قاچاق دارو در تبریز به بهانه «گردشگری سلامت»

  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی: در برخی مواقع شاهد هستیم که یک گردشگر، داروی مورد نیاز پنج ماه خود را از این ایران تهیه می‌کند که این امر در تبریز بسیار زیاد مشاهده شده است. متاسفانه این امر سبب شده تا موجودی داروخانه‌ها به سمت کشورهای همسایه در حال خالی […]

image_pdfimage_print

  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی: در برخی مواقع شاهد هستیم که یک گردشگر، داروی مورد نیاز پنج ماه خود را از این ایران تهیه می‌کند که این امر در تبریز بسیار زیاد مشاهده شده است. متاسفانه این امر سبب شده تا موجودی داروخانه‌ها به سمت کشورهای همسایه در حال خالی شدن است.

اعتدال پرس/ به گفته محمد اسماعیل سعیدی، در برخی مواقع شاهد هستیم که شهروندان ترکیه‌ای و آذربایجانی که برای درمان به تبریز و استان‌های دیگر ایران سفر می‌کنند نیاز دارویی ۴ تا ۵ ماه خود را به‌دلیل ارزان بودن آن در ایران تامین می‌کنند. برخی مواقع برخی از گردشگران از این اختلاف قیمت سوء‌استفاده کرده و اقدام به قاچاق دارو نیز می‌کنند.

در کل گردشگر سلامت در برخی از کشورها به رونق اقتصادی و ارتقای بهداشت و درمان آن کشور کمک می‌کند اما در ایران به بلای جان شهروندان به‌ویژه مردمان تبریزی تبدیل شده است. اکنون وضع دارویی شهرستان‌های تبریز در وضع حادتری قرار دارد که موجب نگرانی بیماران نیازمند دارو شده است و هم‌‌اکنون برخی از بیماران با کمبود دارو مواجه هستند.

گردشگری سلامت، فرصتی که به تهدید تبدیل شده است 
گردشگری سلامت برای کشورهای دیگر یک آرزو و هدف بزرگی است و مسئولان بسیاری از کشورها با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت تلاش می‌کنند تا تعداد گردشگران عرصه سلامت کشورشان را افزایش دهند اما در ایران این موضوع به‌دلیل بی‌سروسامان بودن و نبود نظارت برعکس شده است و این فرصت استثنایی به تهدیدی بزرگ برای بیماران ایرانی تبدیل شده است و مشکلات و معضلات زیادی را برای بیماران به‌ویژه بیماران تبریزی ایجاد کرده است.

«حسن قاضی زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت و درمان در مورد برنامه‌های این وزارتخانه برای بخش توریست درمانی گفت: در این حوزه مسئولان قبلی کشور به خوبی عمل نکرده‌اند و عملکرد موفقی در این زمینه نداشته‌اند، با توجه به اینکه توجه به موضوع گردشگری سلامت تنها وظیفه وزارت بهداشت و جامعه پزشکی نیست بلکه وزارت امورخارجه، سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی نیز در این امر باید وزارت بهداشت و درمان را یاری کنند.

افزایش گردشگران سلامت و خالی شدن داروخانه‌‌ها از دارو 
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از افزایش گردشگران سلامت و خالی شدن دارو از داروخانه‌ها خبر داد و گفت: متاسفانه این امر سبب شده تا موجودی داروخانه‌ها به سمت کشورهای همسایه در حال خالی شدن است.

«محمداسماعیل سعیدی» ادامه داد: یکی از علت‌های این امر این است که برای ارز مرجع برای خرید دارو در نظر گرفته می‌شود در صورتی که یک گردشگر برای خرید دارو از ارز استفاده می‌کند، اما این افراد در ایران خیلی از داروهای مورد نیاز خود را به‌راحتی و با قیمت ارزان تامین می‌کنند در صورتی که شهروندان ما توانایی خرید این داروها را ندارند و داروخانه‌ها هم از این امر استقبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: این امر به‌گونه‌ای شده است که حتی برخی از افراد از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند و اقدام به قاچاق دارو می‌کنند. نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی مواقع شاهد هستیم که یک گردشگر، داروی مورد نیاز پنج ماه خود را از ایران تهیه می‌کند که این امر در تبریز بسیار زیاد مشاهده شده است.

ضرورت ساماندهی گردشگری سلامت در تبریز 
سعیدی با اشاره به تحریم ایران و مشکلات فراوان برای تامین دارو و واردات آن به ایران افزود: این امر به مشکل جدی برای بیماران تبریزی تبدیل شده است که مسئولان باید این امر را ساماندهی کنند.

 

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده مخالف امر گردشگری سلامت نیستم اما این امر نباید مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و به‌دنبال آن مشکلات زیادی برای شهروندان تبریزی ایجاد کند. حال آنکه هم‌‌اکنون این امر مورد سوءاستفاده قرار گرفته و داروخانه‌های ما به سمت کشورهای همسایه در حال خالی شدن است.

 

سعیدی ادامه داد: مواردی مشاهده شده است که فرد گردشگر از دفترچه بیمه یک ایرانی برای تهیه دارو و درمان خود استفاده کرده است،‌ مخالف این امر نیستم اما باید این موضوع سر و سامان یابد تا به معضل بزرگ برای بیماران تبدیل نشود.

وی تصریح کرد: از گردشگر درمانی به‌هر حال منافعی به کشور ما می‌رسد، اما باید این امر به‌گونه‌ای باشد که با توجه به کمبود دارو و تحریم‌ها برای شهروندان ما در امر بهداشت و درمان به‌ویژه تهیه دارو معضلاتی ایجاد نکند و حل مشکلات بیماری شهروندان خودمان در اولویت اول باشد نه اینکه این امر عاملی برای تشدید مشکلات درمان و داروی شهروندان شود و مسئولان نیز هیچ نظارتی بر این امر نداشته باشند.

لزوم تشدید نظارت‌ها 
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون داروخانه‌ها و مطب‌های تبریز مملو از بیماران ترکیه و آذربایجانی است که برای درمان و تهیه دارو به ایران سفر کرده‌اند، امیدواریم دستگاه‌های نظارتی استان بر این امر نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند تا شاهد سوءاستفاده برخی افراد از این موقعیت نباشیم. سعیدی با بیان اینکه هم‌‌اکنون شهروندان تبریزی از کمبود امکانات و تجهیزات بهداشت و درمان گلایه مند هستند، اضافه کرد: عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا چنین شرایطی ایجاد شود.

وعده مسئولان محقق نشده است 
وی ادامه داد: دولت‌های قبلی هر کدام وعده‌هایی برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان در تبریز داده‌اند اما هیچ‌کدام از این دولت‌ها نتوانستند وضع بهداشت و درمان تبریز را ارتقا دهند. در صورتی که هم‌‌اکنون شهروندان تبریزی با مشکلات فراوانی در حوزه بهداشت و درمان روبه‌رو هستند.

 

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون تاکیدات فراوانی از سوی مسئولان کشور برای مشکلات بهداشت و درمان شهروندان صورت گرفته است، اما گوش شنوایی برای آن نیست، تصریح کرد: به‌هر حال مردم نباید هنگام بیماری دغدغه‌ای به غیر از بیماری خود داشته باشند اما اکنون شرایط اینگونه نیست و یک بیمار برای درمان با مشکلات و دغدغه‌های فراوانی از جمله هزینه درمان و نبود داروی مورد نیاز خود روبه‌رو است.

زیر میزی در بیمارستان‌ها متداول شده است 
سعیدی با انتقاد از اینکه شهروندان تبریزی برای درمان خود با مشکلات بسیار زیادی از جمله بی‌خاصیتی بیمه‌های تکمیلی و بالا بودن هزینه‌های درمان مواجه هستند، اضافه کرد: در کنار این موارد معضل زیرمیزی به امری متداول در بیمارستان‌های تبریز تبدیل شده است. همچنین نبود دارو و هزینه‌های زیاد درمان از دیگر دغدغه‌های اصلی بیماران تبریزی است.

 

وی انتقاد کرد: اکنون در برخی از شهرستان‌ها شاهد نیمه‌کاره ماندن احداث بیمارستان هستیم که علت نیمه کاره و بلاتکلیف ماندن اکثر این طرح‌ها کمبود اعتبار است، امیدواریم دولت جدید توجه جدی به ارتقای بهداشت و درمان تبریز و تخصیص اعتبار به این امر داشته باشد تا دیگر شاهد رنج و دغدغه بیماران تبریزی برای درمان نباشیم.

دولت تدبیر و امید،‌ امید بیماران تبریزی را ناامید نکند 
در پایان امیدواریم این فرصت گردشگری سلامت که برای ایران به‌ویژه آذربایجان‌شرقی و غربی ایجاد شده است به تهدید تبدیل نشود و با برنامه‌ریزی دقیق، نظارت و توجه مسئولان دولت تدبیر و امید همچون فرصتی برای کشور ما باشد و دیگر شاهد قاچاق دارو و سوءاستفاده برخی از افراد در این زمینه نباشیم.

اهمیت منطقه اردبیل برای توریست درمانی 
نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تهران امروز گفت: در طول سال شاهد مراجعه شهروندان کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان برای درمان به این استان هستیم که از این بابت خوشحال هستیم و بهترین فرصت برای رونق اقتصادی استان است.

«کمال الدین پیر موذن» تصریح کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران در این استان فراهم شود تا این افراد با مشکلاتی مواجه نشوند. وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تا این فرصت به تهدید برای این استان تبدیل شود،‌ اضافه کرد: باید از این فرصت بسیار خوب به بهترین نحو استفاده کنیم.

منبع: تهران امروز

انتهای خبر