هشدار سهرابی به شروع لیگ برتر

سلامتی بازیکنان مهم‌تر از قهرمانی است

مدیرعامل باشگاه تراکتور گفت: نباید فراموش کنیم که شرط شروع مسابقات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلامی فیفا و ستاد مبارزه با کروناست. به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان)، میرمعصوم سهرابی، با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهوری در خصوص از سرگیری فعالیت‌های ورزشی پس از عید سعید فطر، اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه […]

image_pdfimage_print

مدیرعامل باشگاه تراکتور گفت: نباید فراموش کنیم که شرط شروع مسابقات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلامی فیفا و ستاد مبارزه با کروناست.

هشدار سهرابی به شروع لیگ برتر/ سلامتی بازیکنان مهم‌تر از قهرمانی است

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان)، میرمعصوم سهرابی، با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهوری در خصوص از سرگیری فعالیت‌های ورزشی پس از عید سعید فطر، اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با کرونا، فعالیت‌های ورزشی همانند سایر صنوف به‌صورت پلکانی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌توانند فعالیتشان را پس از عید فطر آغاز کنند. رئیس جمهوری تمامی رشته‌های ورزشی از جمله باشگاه‌های بدنسازی خصوصی را مد نظر داشت. اما سوال اینجاست که آیا برگزارکنندگان مسابقات می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی که مورد تأیید فیفا هست را رعایت کنند؟ نباید از این شرط رئیس جمهوری به سادگی عبور کنیم و موضوع مهمی است.

وی با تأکید بر اینکه از سخنان رئیس جمهوری به نفع خود برداشت نکنیم، افزود: برخی‌ها پس از سخنرانی رئیس جمهوری، با خوشحالی مصاحبه کردند. این افراد باید بدانند که از این پس، دیگر مسوولیت مسابقات با ستاد مبارزه با کرونا نبوده و سازمان لیگ مسوول اصلی ایجاد زیرساخت‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تضمین سلامت ورزشکاران است.

سهرابی تأکید کرد: در مصاحبه روز گذشته‌ی برخی‌ها، ضعف مدیریت به عنوان یکی از دلایل تأکید باشگاه‌ها به عدم شروع تمرینات و پیگیری مسابقات مطرح شد. ۱۵ تیم لیگ ‌برتری و چندین تیم از دسته‌های پایین‌تر به‌عنوان گردانندگان اصلی فوتبال ایران، خواستار لغو مسابقات شده‌اند و اگر مدیریت ما ضعیف است، پس شما بیایید برای ما کلاس برگزار کرده و شیوه‌نامه تدریس کنید! شما به‌عنوان افراد قوی که سریعاً ضعف مدیریت ما را تشخیص داده‌اید، نتوانستید در طول ۷۵ روز تعطیلی مسابقات، جلسه‌ای دو ساعته با مدیران ۱۶ باشگاه لیگ‌برتری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنید تا طرفین نظرات خود را درخصوص تعیین تکلیف مسابقات لیگ نوزدهم اعلام کنند.

وی ادامه داد: شاید هم حوصله‌ و یا توان برگزاری جلسه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری را ندارید. با این تفاسیر چه انتظاری از باشگاه‌ها دارید که روزانه دو جلسه تمرین دو ساعته با حضور ۱۰۰ نفر برگزار کنند؟ همچنین طی اظهاراتی اعلام شده که بازیکنان پس از ۲۱ روز تمرین، وارد مسابقات می‌شوند که این موضوع از نظر فنی، کارشناسی شده نیست.

 سهرابی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیرندگان باید به تصمیم ۱۵ باشگاه به‌عنوان گردانندگان فوتبال، نظریه کانون مربیان به‌عنوان آموزش دهنده‌های فوتبال، نظریهی پزشکان زیر مجموعه‌های خود (ایفمارک)، نظر پزشک تیم‌ها به عنوان متخصصان این امر و هیأت‌های فوتبال، توجه کنند.

وی اضافه کرد: تصور کنید تمرینات و مسابقات آغاز شده و تعدادی از اعضای تیم‌ها به کرونا مبتلا شدند، برنامه‌ی فدراسیون در چنین شرایطی چیست؟ تعطیلی دوباره مسابقات؟ متولیان امر که در صحبت‌هایشان به آغاز مسابقات بوندسلیگا و لالیگا اشاره می‌کنند، به این موضوع هم توجه کنند که امکانات ما قابل قیاس با آنان نیست. آیا ما هم همچون کشور آلمان می‌توانیم جواب تست کرونا را ظرف دو ساعت اعلام کنیم؟ آیا همچون کره جنوبی می‌توانیم هزینه‌ و امکانات قرنطینه‌ ۱۵ روزه تیم‌ها را تأمین کنیم؟ رعایت پروتکل‌ها و تست‌های مکرر کرونا هزینه‌های سنگینی به‌دنبال دارد و آیا فدراسیون به باشگاه‌ها کمک خواهد کرد و یا اینکه همه چیز را به امید خدا رها می‌کند؟ تا به‌حال از خودمان سوال کرده‌ایم که در صورت ابتلای یک ورزشکار و خانواده‌اش به کرونا، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟.

مدیرعامل باشگاه تراکتور با بیان اینکه فوتبال در دنیا از چارچوب خاص و سیستمی با ورودی و خروجی مشخص پیروی می‌کند، گفت: بازیکنان و باشگاه‌ها در سطح لیگ‌های اروپایی به‌عنوان ورودی و غنی‌سازی اوقات فراغت، نشاط اجتماعی، سلامت و درآمد نیز خروجی این سیستم است؛ اما در کشور ما بازیکنان و باشگاه‌ها با کیفیت به مراتب پایین‌تر، ورودی این سیستم و غنی‌سازی اوقات فراغت، نشاط اجتماعی، سلامت و هزینه نیز خروجی این سیستم بوده که در صورت برگزاری مسابقات در شرایط کرونا و بدون حضور هواداران، خروجی فوتبال‌مان تنها هزینه خواهد بود.

وی یادآور شد: همگان به این موضوع اذعان دارند که برگزاری مسابقات در شرایط کنونی و به‌صورت فشرده، علاوه‌بر خطر ابتلا به کرونا، احتمال مصدومیت بازیکنان و به خطر افتادن آینده فوتبالی آنان را هم به دنبال دارد همچنین استرس ناشی از حضور در اجتماع، روی اعصاب و روان بازیکنان و خانواده آنان نیز تأثیر خیلی بدی خواهد داشت.

سهرابی خاطرنشان کرد: شاید ضدعفونی محل تمرینات و رختکن ورزشگاه‌ها امکان‌پذیر باشد؛ اما چگونه استخر و سالن‌های بدنسازی مورد استفاده که مالکیتش با خود باشگاه‌ها نیست- را ضدعفونی کنیم؟ اتوبوس، هواپیما، هتل، رستوران و غیره، فضاهای عمومی هستند که تیم‌ها به ناچار از این محل‌ها هم استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه برگزارکنندگان مسابقات، به طور شفاف دلایل اصرارشان برای آغاز بازی‌ها را اعلام کنند، گفت: معتقدم اصرار برگزارکنندگان به‌دلیل درآمد ناچیزشان از محل تبلیغات دور زمین و زیان‌های ناشی از آن در صورت عدم برگزاری مسابقات است که اگر این موضوع در جلسه‌ای به‌صورت شفاف به اطلاع باشگاه‌ها برسد، می‌توان راهکارهایی همچون تأمین این ضرر مالی توسط تیم‌ها را یافت؛ چراکه هزینهی برگزاری ۹ بازی باقی‌مانده برای باشگاه‌ها، مبلغ بسیار زیادی است.

سهرابی با بیان اینکه ما علاوه‌بر اعلام موضع خود راهکار هم ارائه می‌دهیم، تأکید کرد: اعتقادمان بر این است که می‌توان با برگزاری مجمع با حضور نمایندگان باشگاه‌ها، هیأت‌های ورزشی، مربیان و داوران، اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و … درخصوص تعیین تکلیف لیگ نوزدهم و تدوین پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال به‌صورت جمعی تصمیم‌گیری کرد. همچنین با توجه به اینکه ۱۵ تیم به‌طور رسمی مخالفتشان با شروع تمرینات و پیگیری مسابقات را اعلام کرده‌اند، فدراسیون نباید نگران مشخص شدن وضعیت تیم‌های راه‌ یافته به مسابقات آسیایی و سقوط و یا صعودکنندگان به لیگ برتر و یا دسته‌های پایین‌تر باشد.

وی ادامه داد: مسوولان مطمئن باشند که باشگاه‌هایی که خواستار لغو مسابقات شده‌اند، متوجه پیامدهای آن هستند و قطعاً با بازیکنانشان درخصوص مابقی قرارداد تفاهم خواهند کرد؛ پس این موضوع نشان می‌دهد که ما ترسی از هزینه‌ها هم نداریم و تنها حفظ سلامت جامعه و ورزشکاران برای ما مهم است.

مدیرعامل باشگاه تراکتور یادآور شد: فیفا و ای اف سی، فدراسیون هر کدام از کشورها را در خصوص تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف مسابقات آزاد گذاشته است و اکنون ستاد مبارزه با کرونا نیز توپ را به زمین فدراسیون فوتبال انداخته است؛ پس ضرورت دارد که متولیان امر بار دیگر موضوع را بررسی کرده، نظرات باشگاه‌ها را جویا شده و سپس در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

سهرابی با اشاره به ادعاهایی در این خصوص که باشگاه‌ها می‌ترسند که رتبه‌شان را در جدول از دست دهند، گفت: هر کدام از تیم‌های تراکتور، سپاهان، استقلال، شهر خودرو، فولاد و نفت مسجد سلیمان شانس قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی را دارند، ولی با این حال، عدم کسب سهمیه و عنوان قهرمانی را باوجود هزینه یکساله به جان می‌خرند و خواستار لغو مسابقات به خاطر حفظ سلامت جامعه هستند. باشگاه تراکتور در جام حذفی نیز مدعی عنوان کسب قهرمانی بوده و با دو پیروزی، می‌تواند به مقام قهرمانی این مسابقات دست یابد؛ ولی باز هم تأکید می‌کنیم که جام قهرمانی را هم فدای سلامت کشورمان می‌کنیم.

وی ادامه داد: شاید شرایط برخی استان‌ها از نظر ابتلا به بیماری کرونا سفید باشد؛ اما ضرورت دارد که وضعیت تمامی شهرستان‌های درگیر با مسابقات در تصمیم‌گیری‌ها، مدنظر قرار گیرد. به‌عنوان مثال، استان‌های خوزستان و تهران با چندین تیم لیگ‌برتری، به شدت با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تأکید کرد: باشگاه تراکتور هیچ ترسی از شروع مسابقات و رویارویی با حریفان ندارد و در صورت اصرار متولیان امر بر برگزاری مسابقات، به‌صورت قدرتمند در رقابت‌ها حاضر خواهد شد؛ اما این نکته را نیز فراموش نکنیم که بازیکنان از باشگاه‌های طرف قراردادشان برای حفظ سلامتی خود تضمین می‌خواهند و برگزارکنندگان باید این ضمانت را به باشگاه‌ها به عنوان زیر مجموعه‌هایشان بدهند. اکنون همه چیز مشخص شده و می‌دانیم که عواقب تصمیمات برعهده چه کسانی است.

مدیرعامل باشگاه تراکتور گفت: کاش مسوولان به جای مصاحبه‌های متعدد، اتهام‌زنی به باشگاه‌ها در زمینه ضعف مدیریت، ترس از مسابقات و …. و قراردادن بازیکنان مقابل باشگاه‌هایشان، به فکر برگزاری لیگ رایانه‌ای با حضور نماینده‌ای از هر باشگاه باشند تا بدین صورت نشاط اجتماعی تا حدودی به جامعه‌ی فوتبال بازگردد.

وی ادامه داد: همگان در بازی‌های روز گذشته بوندسلیگا، شاهد فوتبال بدون هیجان و بی‌روح بودند، فوتبال ماشینی و با هدف رفع تکلیف، مورد پسند هواداران این رشته‌ی ورزشی پرطرفدار نیست.

مدیرعامل باشگاه تراکتور در پایان تأکید کرد: ما هم امیدواریم در صورت شروع مسابقات، بازی‌ها را در سلامت به پایان برسانید، امیدواریم هیچ بازیکنی کرونا نگیرد، هیچ خانواده‌ای داغدار نشود، استعدادی از بین نرود و بازیکنی به دلیل مصدومیت و یا ابتلا به کرونا، فوتبالش تمام نشود.

انتهای خبر