نقدی بر ناهماهنگی مسئولین در میزبانی از رسانه‌‌ها

غیبت مطبوعات در نمایشگاه مطبوعات استان!

به هر حال این نمایشگاه تمام شد و بی تدبیری، ناهماهنگی و غیبت بزرگان رسانه بر آن سایه انداخت و حواشی اش بر متن چربید.

image_pdfimage_print
غیبت مطبوعات در نمایشگاه مطبوعات!
در این دوره از نمایشگاه مطبوعات تبریز خبری از رسانه‌‎‌های مطرح و برگزاری کارگاه‌‌های تخصصی و میزگرد نبود.

 اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) /طاهر خیری: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در حالی با حضور بیش از ۱۰۰۰ ناشر داخلی و خارجی، طی روزهای دوم تا هفتم آبان ماه برگزار شد که در کنار آن نهمین دوره‌‌ی نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی تنها در ۶۰ غرفه‌ در سالن شهریار نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار گردید.

این رویداد فرهنگی و رسانه‌ای پس از چند سال وقفه برگزار ‌شد که می توان این اتفاق را به فال نیک گرفت. برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سالن شهریار را شاید بتوان تنها نقطه‌ی قوت این نمایشگاه عنوان کرد، نکته‌‌ای مهم و اساسی که مطالبه به حق اهالی رسانه استان بود که پس از سال‌‌ها این خواسته تحقق یافت.

البته بسیاری از فعالان رسانه‌‌ای استان معتقدند برگزاری همزمان دو نمایشگاه کتاب و مطبوعات در کنار هم مفید و اثربخش نیست زیرا با برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مطبوعات استان در حاشیه مانده و توجه افکار عمومی را به خود جلب نمی‌‌کند.

متولیان فرهنگی استان چرا پس از سال‌‌ها برگزاری این دو نمایشگاه در دام آزمون و خطا گرفتارند و تصمیم به برگزاری مجزا نمی‌‌گیرند تا تکلیف اصحاب رسانه نیز برای همیشه مشخص و روشن شود. چرا پس از ۱۵ سال برگزاری نمایشگاه مطبوعات گاه و بیگاه برگزار می‌‌شود و تقویم و زمان مشخصی ندارد؟

امسال بدون اینکه صورت مسئله حل شود نمایشگاه مطبوعات با قهر و غیبت اغلب رسانه‌‌های مطرح استان برگزار شد که خود سردی فضای نمایشگاه را در روزهای سرد پاییزی تبریز دوچندان کرد.

 مطبوعات و رسانه‌های محلی استان همچنان با چالش‌های بسیاری مواجهند و مشکلات ریز و درشت آنها نه تنها کم نشده بلکه بر دایره این مشکلات نیز افزوده شده است. مشکلات اقتصادی و مالی باعث شده است بسیاری از رسانه‌‌های استان دست به عصا راه بروند و از رسالت اطلاع رسانی شان دور شوند.

به نظر می‌‌رسد برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌‌تواند فرصتی برای دیده شدن، جذب مخاطب و ارائه‌ی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌‌ها باشد اما متاسفانه در نمایشگاه امسال از این ظرفیت به درستی استفاده نشد و حق فعالان رسانه‌‌ای استان به ناحق ضایع شد.

ناهماهنگی و عدم توجه به مطالبات اصحاب رسانه در برگزاری نمایشگاه مطبوعات، آنها را از حق حضور و شرکت فعال در نمایشگاه محروم کرد. اگر رسانه‌‌های استان تصمیم بر تحریم و عدم حضور در نمایشگاه گرفتند کاش همه بر این تصمیم پایبند می‌‌بودند تا همدلی و وحدت رویه خود را به رخ متولیان فرهنگ استان نشان می دادند.

نشست‌های تخصصی و برنامه‌های جنبی مرتبط با نمایشگاه مطبوعات در سالن شهریار برگزار شد که کارگاه تخصصی اقتصاد رسانه، آسیب‌شناسی مطبوعات محلی، میزگرد تخصصی رسانه و آموزش، کارگاه آموزشی سوژه‌یابی در رسانه، دوره‌ی آموزشی عکاسی خبری و راهکارهای ارتقای کیفی مطبوعات محلی از جمله این برنامه ها بودند اما متاسفانه این برنامه ها در هیاهوی جمعیت منتظر دریافت بن کتاب کارساز نشد و اهالی رسانه آنچنان که باید در این نشست ها حاضر نشدند.

جدای از رخوت و سردی که با غیبت رسانه‌‌های استان بر فضای نمایشگاه مطبوعات امسال حاکم شده بود، چینش و غرفه آرایی ضعیف رسانه های حاضر حسابی به چشم می‌‌آمد و معلوم بود آنهایی هم که در نمایشگاه حاضر بودند در دقیقه نود و از سر تکلیف تصمیم به حضور در این رویداد فرهنگی گرفته بودند.

به هر حال این نمایشگاه تمام شد و بی تدبیری، ناهماهنگی و غیبت بزرگان رسانه بر آن سایه انداخت و حواشی اش بر متن چربید. باشد که در سال‌های آتی نمایشگاهی مجزا و در شان رسانه های استان با تدبیر متولیان فرهنگی برگزار شود.

انتهای خبر