۲۸ ذیحجه سالروز درگذشت «ستار خان/ درخواست خانواده سردار ملی برای انتقال پیکر ستارخان از تهران به تبریز + تصویر استفتاء و عکس

 ۲۸ ذیحجه (۱۳۳۲ ق)سالروز درگذشت «ستار خان» سردار ملی است.  ستارخان در سال ۱۲۸۴ ق در قره داغ آذربایجان به دنیا آمد.  ستارخان در ابتدا به صورت جوانی عیّار منش زندگی می‌کرد و دوستانی همچون خود داشت. پس از آغاز مشروطه و رویداد محاصرهٔ تبریز، به مشروطه خواهان پیوست و در اثر رشادت‌ها و پایمردی‌های فراوان، […]

image_pdfimage_print

 ۲۸ ذیحجه (۱۳۳۲ ق)سالروز درگذشت «ستار خان» سردار ملی است.

 ستارخان در سال ۱۲۸۴ ق در قره داغ آذربایجان به دنیا آمد.

 ستارخان در ابتدا به صورت جوانی عیّار منش زندگی می‌کرد و دوستانی همچون خود داشت. پس از آغاز مشروطه و رویداد محاصرهٔ تبریز، به مشروطه خواهان پیوست و در اثر رشادت‌ها و پایمردی‌های فراوان، عنوان سردار ملی گرفت.

او جزو کسانی بود که پس از فرار محمدعلی شاه، فاتح تهران بودند. اما پس از چندی با دولت درگیر شده و توسط آن‌ها خلع سلاح و منزوی گردید. اواخر عمر خود را در تهران و با تنی زخمی و روحی خسته گذرانید و سرانجام در ۴۸ سالگی بدرود حیات گفت ودر صحن حرم عبدالعظیم در ری به خاک سپرده شد.

خانواده سردار جنبش مشروطیت “ستارخان” با ارسال یک استفتاء به دفتر آیت الله روحانی خواستار انتقال پیکر وی از تهران به تبریز شدند در این استفتاء آمده است : پس ازدر گذشت “ستارخان” و به رغم وصیت به دوستان و خانواده اش جهت تدفین وی در موطنش تبریز ، پیکر وی در باغ طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری جنازه اش تشییع و به خاک سپرده شد .

به گزارش اعتدال پرس، زائران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری، جایی است که پذیرای پیکر یکی از رهبران قیام مشروطه در ایران بوده است. سردار رشید و شجاع اهل تبریز که خاطره مبارزاتش در تاریخ ایران ثبت شده و حالا در گوشه ای از صحن حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آرمیده است.

هرچند طی سالهای اخیر، نوادگان ستارخان تلاش کرده اند تا پیکر او را با کسب مجوزهای شرعی، از شهرری به تبریز منتقل کنند، اما تا به حال چنین اقدامی انجام نشده است و مزار سردار ملی و دلاور تبریزی، همچنان مهمان مردم شهرری و تهران است.

به نقل از «شیعه نیوز» خانواده سردار جنبش مشروطیت “ستارخان”  با ارسال یک استفتاء به دفتر آیت الله روحانی خواستار انتقال پیکر وی از تهران به تبریز شدند در این استفتاء آمده است: پس ازدر گذشت “ستارخان” و به رغم وصیت به دوستان و خانواده اش جهت تدفین وی در موطنش تبریز، پیکر وی در باغ طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری جنازه اش تشییع و به خاک سپرده شد.

حال با توجه به وصیت وی، آیا از لحاظ شرعی میتوان پیکر وی را به زادگاهش منتقل نمود؟

متن کامل این استفتاء و پاسخ آیت الله روحانی به شرح زیر است:

محضر آیت الله سیدمحمد صادق روحانی حسینی (زید عزه العالی)

مرجع محترم تقلید شیعیان

 باسلام و تهیت

به استحضار می رساند ستارخان (سردارملی) از سرداران جنبش مشروطیت زمانی که در تهران در روز ۱۴ مرداد ماه سال ۱۲۸۹ هجری شمسی (۳۰ رجب ۱۳۲۸) توسط سواران بختیاری و تفنگداران ارمنی به سرکردگی یپرم خان(از جمله عوامل مؤثر در محاکمه و شهادت آیت‏اللَّه شیخ فضل اللَّه نوری) و سردار بهادر  در پارک اتابک (اقامتگاه مجاهدان) تیری به پایش اصابت کرده مجروح شد و قادر به حرکت نگردید بعد از این وقایع، ستارخان خانه نشین شد و پزشکان حاذق برای مداوای پای او تمام تلاش خود را کردند، اما معالجات به جایی نرسید و در تاریخ ۲۸ ذی الحجه ۱۳۳۲هـ. ق (۲۵ آبان ۱۲۹۳ش/ ۱۶ نوامبر ۱۹۱۴م) در تهران دار فانی را وداع گفت و به رغم وصیت به دوستان و خانواده اش جهت تدفین وی در موطنش تبریز ،در باغ طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری جنازه اش تشییع و به خاک سپرده شد.

علی ایحالاً در یکصد سال گذشته به رغم تلاش خانواده اش جهت انتقال قبر وی از شهر ری به تبریز با ممانعت برخی مواجه شده است .

مستدعی است نظر مبارکتان را در رابطه با تکلیف خانواده و بازماندگان آن مرحوم و نیز عدم تحقق شرعی وصیت نامه ستارخان (سردارملی) اعلام فرمایید.

با احترام – سامی سردارملی (نواده ستارخان) به نمایندگی از طرف خانواده و بازماندگان ستارخان

 

 

انتهای خبر