پیشنهاد نماینده تبریز برای بررسی جایگزینی نظام پارلمانی بجای نظام ریاستی

رهبر معظم انقلاب نیز چند سال پیش بررسی آن را بلامانع اعلام کردند، بهترین زمان مطرح شدن و بررسی آن در شورای بازنگری قانون اساسی در ابتدای دوره دوم هر رئیس جمهور است که شائبه حذف آن دولت به نظر نرسد.

image_pdfimage_print

انتقاد از پول پاشی‌ها و دخالت مسئولان دولتی در روند انتخابات/ سازوکار نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان واگذار شود تا بیش از این آبروی مجلس نرود

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، دکتر فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز خود در مجلس، با اشاره به اشکالات و آسیب‌های جدی وارد بر انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد، نمایندگان و همه دست اندرکاران جریانات سیاسی در خصوص نظام پارلمانی جدی تر بیندیشند.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز چند سال پیش بررسی آن را بلامانع اعلام کردند، بهترین زمان مطرح شدن و بررسی آن در شورای بازنگری قانون اساسی در ابتدای دوره دوم هر رئیس جمهور است که شائبه حذف آن دولت به نظر نرسد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: در نظام پارلمانی مردم نمایندگان خود را انتخاب و آنها نسبت به انتخاب رئیس جمهور اقدام می‌کنند. در شرایطی که مجلس دارای ترکیب گرایش‌های مختلف باشد دولت ائتلافی تشکیل می‌شود، مجلس از دولت منتخب خود حمایت می‌کند و ناهماهنگی بین سه قوه به طور اساسی از بین می‌رود. رئیس جمهور نیز وظایف خود را تعطیل نکرده و به دنبال وظایف دیگران نمی‌رود.

فرهنگی اظهار داشت: می‌توان در بازنگری پیش‌بینی کرد که هر رئیس جمهور حداکثر ۷ یا ۸ سال مسئولیت داشته باشد و این مدت قابل تکرار نباشد و تنها مجلس است که می‌تواند در تغییر آن دخالت کند. انتظار دارم صاحبنظران این مهم را خارج از چارچوب‌های تنگ‌نظرانه مورد بررسی قرار دهند.

انتهای خبر