کاندیدایی با بیشترین حضور در ائتلاف های انتخاباتی به اعتبار سوابق برجسته در عمران و سازندگی

مهندس اشرف نیا: برای تبریز ۲۰۱۸ ، اول باید محیط رو شناخت تا محاط رو ساخت/ من تبریزِ شکل گرفتهِ از دو بخش تاریخی و مدرنی رو تصور می کنم/ “شهردار تبریز” از نظر اشرف نیا

انتخابات شورای شهر تبریز در پیش است و تا چند روز دیگر سرنوشت مدیریت شهری کللانشهر تبریز در ۴ سال آتی تعیین و ریل گذاری می شود. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، با توجه به اهمیت تشکیل پارلمان مردمی کارآمد و مقتدر و به منظور شناسایی و معرفی کاندیداهای شایسته، آزموده و با برنامه، به […]

image_pdfimage_print

انتخابات شورای شهر تبریز در پیش است و تا چند روز دیگر سرنوشت مدیریت شهری کللانشهر تبریز در ۴ سال آتی تعیین و ریل گذاری می شود.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، با توجه به اهمیت تشکیل پارلمان مردمی کارآمد و مقتدر و به منظور شناسایی و معرفی کاندیداهای شایسته، آزموده و با برنامه، به بیان بخشی از سوابق و برنامه های مهندس اشرف نیا از جمله کاندیداهای شاخص و معروف شورای شهر تبریز که سوابق درخشان و برجسته ای در حوزه های عمران و سازندگی بخصوص در استان داشته و مدیر میدانی طرح ملی عظیم بازسازی مناطق زلزله زده ورزقان بودند، پرداخته ایم که در زیر می آید:

گفتنی است مهندس اشرف نیا به مدد همین سوابق و اعتبار برجسته خود، در اکثریت ائتلاف های انتخاباتی معرفی شده و در اغلب آنها نیز به عنوان سرلیست انتخاب شده است.

اهم مسولیت های مهندس اشرف نیا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی:
۱-معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، با حفظ سمت سرپرست استانداری
۲-قائم مقام و عضو هیات مدیره آبفای استان آذربایجان شرقی
۳-مشاور امور شوارها و شهرداریهای استان آذربایجان شرقی
۴-شهرداری کلانشهر تبریز
۵-عضو هیات مدیره و معاون آبفای استان آذربایجان شرقی
۶-مدیریت آب تبریز
۷-شهردار ارومیه،با حفظ سمت
۸-مدیر عامل و رئیس هیات مدیره سازمان آب ارومیه و مجری طرح های تامین آب شهرهای استان آذربایجان غربی
۹-عضویت در شورای مدیریت بنیاد مسکن و جانبازان و عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران
۱۰-شهردار شهرستان خوی
۱۱-شهردار کلانشهر تبریز
۱۲- معاون امور عمران استانداری با حفظ سمت سرپرست استانداری
۱۳-عضو شورای منطقه ای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
۱۴-عضو شورای منطقه ای آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی
۱۵-رئیس کارگروه امور زیربنائی استان
۱۶-رئیس کارگروه شهرسازی و معماری استان
۱۷-رئیس شورای فنی استان
۱۸-رئیس شورای سازمان عمران شهرداری تبریز
۱۹-رئیس مجمع عالی قشری بسیچ مهندسین استان
۲۰-جانشین ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه”مدیریت بحران استان”
۲۱-جانشین کار گروه ساماندهی گلزار شهداء
۲۲- رئیس کارگروه بهینه سازی مصرف سوخت
۲۳-رئیس هیات مدیره سازمان قطار شهری
۲۴-رئیس هیات مدیره سازمان عون بن علی و پارک طبیعت

خدمات ارزنده مهندس محمد اشرف نیا در بخش حمل و نقل جاده ای شهر تبریز :
۱- بهره برداری از طرح آزاد راه زنجان –تبریز به طول۱۹۸ کیلومتر
۲- بزرگراه کنار گذر غربی تبریز،به طول ۱۵ کیلومتر
۳- تونل دو قلوی شیبلی در مسیر  آزادراه تبریز – زنجان هر کدام به طول ۲/۵کیلومتر
۴-اتمام پروژه آزاد راه پیامبر اعظم(ص) و ادامه آن از طریق اتوبان شهید کسایی به جاده صوفیان

تصور مهندس محمد اشرف نیا از شهرسازی شهری همچون تبریز:

تصویر ذهنی بنده، ترکیبی است. ترکیبی از دو دید نامتجانس:
یکی، از جایگاه یک شهروند و ناظر بیرونیِ که به گنجایش سالهایی که از خدا عمر گرفته، بافت قدیمی شهر رو دیده و درک کرده؛ دیگری، از جایگاه شخصی که هم شهرداری را درک کرده و هم معاونت عمرانی استانداری را.

برآیند این دو منظر وقتی با علاقه بنده به معماری ایرانی- اسلامی عجین می شود، این سؤال را از خود می پرسم که چرا در طول ادورار مختلف، حتی قبل از انقلاب هم که به ظاهر ادعای توجه ویژه به تاریخ بود، شهرهایی که دارای سرگذشتِ تاریخی هستند (که در ایران هم تعدادشون کم نیست)؛ چرا به دو قسمت تقسیم نشدند!!!؟ مثلاً چرا تبریز قدیم و تبریز جدید نداریم!!!

می توانستیم تبریز قدیم را به همان شکل قدیمی، البته با ترمیم و استحکام بخشی بافت فرسوده، تبدیل به پایلوت گردشگری تاریخی و معرفی اقتصاد سنتی (فرش، صنایع دستی، چرم، گیاهان داروئی،… و حتی فروش مولاژ (مولاژهایی از بناهای تاریخی استان که از سنگ های استخراجی از معادن همان مناطق ساخته شده اند) شهر بکنیم و تراکم فعالیت های اداری، مدارس و مشاغل ترافیک زا را به تبریز جدید انتقال بدهیم.

با این کار دیگر ترافیکی نبود تا بخاطر آن مجبور به بازگشایی مسیر در مرکز شهر باشیم. آن هم به هرقیمتی!

من تبریزِ شکل گرفتهِ از دو بخش تاریخی و مدرنی رو تصور می کنم که چه بر روی نقشه و چه بر روی زمین، بشود با قدم زدن در آن، از یک منطقه تاریخی به یک منطقه تاریخی دیگری رسید.

راهکارهای پیشنهادی مهندس محمد اشرف نیا درجهت جذب توریست برای رونق اقتصادی شهر تبریز:
با رعایت موارد ذیل و با خدمات دهی در همجواری آثار موجود در شهر تبریز،باعث جذابیت هرچه بیشتر شهر خواهیم شد که این امر در جذب توریست جزء عوامل موفق به شمار می آید:

الف)تبلیغات ب)بهینه سازی آثار تاریخی ج)حفظ آثار به صورت مطلوب
با توجه به این مسله که رفت و آمد توریست در فصلهای سرد سال به شهر تبریز کم می باشد ولی می توان این مسله را با دو پیست اسکی قدیمی و فعال که از دیرباز یکی از پیشروهای این رشته در کشور بوده ولی به دلیل غفلت مسئولان و رسانه‌ها استفاده مطلوبی در زمینه جذب گردشگر صورت نگرفته است را حل کرد.

مهندس محمد اشرف نیا همچنین در گفتگوی خود با جمعی از فرهیختگان تبریز در رابطه با ۲۰۱۸ میگویند:
این یک فرصت استثنایی و بی نظیر است که شاید تا سالها دیگر تکرار نشود. برای این کار، اول باید محیط رو شناخت تا محاط رو ساخت. تبریز همانند اکثر شهرهای تاریخی، جنبه های مختلفی را شامل است. مثلاً موقعیت جغرافیای، قدمت تاریخی، بناهای باستانی، وقایع تاریخی، مذهب، صنایع بومی، طبیعت و دیگر موارد که اگر بخوایم یک تابلو رسم کنیم و بگوئیم که از تبریز و هرآنچه که در آن است را رسم کرده ایم، باید بومی به اندازه تبریز بسازیم. لذا اول باید شناخت تا شناساند، تا فراموش نشده.

تاکید دارم که که نگوئیم تبریز ۲۰۱۸، چون پیش فرضهایی که برای آن مطرح شده، نه تنها از گستره استانی خارج است که توان پنج استان را برای همکاری می طلبد. لذا باید تعاملالت فرااستانی در این خصوص فعال شود تا شان تبریز آنگونه که شاید و باید به جهانیان معرفی شود.

مهندس محمد اشرف نیا در طی سخنان خود به انتظاراتی که از شهردار تبریز دارند اینگونه اشاره کرده اند :
مبانی و هنجارهای جمیعتی، خواستگاه توقّعات رفتاری را می سازند،‌ که ریشه های رفتاری در جامعه اخلاقی ما هستند. زوایای اخلاقی، پایه اصلی توجه به هر شخص، در جوامع شرقی بوده و هست.

پس از این محور اساسی و نخستین می گذرم و در قدم دوم به باورم نسبت به شهردار، اشاره می کنم، نگاه من، براساس منطق مهندسی است. منظورم این است که، شهردار باید در عین رعایت دقت، سرعت عمل و پویایی متناسب را هم داشته باشد.

شهرداری که امروزه خودش را لایق برای مدیریت کلان شهر می بیند، باید برنامه ای جامع از تمام مناطق چندگانه شهرداری داشته باشد،‌ نه یک سری توضیحات کلی، با برنامه های مبهم.

در این دوران نیاز داریم کسانی کاندیدای شهرداری باشند که مشاورانشان، اگر واقعاً کاردان هستند، از چند ماه قبل با ایشان جلسه هایی محتوایی داشته باشند و خروجی را در قالب برنامه های جامع و شامل جزئیات و صد البته راهکارهای اجرایی ارائه کنند.

در حقیقت بنده طرفدار انتخاب شهردارهای کلان شهرها، با رأی مستقیم مردم هستم. تا این افراد ملزم به مراجعه به تمام بخشهای شهری باشند ، درک محیطی پیدا کنند و ارائه برنامه داشته باشند.

پاسخ مهندس محمد اشرف نیا در رابطه با سوال:
شما در صورت ورود به شورا فقط یک رای خواهید داشت؛ چگونه می خواید نظر خود را به دیگر اعضاء برسونید؟

درست هست که فقط یک رأی داریم، اما این پیش فرض وجود دارد که جلساتی در آن سطح، قاعدتاً فی مابین گروهی از افراد با تحصیلات عالیه، با تجربه، درد آشنا و کاردان (قاعدتاً البته)، برگزار می شود و اگر کسی که ارائه نظر و پیشنهاد می نماید، پشتوانه علمی و منطقی داشته باشد، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مشکل این است که اعضاء فقط با محوریت دانش شخصی حضور پیدا می کنند. به نظرم دوران آن گونه اظهارنظرها تمام شده است. گروه مشاوران برای هر عضو الزامی است.

نظر مهندس اشرف نیا در رابطه با مبلمان شهری:
نقش اصلی مبلمان شهری در سطح خیابان ها و فضاهای شهری ایجاد مکان هایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب، باشد.مبلمان شهری مثل هر عنصر دیگری در سیمای شهر تاثیرگذار است و باید در این حوزه با طراحی و برنامه ریزیهای دقیق، متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم مردم حرکت کرد.
مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آینه ای از فرهنگ شهر است، که از انواع این مبلمان شهری می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای آگهی، المان ها و نمادهای شهری و … اشاره کرد، که خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکانیابی مناسب آنها، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت آنها نقش مؤثری را ایفا کنند.

اجزای مبلمان شهری، دو ویژگی اساسی دارند: کارکردی بودن و زیبایی، که در صورت داشتن هر دو ویژگی، می‌توانند نیاز عملکردی و بصری شهروندان را همزمان برآورده سازند. البته این امر، مستلزم در نظر گرفتن مقوله‌های متعددی در طراحی اجزای مبلمان شهری است که نه تنها رنگ، هماهنگی با محیط پیرامون، دوام، ایمنی، و اقتصادی بودن آنها مورد نظر است، بلکه باید از نظر عملکردی، جانمایی مناسبی در سطح شهر داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند.

مهندس محمد اشرف نیا همچنین در راستای رفع معضلات تجمع کارگران فصلی در میادین گفته اند :
ساماندهی کارگران فصلی ساختمانی،‌ با همکاری ادارات و نهادهای ذیربط در لیست برنامه های شهرداری باید قرار گیرد تا ضمن احقاق حق و حقوق حقی آنهاو تخصصی شدن حرفه کارگری، امکان حضور کارگران در محیط کار سالم و تامین امکانات رفاهی و بیمه آنها فراهم گردد.

در راستای تکریم این زحمتکشان در عرصه عمران و آبادی لازم است جهت احترام به حیثیت و شخصیت کارگران و جلوگیری از ضایع گشتن حق و حقوق قانونی آنها و اعتراض به بی نظمی درمراکز و میادین شهری؛ محل اسقرار کارگران ساختمانی باید طراحی و توسعه یابد.

 

 

 

 

انتهای خبر