حاشیه نگاری ویژه اعتدال پرس از تور خبری مدیران رسانه ها در منطقه آزاد ارس/ علت تبعیض و محدودیت ورود کالا در جلفا +گزارش تصویری

علی رغم گستردگی و فعالیت رو به رشد واحدهای صنعتی، لیکن برخی مجموعه های احداث شده دچار مشکلاتی نیز بودن که مدیران مربوطه با اصرار خبرنگاران، گلایه های خود را بعضا مطرح نمودند

image_pdfimage_print

به گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، جمعی از مدیران رسانه های فعال آذربایجان شرقی طی یک برنامه بازدید فشرده یک روزه از پروژه های عمرانی، واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه آزاد ارس بازدید و در جریان تحولات و مشکلات این منطقه قرار گرفتند.

اتاق مانیتورینگ سازمان منطقه آزاد ارس(که جهت پایش خودروهای ورودی و خروجی از مبادی مختلف منطقه راه اندازی شده است) ، مسیر کمربند شرقی جلفا و دهکده ورزش، سایت شماره یک و دو صنایع سنگین و واحدهایی چون رهام اسپرلوس (تولیدکننده انواع قیرهای صنعتی صادراتی)، شرکت پارا پلاستیک ارس، تولیدی کفش دنیلی، شرکت آذر تجهیز طب (تولیدکننده دستکش های طبی)، شرکت ره پویان سبز (تولید کننده تجهیزات گلخانه ای) و شرکت پانا چوب(تولیدکننده صنایع چوبی مدرن) مورد بازدید اصحاب رسانه استانی قرار گرفت.

در پایان این برنامه نیز، نشست اولین اتاق فکر رسانه و ارس با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس برگزار شد.

در این نشست دو ساعته که تا پاسی از شب ادامه داشت، عرب باغی مدیر عامل منطقه خواستار تقویت نقش رسانه ها در انعکاس فعالیتهای صنعتی ترین منطقه آزاد تجاری کشور شد و اظهار کرد: در انعکاس و بازگویی این فعالیها به جامعه ضعفهایی وجود دارد که برای مرتفع شدن این ضعف آماده هر نوع همکاری با رسانه ها هستیم.

وی همچنین از آغاز به کار واحدهای صنعتی و چند هتل جدید طی ماههای آتی خبر داد و یادآور شد: در کنار توسعه صنعتی به توسعه گردشگری و مراکز تجاری با اولویت صادرات تاکید داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه واحدهای گلخانه ای و سرمایه گذاریهای کشاورزی در این منطقه اشاره کرد و گفت: رشد بی سابقه در حوزه کشاورزی و گلخانه های منطقه با تمرکز بر توانائیهای منطقه ای و حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است.

عرب باغی همچنین با اشاره به آمار رو به رشد سرمایه گذاری در ارس و افزایش اشتغال در این منطقه گفت: برخی مشکلات خصوصا انتقال پول بین بانک های داخلی و خارجی از بزرگترین موانع سرمایه گذاری های خارجی در ارس است.

حاشیه نگاری ویژه و زوایای قابل توجه در این بازدید:

علی رغم گستردگی و فعالیت رو به رشد واحدهای صنعتی در ارس، لیکن برخی مجموعه های احداث شده دچار مشکلاتی نیز بودن که مدیران مربوطه بعضا با اصرار خبرنگاران، گلایه های خود را مطرح نمودند که عبارتند از:

  1. مشکل جدی در تامین مواد اولیه برخی واحدهای پالایشگاهی و وقفه های ناخواسته در فعالیت این واحدها بخاطر این مشکل.
  2. مشکلات بانکی در عدم تامین سرمایه در گردش برخی واحدهای تازه تاسیس که موجب توقف ناخواسته فعالیت آنها شده بود.
  3. عدم پرداخت به موقع محصولات فروخته شده برخی واحدها خصوصا شرکت آذر تجهیز طب از سوی بخش های درمانی استان که موجب کاهش نقدینگی و تهدید آینده فعالیت این واحدها گردیده است.
  4. اظهارات تعدادی از کارگران در برخی از واحدها مبنی بر عدم رعایت قوانین کار و بهداشت کار خصوصا از جهت عدم بیمه، حقوق کم و عدم ثبات شغلی
  5. با توجه به محدوده بسیار وسیع فازهای صنعتی ارس و  پراکندگی زیاد واحدهای فعال در سایتهای صنعتی شماره یک و دو، اغلب کارگران از مشکل تردد و هزینه های زیاد این امر گلایه مند بوده و درخواست راه اندازی سرویس های عمومی جهت تردد هزاران کارگر فعال در این سایتها داشتند.

سوالات ویژه اعتدال پرس:

بابک محمدزاده علمداری سردبیر پایگاه خبری اعتدال پرس با برشمردن برخی مشکلات و پیشنهادات خود در نشست هم اندیشی اتاق فکر رسانه و ارس، لزوم توجه ویژه به این موارد را یادآور شد که اهم این نکات عبارتند:

  • علت تبعیض و اعمال ممنوعیت و محدودیتهای ورود کالا در جلفا در مقایسه با دیگر مناطق آزاد و نواحی مرزی کشور که موجب رکود برخی واحدهای تجاری شده و همچنین علت تبعیض در اعطای مجوز موقت برای خروج خودروهای پلاک ارس و لزوم اقدام مناسب از سوی مسئولین جهت رفع این تبعیض ها
  • آینده واحدهای گلخانه ای به جهت نبود امکانات ترابری لازم جهت صادرات محصولات روبه فزون این واحدها و لزوم تسریع در احداث فرودگاه برای حل این مشکل
  • لزوم چاره اندیشی سریع برای رفع مشکل آلایندگی پساب خروجی گلخانه ها
  • درخواست افزایش سهم حوزه گردشگری در بودجه سازمان خصوصا در مقایسه با حوزه های دیگر جهت تکمیل امکانات جانبی لازم و بهره برداری کامل از سایتهای گردشگری منطقه و پذیرش مطلوب از گردشگران
  • درخواست پیگیری مشکل اخراج جمع زیادی از کارگران آمیکو و مساعدت جهت بازگشت بکار آنها
  • و مواردی همچون روند ساخت اتوبان مرند جلفا و نوع تعامل منطقه با رسانه ها از دیگر نکات مطرح شده توسط محمدزاده علمداری مدیرمسئول اعتدال پرس در این نشست بود.

مواردی چون برگزاری فستیوال های فرهنگی بزرگ در ارس، ایجاد سازوکار ارتباط نزدیک و بهتر با رسانه ها، توجه بیشتر به حوزه گردشگری، برندسازی در ارس و راه اندازی خط سریع السیر ریلی و تکمیل مسیر ریلی ارس به قفقاز از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط دیگر مدیران رسانه ای حاضر در جلسه مطرح شد.

پاسخ های عرب باغی:

مهندس عرب باغی که خود را کاملا مشتاق استماع نظرات حاضرین نشان می داد، در پاسخ به این موارد گفت:

_ علت اصلی محدودیت های اعمال شده در مرز جلفا، جلوگیری از قاچاق است و طرح مطالبی در برخی تریبون ها موجب حساسیت خاص و اعمال فشارهای مذکور برای مبارزه با آنچه که قاچاق نامیده میشد، گردید. البته بنده از رئیس جمهور مجددا درخواست بازنگری خصوصا درباره تبعیض بی دلیل در اعطای مرخصی به خوردروهای پلاک ارس را خواهم داشت و دیگر مسئولین نیز باید در این خصوص کمک کنند. 

_ بنده قبلا نیز به رئیس جمهور تاکید نموده بودم که خرید اجناس حق مسلم مسافران منطقه است و بجای اقدامات اینچنینی برای حمایت از تولید داخلی باید کیفیت اجناس داخلی برای رقابت با اجناس خارجی بالا رود.

_ در راستای فراهم کردن امکان صادرات بیشتر و بهتر محصولات تولیدی منطقه، احداث فرودگاه را جزو برنامه های اصلی خود قرار داده ایم ضمن اینکه اتصال ریلی به منطقه قفقاز را از همان بدو فعالیت در منطقه به طور جدی پیگیر بوده ایم که با تحقق این دو برنامه مهم، شاهد جهش ویزه در فعالیتهای صادراتی منطقه آزاد ارس خواهیم شد.

گزارش های تصویری از نگاه رسانه های حاضر :

بازدید سرپرستان خبرگزاری ها و مدیران مسئول پایگاه های خبری استان آذربایجان شرقی از منطقه آزاد ارس+تصاویر

بازدید سرپرستان خبرگزاری ها و مدیران مسئول پایگاه های خبری استان آذربایجان شرقی از منطقه آزاد ارس+تصاویر

 
 

 
بازدید سرپرستان خبرگزاری ها و مدیران مسئول پایگاه های خبری استان آذربایجان شرقی از منطقه آزاد ارس+تصاویربازدید سرپرستان خبرگزاری ها و مدیران مسئول پایگاه های خبری استان آذربایجان شرقی از منطقه آزاد ارس+تصاویربازدید سرپرستان خبرگزاری ها و مدیران مسئول پایگاه های خبری استان آذربایجان شرقی از منطقه آزاد ارس+تصاویر
 
 

 
انتهای خبر
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x