ضرورت ارتقاء سهم استان از کرسی های مهم مجلس/ عزم جدی برای بالابردن وزن سیاسی نمایندگان استان در مجلس دهم

هرچند تاکنون دکتر پزشکیان به شایستگی توانست کرسی نایب رئیسی اول مجلس دهم را کسب کند که افتخار بسیار بزرگی برای استان می باشد لیکن نباید سهم آذربایجان شرقی به همین یک کرسی اکتفا شود.

image_pdfimage_print

بابک * یادداشت  اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) – به قلم سردبیر /

دکتر پزشکیان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو صبح امروز در انتخابات داخلی مجلس برای تعیین کرسی های هیئت رئیسه دائم مجلس دهم، توانست با شایستگی کرسی مهم نایب رئیس اول برای اولین سال فعالیت مجلس دهم را کسب کند.

با نگاهی به جایگاه نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجالس ادوار قبلی، در حالیکه مجلس نهم از لحاظ وزن سیاسی و قرار گرفتن نمایندگان استان در کرسی های مهم مجلس وضعیت خیلی خوبی داشت ولی به نظر می رسد این جایگاه در مجلس دهم در حال تهدید در رقابت با دیگر استانها است.

مجلس
هرچند تاکنون دکتر پزشکیان نماینده محترم تبریز به شایستگی توانست کرسی نایب رئیسی اول مجلس دهم را کسب کند که افتخار بسیار بزرگی برای استان می باشد لیکن نباید سهم استان آذربایجان شرقی به همین یک کرسی اکتفا شود.

در مجلس نهم، ۴ پست مهم متعلق به نمایندگان استان بود. منادی و فرهنگی نمایندگان تبریز در ترکیب هیئت رئیسه حضور داشتند و رحمانی و فتحی پور نمایندگان تبریز و کلیبر هم کرسی ریاست دو کمیسیون مهم مجلس یعنی کمیسیون صنایع و اقتصادی را در دست داشتند.
با توجه به عدم حضور رحمانی و فتحی پور در مجلس و بازماندن منادی و فرهنگی از رقابت برای کرسی های هیئت رئیسه مجلس، لزوم هماهنگی و تلاش جدی نمایندگان استان و نیز همراهی نخبگان و رسانه های دلسوز و متعصب استان برای تکرار و یا حتی افزایش جایگاه خوب مجلس نهم در مجلس دهم اهمیت بسیاری دارد.

با بررسی سوابق نمایندگان مجلس دهم و توجه به تخصص و سوابق نمایندگی قبلی برخی از آنها می توان گفت، دکتر حسن نژاد نماینده مرند و جلفا که نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم بوده و نیز دارای تخصص دکترای مالی می باشد، برای ریاست کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم بیشترین شانس را دارد.

همچنین خدادادی نماینده ملکان ، فرهنگی و سعیدی (یا منادی)نمایندگان تبریز و حتی علیزاده نماینده ورزقان و بیگی نماینده تبریز دیگر نمایندگانی هستند که می توانند در کسب کرسی ریاست یا حداقل نایب رئیسی کمیسیونهایی چون سیاست خارجی و امنیت داخلی، اجتماعی و صنایع شانس بالایی داشته باشند.
نمایندگانی چون اعزازی و اله قلی زاده و بی مقدار و… نیز حداقل می توانند کرسی های نایب رئیسی کمیسیونهای تخصصی مجلس را بدست بیاورند.
کسب جایگاه و وزن سیاسی بالا در مجلس قطعا ثمرات زیادی برای استان خواهد داشت و بخصوص موحب بالا رفتن پرستیژ سیاسی استان و قدرت چانه زنی برتر در معادلات قدرت در کشور می شود لذا برای نیل به این هدف مهم و قطعیت آن، همراهی و هماهنگی همه نمایندگان استان و نیز نمایندگان آذری زبان، بسیار ضروری و مهم است. پس تا دیر نشده باید اقدام لازم انجام گیرد.

* بابک محمدزاده علمداری – سردبیر پایگاه خبری اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)

انتهای خبر