چرا زور استاندار و نمایندگان آذربایجان‌شرقی به شرکت ملی مس ایران نمی‌رسد؟

مقاومت مسئولین شرکت ملی مس ایران در برابر نمایندگان مجلس و مقامات ارشد آذربایجان‌شرقی نشان می‌دهد پشت آنان به کسانی گرم است که از نفوذ بالایی برخوردارند و به این راحتی سود خود را از دست نمی‌دهند.

image_pdfimage_print

چرا زور استاندار و نمایندگان آذربایجان‌شرقی به شرکت ملی مس ایران نمی‌رسد؟

در آذربایجان‌شرقی معادن زیادی وجود دارند که بهره‌برداری صد درصدی از منافع آن‌ها می‌تواند تا حدِ زیادی از جمعیت بیکاران بکاهد و زمینه‌های توسعه اقتصادی استان را فراهم آورد اما به اذعان خودِ مسئولین و نمایندگان مردم در خانه ملت، دست‌هایی برای رسیدن به منافع شخصی، مصالح عمومی را پایمال می‌کنند و اَحدی نیز نمی‌تواند در برابر آن‌ها صف‌آرایی کند.

سالانه ۳۰۰ هزار تُن کنسانتره در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود لکن عده‌ای حتی اجازه صادرات آن از استان را هم نمی‌دهند و در نهایت گمرک هرمزگان است که به درآمد حاصل از این امر می‌رسد.

آنچه که در میان از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد توقف طرح‌های توسعه شرکت مس آذربایجان از سال ۹۲ است که دادِ استاندار آذربایجان‌شرقی را نیز درآورده و او در بازدید اخیر خود از مجتمع مس سونگون عنوان کرده است: «ما راه، نیروگاه و توسعه مجتمع مس آذربایجان را می خواهیم و از این خواسته های به حق خود عقب نشینی نخواهیم کرد.»

قرائن گواه می‌دهد در بین مسئولین و نمایندگان مردم آذربایجان‌شرقی برای از سرگیری طرح‌های توسعه مجموعه مس سونگون و فرآوری محصولات در استان اتفاق نظر وجود دارد لکن قدرت‌هایی وجود دارند که حتی وزیر صنعت و معدن نیز یارایِ مقابله با آن‌ها را ندارد.

رضا علیزاده، نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی که پیش‌تر با خبرنگار آناج داشت از نقش فعال یک مقام بلندپایه دولت در جلوگیری از توسعه مجموعه مس سونگون پرده‌برداری کرد و از وجود رانت و فساد در شرکت ملی مس ایران سخن گفت.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در تشریح ابعاد دیگری از قضیه، بر ادعای صوری بودن شرکت مس آذربایجان و عدم اختیارات مالی آن، صحه نهاد و خواستار مستقل شدن این مجموعه و امکان تصمیم‌گیری هیئت‌مدیره مربوطه شد.

اما شرکت ملی مس توسط چه کسانی اداره می‌گردد که علی‌رغم اتحاد مسئولین و نمایندگان، به خواسته‌های چندین میلیون آذربایجانی تَن نمی‌دهند و با به جان خریدن تمام احتمالات مخاطره‌آمیز همچنان طبل مقاومت می‌زنند؟ بی‌شک در پشت‌پرده مس سونگون دست‌هایی نهفته است که سودِ کلانی به جیب می‌زنند و مانع ایجاد اشتغال برای چندین هزار جوان بیکار می‌شوند.

این اشخاص همان‌هایی هستند که توسطِ نقش فعالی که نماینده مردم ورزقان از آن نام می‌برد به وزیر صنعت و معدن تحمیل شده‌اند و به خود این اجازه را نمی‌دهند از نعمت‌زاده دستور بگیرند.

در چنین شرایطی تنها رئیس‌جمهور است که توانِ ایست دادن به اطرافیان خود را دارد و می‌تواند در راستای تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، دستور آغاز دوباره طرح‌های توسعه مس سونگون را صادر و امکانات لازم برای واردات تکنولوژی و احداث کارخانه‌ها را فراهم نماید.

به نظر می‌رسد تنها روحانی می‌تواند در برابر باند مخوف و مخالف پیشرفت مجموعه مس سونگون ایستادگی کند و در این وهله باید مسئولین ارشد استان، نمایندگان و مردم تحقق خواسته‌هایشان را از این طریق پیگیری نمایند./آناج

انتهای خبر