استاندار آذربایجان شرقی: سند تدبیر توسعه استان با تغییر رویکردها تحقق می یابد/ لزوم اصلاح ساختار اداری و تحول در شیوه نامه ها

در اکثر این سرمایه‌گذاری‌های دولتی توجیه اقتصادی فاکتور نبود و بیشتر توجیه اجتماعی مطرح بود؛ این در حالی است که الان منابع غنی دولتی در اختیار ما نیست و ما باید توسط بخش خصوصی کشور و استان را آباد کنیم

image_pdfimage_print

700 میلیون یورو فایناس برای انتقال‌ آب ارس قابلیت اجرایی ندارد/ اتوبان تبریز - بازرگان کلنگ زنی شد ولی هنوز ناتمام است

استاندار آذربایجان شرقی تحقق سند تدبیر و توسعه استان را در گرو تغییر رویکردها و اصلاح ساختار اداری دانست.
به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، مجید خدابخش در دومین همایش “هم اندیشی سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی” که صبح امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، با بیان اینکه این سند یکی از کارهای ارزشمندی بود که “اسماعیل جبارزاده” برای استان انجام داد، گفت: در دهه چهل مدلی برای توسعه آذربایجان شرقی با تشکیل سازمان ایمیدرو پیش گرفته شده بود که کمک به راه اندازی کارخانه تراکتورسازی و ماشین سازی کردند و با استفاده از تکنولوژی غربی روند کاری خود را در پیش گرفتند.
وی ادامه داد: در مراحل بعدی ذوب آهن و دیگر کارخانه های صنعتی نیز این روش را پیش گرفتند ولی  تغییری که طی این سال ها در بحث اقتصاد کشور رخداد این بود که دیگر منابع مالی گذشته را نداریم.
وی افزود: در اکثر این سرمایه‌گذاری‌های دولتی توجیه اقتصادی فاکتور نبود و بیشتر توجیه اجتماعی مطرح بود؛ این در حالی است که الان منابع غنی دولتی در اختیار ما نیست و ما باید توسط بخش خصوصی کشور و استان را آباد کنیم و به بخش شبه دولتی مثل صندوق‌های بازنشستگی، بنیادهای تعاون و انواع واحدهای شبه دولتی که منابع قابل توجهی دارند، تکیه کنیم.

وی با بیان اینکه  توجیه اقتصادی به عنوان یک فاکتور مهم در تصمیم گیری ها انتخاب شده است، افزود: همزمان با کمبود منابع ملی دولت، سازمان های شبه دولتی شکل گرفتند که منابع خوبی دارد و می توان با همکاری این ارگان ها روند توسعه را پیش گرفت.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سازمان ها وابسته به دولت تنظیم شده اند و روش های جذب سرمایه را در ساختار خود ندارند ، اظهار کرد: ساختار اداری ما با روش های گذشته شکل پیدا کرده اند و نیاز است برای هدف جذب سرمایه داخلی وخارجی آموزش ببیند.

وی با تاکید براینکه اگر ساختار اداری صحیح نباشد، سند تدبیر و توسعه در اجرا عملی نمی شود، گفت:نیاز است در وهله اول ادارات در راستای توسعه استان برای جذب منابع غیر دولتی آموزش داده شوند و کارشناسان بین المللی و مسلط به زبان خارجی پرورش داده شود.

خدابخش گفت: متاسفانه امروز با کمبود منابع دولتی مواجهیم و از طرفی شاهد ظهور شبه دولتی هایی با عینک اقتصادی هستیم.

استاندار با تاکید بر برلزوم آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و تغییر رویکردها جهت اجرایی شدن برنامه های سند تدبیرو توسعه استان تاکید کرد و افزود: یکی از مدل های توسعه دنیا پرداختن به محورهای کلیدی و تحول ریشه ای است.

خدابخش با بیان اینکه یکی از دلایل عدم توفیق پروژه‌های بزرگ سند تدبیر توسعه استان این است که ساختار اداری تفکرات خاص قبلی خود را دارد و حال ما می‌خواهیم خروجی متفاوتی از این ساختار داشته باشیم، افزود: اتوبان تبریز – بازرگان کلنگ زنی شد ولی هنوز ناتمام است؛ چند نیروگاه جدید با ۵ هزارمگاوات که قرار بود شروع شود نشد، چرا که ساختار اداری به قوت قبلی خود باقی بوده و تغییر نیافته است.

وی در پایان خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: آموزش، توانمند سازی و تغییر رویکرد سازمان ها اولین قدمی باشد که در تحقق سند تدبیر و توسعه در نظر می گیرید.

لازم بذکر است دومین هم اندیشی سند تدبیر توسعه به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی و با همکاری استانداری و دانشگاه تبریز روز ۲۰ مهر در تالار وحدت و دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز در دو بخش عمومی و کمیته های تخصصی برگزار شد.

انتهای خبر