ماراتن زنان اصلاح طلب در تبریز/ فهرست کاندیداهای احتمالی لیست اصلاح طلبان

با توجه به سیاست در پیش گرفته اصلاح طلبان برای نقش آفرینی پررنگ بانوان در تحرکات انتخاباتی، حضور بانوان در لیست نهایی این طیف به موضوع جدی و البته چالشی اصلاح طلبان استان در آستانه ثبت نام کاندیداها و بستن لیست نهایی تبدیل شده است.

image_pdfimage_print
در آستانه انتخابات مجلس دهم و با توجه به سیاست در پیش گرفته اصلاح طلبان برای نقش آفرینی پررنگ بانوان در تحرکات انتخاباتی، بحث حضور بانوان در لیست نهایی این طیف به موضوع جدی و البته چالشی اصلاح طلبان استان در آستانه ثبت نام کاندیداها و بستن لیست نهایی تبدیل شده است.

۲ انتخابات مجلس به گزارش اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، حضور زنان در لیست اصلاح طلبان، از جمله موضوعات مورد توجه برخی استراتژیست های جریان اصلاح طلب در این دوره از انتخابات مجلس می باشد که این امر در تبریز و آذربایجان شرقی هم از دغدغه های جدی این روزهای لیدرهای این جریان به شمار می رود.

احزاب اصلاح طلب و فعالان این طیف، در این دوره از انتخابات مجلس با مانور روی تعداد اندک بانوان نماینده ادوار مختلف مجلس و سهم ناچیز زنان از میدان سیاست ورزی در مقایسه با کشورهای منطقه، اقدام به طرح سهمیه سی درصدی زنان برای مجلس دهم کردند که در این راستا در آذربایجان شرقی نیز فعالین حوزه زنان از ماهها قبل تلاشهایی از جمله تشکیل مجمع زنان اصلاح طلب با حضور نمایندگان زن شعب استانی احزاب و تشویق به کاندیداتوری بانوان منتسب به این طیف آغاز کردند.

مجمعی که هرچند از ترکیب کامل آن اطلاعی در دست نیست و هرگز اسامی دقیق اعضای شورای مرکزی آن به علل نا معلومی رسانه ای نشد ولی با برگزاری برخی نشست ها و تحرکات متعدد، تلاش زیادی در تحقق سهمیه ۳۰ درصدی زنان در لیست اصلاح طلبان تبریز داشتند که در این استا شاهد تحرکات ویژه تعدادی از زنان اصلاح طلب و اعلام آمادگی برای نامزدی انتخابات مجلس با هدف قرار گرفتن در لیست این جریان بودیم.

اما اینک و در آستانه ثبت نام کاندیداهای مجلس، به نظر می رسد تشتت آراء و رقابت فشرده زنان مشتاق حضور در این عرصه، به بحثی چالشی و حتی بعضا تخریبی در این مجموعه تبدیل شده است که کار انتخاب گزینه و یا گزینه های نهایی را بسیار سخت کرده است. این در حالی است که با توجه به واکنش منفی برخی لیدرهای اصلاح طلبان استان و کشور، اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی به زنان کمرنگ شده است و به نظر می رسد از جمع شش نفره لیست اصلاح طلبان در تبریز، حداکثر یک نفر از جمع بانوان خواهد شد.

گزارش زیر بررسی وضعیت اجمالی کاندیداهای احتمالی مطرح اصلاح طبان و نیز حامیان دولت در حوزه تبریز آذرشهر و اسکو می باشد:

hjhj

۱)زهرا ساعی:

وی متولدسال ۱۳۵۹ در محله مارالان تبریز دانشجوی دوره دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی می باشد .

زهرا ساعی رویکردی اعتدالی دارد و در اواخرسال ۹۲ از سوی استاندار تهران به عنوان مشاور استاندار ومدیر کل زنان و خانواده استانداری تهران منصوب شد. تدریس در دانشگاه و همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر فعالیت های وی می باشد.

همچنین در سوابق مدیریتی وی پژوهشگر مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران ، پژوهشگر معاونت پژوهش های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، همکاری با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و همکاری با سازمان ملی جوانان دیده میشود .

وی که فرزند شهید می باشد مورد حمایت چهره های موثر دولت و  توصیه شده اصلاح طلبان مرکز نشین است و اخیرا هم دیدارهایی با برخی احزاب و شخصیت های اصلاح طلب استان داشته است.

۲)سونیا اندیش:

تنها عضو زن هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز بیش از آنکه چهره ای سیاسی باشد یک فعال موفق اقتصادی است. اندیش فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت صنایع است نامبرده در صورت کاندیداتوری در انتخابات  توانایی جذب حمایت فعالین اقتصادی استان را دارد.

۳)نازیلا آصفی:

در فهرست مزبور، برای عامه مردم کسی شناخته شده تر از این نماینده سابق شورای شهر تبریز و مشاور فعلی شهردار نیست وی قبلا یکبار طعم نچسب عدم احراز صلاحیت را چشیده و این بار با خوف و رجا پا در میدان رقابت می گذارد . نامزدی که خبرهای رسیده گویای تصمیم جدی وی بر باقی ماندن در ماراتن دهم مجلس دارد و گویا قرار نیست به نفع شخص یا جریان خاصی کنار رود یا انصراف به شرط قرار نگرفتن در لیست احتمالی واحد اصلاحات را بپذیرد.

۴)منیژه موسوی:

 وی که اخیرا با عضویت در شورای استانی حزب کارگزاران سازندگی پای در عرصه سیاست گذاشته است، بعد از شکست در انتخابات شورای شهر تبریز از یکسال پیش عزم خود را جزم کرده و این روزها شدیدا مشغول فعالیت است بطوریکه در اغلب محافل و برنامه های سیاسی اصلاح طلبان حضور پیدا کرده و با راه اندازی چندین گروه مجازی در شبکه های اجتماعی سعی در اقناع تمام سلایق سیاسی و اجتماعی دارد. موسوی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ و دانشجوی دکتری مدیریت و رییس مرکز علمی و کاربردی هلال احمر است.

۵)فریده حقیقی:

نامبرده که از فعالان سرسخت و اصیل جریان اصلاحات در استان می باشد، چشم به حمایت دوستان شناسنامه دار خود در این طیف دوخته است. حقیقی فرهنگی بازنشسته و مدیرعامل یک موسسه خیریه مرتبط با بیماران سرطانی و همچنین مشاور امور بانوان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران است.

۶)لیلا حاتمی:

جوانترین نامزد احتمالی این لیست عضو شورای استانی حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان و طبق شنیده ها عضو هیات رییسه مجمع زنان اصلاح طلب استان است وی دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و مدرس دانشگاه بوده و در یکسال اخیر فعالیتهایی را آغاز کرده که حضورش در صحنه انتخابات را محتمل مینماید.

فارغ از اینکه این ۶ نام یا بانوان دیگری بتوانند پس از احراز صلاحیت در فهرست نهایی اصلاحات جایی برای خود دست و پا کنند یا خیر و اینکه چه میزان در کسب اعتماد رای دهندگان توفیق داشته باشند، به نظر می رسد جریان اصلاحات به خوبی با استفاده از این تاکتیک با حساس کردن مخاطبین خود در راستای حضور فعال تر نیمی از جامعه متکثر ایران و پشتیبانی از این تفکر در صحنه انتخابات موفق بوده اند.

البته با توجه به مبهم بودن ائتلاف دو طیف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان(حامیان دولت) در انتخابات پیش رو، به نظر می رسد سرنوشت این ائتلاف بیشترین تاثیر را در انتخاب فرد مورد نظر از بین این جمع در لیست نهایی خواهد داشت. بطوریکه در صورت وحدت این دو طیف،  شانس زهرا ساعی بیشتر از بقیه بوده و در صورت لیست جداگانه نیز شانس نازیلا آصفی در لیست اصلاح طلبان و زهرا ساعی در لیست اعتدال گرایان بیشتر از بقیه به نظر می رسد.

انتهای خبر