واکنش نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی به دستورالعمل ممنوعیت آموزش به زبان مادری در مدارس:

رهبر انقلاب گفتند به کودک‌تان ترکی را در کنار فارسی یاد دهید/ چرا بهانه دست دشمنان می‌دهیم؟!

جناب آقای وزیر محترم آموزش و پرورش! تازه مردم انتظار دارند که در دانشگاه‌ها نیز با زبان مادری بعضی درس‌ها تدریس شوند.

image_pdfimage_print
امام جمعه تبریز از موضع وزیر آموزش و پرورش در قبال زبان‌های محلی انتقاد و در دیداری که با مدیرکل بهزیستی استان داشت از مجموعه بهزیستی خواست در مهدکودک‌ها با کودکان به زبان مادری سخن گفته شود.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم ظهر امروز در دیدار با کارکنان اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی طی جملاتی کنایه‌آمیز ابراز داشت: هرچند در عرصه‌ی کنونی صحبت به زبان مادری در نگاه عده‌ای جرم محسوب می‌شود اما در مهدکودک‌ها متولیان امر با کودکان به زبان مادری‌شان سخن بگویند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت آموزش به زبان محلی، توضیح داد: آقای وزیر فرموده‌اند “در برخی مناطق مشاهده شده است که به زبان محلی به دانش‌‌ آموزان آموزش داده می‌شود، این موضوع بسیار خطرناک است! زیرا بچه‌ها زبان محلی را در خانواده فرا می‌گیرند پس باید زبان رسمی کشور را در مدرسه بیاموزند؛ آموزش زبان فارسی در تمام مدارس و با هر زبان محلی که دارند خط قرمز آموزش و پرورش هست، زیرا زبان فارسی نشانه‌ای از وحدت به حساب می‌آید، متاسفانه در برخی مناطق که با زبان محلی صحبت می‌کنند در مدارس‌شان نیز با زبان محلی مورد آموزش قرار می‌گیرند که این کاملا اشتباه است! بنده دیده‌ام که بچه سوم ابتدایی به سختی می‌تواند فارسی را صحبت کند، همه شما باید بدانید آموزش به زبان فارسی برای ما اهمیت دارد”.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در واکنش به این سخنان وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: ما آذربایجانی‌ها، ایرانی هستیم و جزو لاینفک ایرانیم؛ به مملکت‌مان علاقه داریم و در راه ایران فداکاری و جانفشانی کرده‌ایم، خون و جان داده‌ایم اما به آذربایجان هم علاقه داریم.

وی بیان داشت: ما در حوزه استان خود صحبت می‌کنیم، عشق داریم و زبان خودمان است؛ آذربایجان در راه حفاظت از مرز و بوم میهن اسلامی ایران تنها از آذربایجان‌شرقی ۱۰ هزار شهید داده است، مگر می‌شود ما به خاک و مملکت خود بی‌توجه باشیم؟ همانطوری که به ایران عشق و علاقه داریم به آذربایجان هم همانطور عشق و علاقه می‌ورزیم.

امام جمعه تبریز به دیدار مقام معظم رهبری با خانواده‌ شهدا و توصیه ایشان به نوه‌ی یکی از شهدای دوران جنگ تحمیلی مبنی بر آموزش همزمان زبان ترکی در کنار زبان فارسی اشاره کرد و اظهار داشت: قصد دامن زدن به مسایل قومیت‌گراها نیست اما می‌خواهیم بگوییم جناب آقای وزیر محترم آموزش و پرورش! تازه مردم انتظار دارند که در دانشگاه‌ها نیز با زبان مادری بعضی درس‌ها تدریس شوند، همانطوری که شما می‌گویید ما خط قرمز داریم، عشق و علاقه به مملکت و ایران هم خط قرمز ماست.

وی تاکید کرد: ما همانطور که پایبند آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی هستیم به زبان خود هم عشق و علاقه داریم، نقش آذربایجان در دوران مختلف برکسی پوشیده نیست و آذربایجان همواره در عرصه‌های دفاع از انقلاب، اسلام و خاک وطن پیش‌قدم بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان اینکه باید از گفتن حرف‌هایی که به دنیا و آخرت‌مان خیری ندارند پیرهیز نماییم، هشدار داد: مواظب باشیم خدای ناکرده دشمن سوء استفاده نکند، این گویش‌های محلی سرمایه‌های گرانقدر هستند.

وی در پایان افزود: البته ماهم می‌دانیم که یکی از اهداف دشمن تفرقه انداختن بین قومیت‌ها و اقوام ایرانی است، ما چرا باید بهانه بدهیم؟!

انتهای خبر