تکمیلی – خبر ویژه/ همزمان با اعلام رئیس مجمع نمایندگان از انتخاب استاندار توسط وزیر کشور، آغاز شد: گمانه زنی ها برای رمز گشایی از نام استاندار منتخب

اختصاصی اعتدال پرس: انتخاب استاندار آذربایجانشرقی درحالی به نقطه آخر خود رسیده که تحولات تازه و اظهارات وزیر کشور در ۲ روز گذشته حاکی است،استاندار جدید ازسوی وزیر کشور انتخاب وجهت اخذ آخرین هماهنگی به رئیس مجمع نمایندگان استان ابلاغ شده است. جالب اینکه وی تاکنون از اعلام نام این فرد حتی به دیگر نمایندگان […]

image_pdfimage_print

اختصاصی اعتدال پرس:

انتخاب استاندار آذربایجانشرقی درحالی به نقطه آخر خود رسیده که تحولات تازه و اظهارات وزیر کشور در ۲ روز گذشته حاکی است،استاندار جدید ازسوی وزیر کشور انتخاب وجهت اخذ آخرین هماهنگی به رئیس مجمع نمایندگان استان ابلاغ شده است. جالب اینکه وی تاکنون از اعلام نام این فرد حتی به دیگر نمایندگان استان خودداری نموده است و در این راستا طی ۴۸ گذشته گمانه زینی های گسترده ای جهت رمز گشایی از نام استاندار جدید آذربایجان شرقی شروع شده است.

این گزینه بنابه برخی اخبار رسیده به اعتدال پرس، خارج از دایره انتخاب اولیه نمایندگان استان می باشد و هیچ یک از یک پنج گزینه معرفی شده نمایندگان مورد تایید دولت قرار نگرفته است.

گفته می شود، فرد منتخب وزارت کشور که حتی از جمع گزینه های مختلف ستاد روحانی در استان نیز نبوده است، در جلسه یکشنبه آینده هیئت دولت تصویب و رسما معرفی خواهد شد. البته این به شرطی است که نمایندگان استان مخالفت جدی و جمعی با این گزینه نداشته باشند.

به گزارش اعتدال پرس، یکی از نمایندگان استان از زبان سعیدی نقل کرده که استاندار منتخب قبلا معاون استانداری آذربایجان شرقی بوده و اهل تبریز است.

این گزارش حاکی است، دیگر نمایندگان استان تاکنون از این موضوع اظهار بی اطلاعی نموده و گفته اند ظاهرا فقط آقای سعیدی نماینده تبریز به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان در جریان این امر قرار گرفته اند و وی نیز از اعلام نام این فرد تا امروز امتناع نموده است.

همچنین شنیده شد، امروز جمعه جلسه اضطراری  مجمع نمایندگان استان جهت بررسی این موضوع و اعلام نظر در خصوص گزینه منتخب وزیر کشور تشکیل خواهد شد که تاکنون از این جلسه خبری منتشر نشده است.

استانداری

در این راستا، بر اساس اظهارات فوق و قرائن و اخبار منتشر شده، گمانه زنی اعتدال پرس حاکی از آن دارد که به احتمال زیاد استاندار جدید آذربایجان شرقی اکبر غفاری، مدیرکل سازمان بازرسی استان خواهد بود. وی هم اهل تبریز است و هم قبلا معاون سیاسی امنیتی استانداری در دولت نهم (زمان معمارزاده) بود که در عین حال شاخصه مدنظر رئیس جمهور و نمایندگان استان مبنی بر فراجناحی و اعتدال گرا بودن را نیز درا می باشد.

اکبر غفاری که پیش از این هم طی خبری در اعتدال پرس به عنوان یکی از گزینه های اصلی استانداری معرفی شده بود( این خبر: انتصاب رحمانی فضلی به وزارت کشور معادله تعیین استانداران را تغییر داد/ گزینه های جدید برای استانداری آذربایجان شرقی )، گزینه ای است که مرضی الطرفین هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در استان بوده و حتی با برخی نیروهای ستاد احمدی نژاد نیز روابط نزدیکی دارد بطوریکه درحال حاضر مدیران و همکاران زیر مجموعه وی در سازمان بازرسی از نیروهای ارشد هر سه طیف مزبور شکل گرفته است.

وی که با برخی مسئولان ستاد روحانی تعامل خوبی دارد، با وزیر دادگستری(رئیس سابق سازمان بازرسی کشور) و نیز وزیر کشور و چند دولتمرد ارشد دولت یازدهم ارتباطات نزدیکی دارد.

غفاری در چهار سال اخیر و بعد از خروج از دولت نهم، به عنوان مدیرکل سازمان بازرسی استان مشغول فعالیت بوده است. وی قبل از آن نیز از مدیران ارشد و باسابقه اطلاعات بوده است.

البته این در حالیست که کماکان در برخی محافل استان، از نامهای دیگری به عنوان گزینه قطعی و نهایی استاندار آذربایجان شرقی اسم برده می شود. نامهایی چون درویش زاده، پزشکیان و … که هر کدام از طرف یک منبع معتبر و متفاوت مورد تصدیق قرار می گیرند.

گزارش اعتدال پرس حاکی است، با توجه به تحولات اخیر باید گفت: تصوری که پس از انتخاب رحمانی فضلی به عنوان  نزدیکترین فرد به رئیس مجلس و تفسیر آن در محافل رسانه ای و سیاسی بعنوان امتیاز روحانی به مجلس برای رای اعتماد به کابینه، به وزارت کشور بوجود آمده بود، حاکی از این بود که نمایندگان گزینه های خود را برای استانداری با وزیر کشور در میان بگذارند و برای به نتیجه رسیدن بحث و بررسی کنند تا به نفر نهایی برسند اما روند جلسات نمایندگان با رحمانی فضلی نشان از این دارد که نمایندگان صرفا ارایه دهنده گزینه ها هستند و دولت الزامی نمی بیند که از لیست ارایه شده نمایندگان استاندار را انتخاب کند.

انتخاب استانداران تهران و مازندران غیر از گزینه های معرفی شده  نمایندگان این دو استان و همچنین انتشار خبر عدم پذیرش هیچ یک از ۵ گزینه منتخب نمایندگان استان آذربایجان شرقی از سوی دولت، این موضوع را کاملا تایید می کند.

گفتنی است، هماهنگی حتمی با ائمه جمعه مراکز استانها دیگر دستور صریح روحانی به وزیر کشور در روند انتخاب استانداران بود و باید دید این شرط در انتخاب استاندار آذربایجان شرقی چه میزان مورد توجه است.

سابقه خبر:

جمع‌بندی نهایی بر گزینه‌های مطرح برای استانداری آذربایجان‌شرقی

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی گفت: دیروز صحبتی با وزیر کشور در رابطه با استاندار آذربایجان‌شرقی صورت گرفت که ایشان از انتخاب یک نفر به عنوان گزینه وزارت کشور برای این سمت خبر داد.

محمداسماعیل سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز از ذکر نام فرد یاد شده خودداری کرد و اظهار کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته با وزیر کشور مقرر شد تا بعد از معرفی گزینه این مجموعه سنجش و ارزیابی گزینه‌های مطرح شده از سوی مجمع نمایندگان و وزارت کشور از سوی نمایندگان استان انجام شود.

وی افزود: بعداز این ارزیابی و سبک سنگین کردن گزینه‌های مطرح شده از سوی این دو نهاد، مجمع نمایندگان گزینه‌ای نهایی را برای تصمیم‌گیری به وزارت کشور معرفی می‌کند.

 معرفی ۴ استاندار در هفته آینده به دولت

وزیر کشور در حاشیه مراسم تودیع مرتضی تمدن و معارفه سیدحسین هاظمی به عنوان استاندار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه مابقی استانداران کشور کی معرفی می‌شوند، گفت: در مورد مابقی استانداران ارزیابی‌های لازم صورت گرفته و شناسایی شده‌اند و به مرور معرفی خواهند شد.

وی افزود: برای هفته آینده ۴ استاندار جدید به دولت ارائه می‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در کدام استان‌ها استانداران معرفی خواهند شد، گفت: نمی‌توانم استان‌ها را اعلام کنم.

حدف عبدالعلی‌زاده از نامزدی استانداری آذربایجان‌شرقی

عبدالعلی‌زاده که به عنوان یکی از گزینه‌های معرفی شده به وزارت کشور بود به عنوان معاون وزیر نفت حکم دریافت کرده و به طبع از جمع لیست مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی خارج شد.

عبدالعلی‌زاده استاندار آذربایجان شرقی در دولت هاشمی رفسنجانی و وزیر مسکن در دولت خاتمی را یدک می‌کشد.

 گزینه اصلی استانداری آذربایجان شرقی به تهران رفت؛ گزینه دیگر در راه معاونت وزیر 

سید حسین هاشمی که از او به عنوان اصلی ترین گزینه تصدی استانداری آذربایجان شرقی یاد می شد، با حکم وزیر کشور به عنوان استاندار تهران منصوب شد.

در همین حال شنیده می شود سید مهدی حسینی رییس ستادهای تبلیغاتی حسن روحانی در آذربایجان شرقی و نماینده سابق تبریز در مجلس که از او نیز به عنوان یکی از گزینه های تصدی استانداری آذربایجان شرقی یاد می شود، به زودی به عنوان معاون وزیر نفت منصوب خواهد شد.

نجفی استانداری را بر ارس ترجیح خواهد داد؟

 مدیرعامل منطقه آزاد اعلام کرد توسعه منطقه آزاد ارس برای وی از تمامی جایگاههای دیگر حتی استانداری مهم تر و بالاتر است.

 صادق نجفی در جمع سرمایه گذاران و صاحبان صنایع در ارس افزود: با توجه به اهمیت منطقه آزاد ارس در توسعه شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی توسعه منطقه آزاد ارس اولویت اول ما در توسعه آذربایجان است.

در این نشست که باحضور نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس شورای اسلامی برگزار شد وی در پاسخ به سوالات مکرر سرمایه گذاران واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه آزاد ارس در خصوص شایعاتی مبنی بر احتمال مدیریت بر استانداری آذربایجان شرقی اظهار داشت: همانگونه که پیش از این نیز در رسانه ها اعلام کرده ام چنین اخباری صرفا پیش بینی ها و رایزنی های محافل مختلف در استان بوده و اولویت خود من خدمت در منطقه آزاد ارس است.

انتهای خبر