یادداشت ویژه اعتدال پرس

چند نکته مهم درباره کودتا در ترکیه/ ترکیه بعد از کودتا چگونه خواهد بود؟

شکست میدانی مخالفان(در کودتای ترکیه و یا هر نمونه مشابه دیگر) نمیتواند دلیلی بر افزایش قدرت دولت حاکم شود و در دراز مدت می تواند منشاء تغییرات نرم باشد.

image_pdfimage_print

بابک یاداشت اختصاصی اعتدال پرس به قلم سردبیر

کودتای دو روز پیش بخشی از نظامیان ارتش علیه دولت و اردوغان مرد قدرتمند یک دهه اخیر در ترکیه، بازتاب های مختلفی در محافل سیاسی و رسانه ای داشت که در اینجا اجمالا به چند نکته مهم در این خصوص اشاره می شود:

  1.  با توجه به اینکه تنها بخش کوچکی از ارتش در این کودتا دست دارد و اکثریت مردم حامی دولت حاکم هستند و نیز با توجه به حمایت نهادهای دیگر همچون رهبران دینی وحتی احزاب مخالف دولت از اردوغان، قطعا این کودتا موفق نخواهد شد.
    مگر اینکه کودتاگران اقدام به خونریزی و حنگ داخلی گسترده کنند که در این صورت باید منتظر روزهای آینده و ‌نوع واکنش جهانی و عمق مقاومت مردم شد.(اتفاقات دو روز اخیر نشان از تایید این ادعا و شکست کامل کودتا دارد)
  2. درخصوص دلایل و زمینه های این کودتا باید گفت، بی ثباتی سیاسی و اختلافات حاکمیتی بوجود آمده از کنش های سیاسی دولت ترکیه در تحولات منطقه ای چند سال اخیر بخصوص سوریه و عراق و تنشهای تحمیلی به این کشور از جمله انفجارات تروریستی متعدد و گسترده یکسال اخیر و تنش چندی پیش با روسیه و کشورهای همسایه و … موجب تحریک مخالفان برای رودرویی خشن با دولت جهت تغییر این سیاستها و تلطیف فضای سیاسی پیرامونی کشور ترکیه در فضای بین المللی شد.
  3. این ادعا که این کودتا، نمایشی بوده و از طرف خود اردوغان جهت افزایش اقدار حاکمیتی خود طراحی شده بود، هرچند شواهدی از جمله ضعف بیش از حد و غیر قابل باور حجم و برنامه کودتا و نوع واکنش اردوغان علیه فتح الله گولن رقیب دیرین خود، دارد؛ ولی این ادعا از جهات دیگر از جمله با توجه به تبعات منفی و سیاسی این کودتا در ابعاد بین المللی و از دست رفتن اعتبار امنیتی این کشور در افکار عمومی بخصوص با توجه به تکیه بیش از حد این کشور به درآمد گردشگران، بسیار بعید به نظر می رسد.
  4. اگر چه این کودتا ظاهرا به شکست انجامیده ولی انجام این کودتا حتی بصورت ناموفق، ابهت و قدرت مانور دولت تحت مدیریت اردوغان در مسایل داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار خواهد داد هرچند در کوتاه مدت و بشکل نمایشی موجب اتخاذ برخی رفتارهای اقتدارگرایانه دولت حاکم علیه مخالفان و کودتاگران خواهد شد که اینها صرفا تاریخ مصرف کوتاه مدت خواهد داشت.
  5. برای مثال در حوادث سال ۸۸ هم، هرچند دولت دهم سر کار ماند و نظام توانست معترضین را کنترل و شکست دهد، ولی ابهت و اعتبار سیاسی دولت مخدوش شده و وجهه نظام بخصوص در روابط بین المللی کاملا تحت تاثیر قرار گرفت.
    پس شکست میدانی مخالفان(در کودتای ترکیه و یا هر نمونه مشابه دیگر) نمیتواند دلیلی بر افزایش قدرت دولت حاکم شود و در دراز مدت می تواند منشاء تغییرات نرم باشد.

محمدزاده علمداری- سردبیر اعتدال پرس و تحلیلگر مسایل سیاسی
♻️ کانال ما در تلگرام @etedalpres

https://telegram.me/etedalpres

انتهای خبر