بابک محمدزاده علمداری کارشناس مدیریت توسعه:

فرصت طلایی رشد و توسعه استان هدر می رود/ نهادسازی، ایده پردازی و فرهنگ سازی سه کلید محوری توسعه است

باید توافق شود که برای توسعه استان آیا با چشم انداز طراحی شده فعلی پیش خواهیم رفت یا بایستی سند توسعه جدید نوشت./ متاسفانه تا کنون از پتانسیل کشورهای همسایه و منطقه به خوبی استفاده نکرده ایم.

image_pdfimage_print

چندی پیش جمعی از اساتید، صاحبنظران و فعالان حوزه صنعت و تولید استان در دفتر موسسه مطبوعاتی سخن نگاران پیشگام و نشریه خانه تبریز گرد هم آمدن تا روند توسعه استان آذربایجان شرقی و حل مشکلات صنعتی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

در این میزگرد چند ساعته که با محوریت بررسی مشکلات تولید و چالش های توسعه آذربایجان شرقی تشکیل شد، اساتید دانشگاه و صنعتگران حاضر به بیان نظرات و راهکارهای خود پرداختند که گزارش این نشست تخصصی در چند نشریه نیز انعکاس یافت.
بابک محمد زاده، مدیرمسئول اعتدال پرس و کارشناس ارشد مدیریت منابع و دانشجوی دکتری مدیریت توسعه از جمله حاضران در این نشست بود که طی سخنانی به آسیب شناسی توسعه در استان و اولویت های مهم پیش رو پرداخت.


نهادسازی، ایده پردازی و فرهنگ سازی سه کلید توسعه است
بابک محمد زاده علمداری، در این نشست تخصصی طی سخنانی گفت: برای پیدا کردن ریشه بسیاری از مشکلات باید به صورت دقیق ابتدا هدف و مسیر مشخص شود. اگر هدف دقیق مشخص شود می توانیم در مورد مسیرهای متفاوت برای رسیدن به هدف صحبت کنیم.

باید توافق شود که برای توسعه استان آیا با چشم انداز طراحی شده فعلی پیش خواهیم رفت یا بایستی سند توسعه جدید نوشت. چندین نظریه توسعه ای وجود دارد که در حالت کلی می توان سه مورد آن را برشمرد. یکی اینکه برای توسعه باید دست به نهاد گرایی زد، نهادهای محلی، نهادهای حاکمیتی و غیره.

دومین نظریه توسعه ای اعتقاد به بمباران ایده دارد و می گوید باید ایده های مختلف مطرح شود و سپس ایده های کارآمد از داخل آنها استخراج شده و پایه حرکت قرار گیرد. نظریه توسعه سوم بحث فرهنگی را پیش می کشد و معتقد است اول فرهنگ را باید ساخت و سپس به سمت توسعه حرکت کرد.
به نظر بنده، بدترین نظریه توسعه را اگر بدرستی انجام دهیم موفق تر خواهیم بود تا اینکه بهترین نظریه ها را ناقص و ابتر انجام دهیم. مشکل ما این نیست که روی کدام یک از نظریه های نهاد سازی یا فرهنگ سازی توجه بیشتری داشته باشیم. مهم این است از هرجایی که شروع می کنیم موفق خواهیم بود به شرطی که صحیح انجام دهیم.
مزیت سیاسی و اقتصادی ایجاد بندر خشک در منطقه آزاد ارس
محمدزاده علمداری در ادامه افزود: یکی از مسائلی که برای توسعه صنعتی استان و حتی شمال غرب و کشور وجود دارد، بحث بندر خشک در منطقه آزاد ارس می باشد. متاسفانه تا کنون از پتانسیل کشورهای همسایه و منطقه به خوبی استفاده نکرده ایم و به نوعی آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.
ایده ایجاد بندر خشک در منطقه آزاد ارس، سالهاست مطرح شده است و تمامی کارهای کارشناسی و فنی طرح آماده است و حتی سرمایه گذار خارجی برای آن اعلام آمادگی کرده است. به طور نمونه شنیده ام الهام علی اف ریس جمهوری کشور آذربایجان کل هزینه طرح را تقبل می کند زیرا می داند که اگر این طرح برای ما سودی داشته باشد برای آذربایجان و روسیه چندین برابر سود خواهد داشت.
بندر خشک نه تنها مزیت اقتصادی برای کشور دارد بلکه مزیت سیاسی هم برایمان در پی خواهد داشت. در شرایط متشنج تنگه هرمز، بودن بندر خشک در منطقه آزاد ارس برای کشور توان بسیار مثبتی خواهد بود. من نمی دانم این تعلل برای چیست؟! لذا در همین راستا ایجاد خط ترانزیت ریلی و هاب لجستیک بین المللی با محوریت منطقه آزاد ارس از الزامات توسعه آذربایجان شرقی است.
فرصت طلایی رشد و توسعه استان هدر می رود
وی اضافه کرد: رشت با مزیت و پتانسیل های کمتر، خواهان ایجاد بندر خشک در آستارا می باشد. ما هرچه زودتر باید اقدام های موثر تری انجام دهیم و این موضوع را به صورت مطالبه عمومی مطرح کنیم تا ایجاد بندر خشک به استان ما که دارای ظرفیت و مزیت های بیشتری است تعلق گیرد. در رشت زیر ساختها حاضر نیست ولی تلاش بسیاری برای گرفتن بندر خشک می کنند. در صورتی که بندر خشک در منطقه اراد ارس ایجاد بشود ما در استان شاهد شکوفایی صادرات خواهیم بود.
به گفته کارشناسان اگر حدود ۷۰ درصد این طرح اجرائی بشود، دبی از مسیر ترازیتی خارج می شود!
هند، چین و آذربایجان به جد پیگیر این موضوع هستند. برای من جای تعجب دارد که چرا مسولین این شاهراه مهم ترانزیتی را از دست می دهند. می توان گفت ۹۸ درصد پروژه حاضر می باشد و ۲ درصد باقیمانده فقط نیاز به همت مسولین استانی دارد تا سرمایه گذار را بیاورند و طرح عملیاتی شود.

در همین راستا اضافه می کنم که پایش مستمر و حضور در بازار بزرگ ۱۵ کشور همسایه، امری ضروری و سیاستی هوشمند است که عزم ملی و حمایت همه ارکان حاکمیتی را طلب می کند و می تواند سکوی پرش صادراتی و توسعه استان و شمال غرب کشور شود ولی چندان پیگیری جدی نمی شود.


انتهای خبر