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری بوده و در حال حاضر مشاور وزیر امورخارجه و مدرس دانشگاه در تهران می باشد.

اسامی چند تن از کاندیداهای احتمالی مجلس در ملکان به این شرح می باشد: ۱- شهروز افخمی ۲- سلمان خدادادی ۳- سید علی موسوی ۴- علی لطفی ۵- خانم حضرتی ۶- انصاری ۷- حسن پور ۸- عرب بلاغی ۹- انتظاری ۱۰-اباذر اسماعیلی و غیره

 سیاوش عینالو

انتهای خبر