استاندار آذربایجان‌شرقی: احیای مکاتب هنری تبریز ضروری است

محمدرضا پورمحمدی افزود: تبریز در هر عرصه ای از جمله معماری، شعر، نگارگری، سیاست و تجارت دارای مکتب و سبک خاصی است که باید این سبک ها احیا و به نسل آینده منتقل کرد.

image_pdfimage_print

استاندار آذربایجان‌شرقی: احیای مکاتب هنری تبریز ضروری است

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مکاتب هنری تبریز در عرصه‌های مختلف را باید احیا کرد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی، روز یکشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه هنرسرای حیدربابا در جوار مقبره الشعرای تبریز، افزود: تبریز در هر عرصه ای از جمله معماری، شعر، نگارگری، سیاست و تجارت دارای مکتب و سبک خاصی است که باید این سبک ها احیا و به نسل آینده منتقل کرد.

وی با بیان اینکه تبریز اسطوره تاریخ است، اظهار داشت: برای پیدا کردن رمز و رموز این شهر باید به سراغ هنرمندان و انسان های بزرگ این شهر رفت تا قابلیت های منطقه را کشف و به نمایش گذاشت.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت فرهنگ و هنر برای تعالی فکری جامعه، گفت: تبریز، آذربایجان و ایران دارای هنرمندان و انسان هایی بزرگی در عرصه های مختلف از جمله شعر، ادب و هنر است که باید به آن ها فخر کرد و از وجود آن ها و آثار به یادگار مانده از آن ها بهره برد.

پورمحمدی، با اشاره به آثار به نمایش گذاشته استاد «احد حسینی» در هنرسرای حیدربابا، ادامه داد: آثار به نمایش گذاشته شده این استاد در این هنرسرا نشان دهنده تلخی و شیرینی زندگی و فرهنگ این شهر است.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز

موزه های کاریکاتور، صدا و صنعت در تبریز راه اندازی می شود

شهردار تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه در دوره مدیریت جدید شهری به تمامی حوزه های شهری مانند فرهنگی، هنری و علمی توجه شده است، گفت: این پروژه نمونه ای از فعالیت های شهرداری در حوزه فرهنگی و هنری بوده و در آینده نزدیک موزه های کاریکاتور، صدا و صنعت در این شهر راه اندازی می شود.

ایرج شهین باهر، با اشاره به فعالیت های شهرداری در حوزه های میراثی افزود: احیای خانه کلکته چی، توسعه خانه ستارخان و پارک باغشمال از جمله این اقدامات است.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی احیای عمارت باغشمال نیز آغاز شده است و پس از احیای آن این محل به پارک هنر تبدیل شده و در اختیار مجسمه سازان، اهالی هنر تئاتر، هنرمندان نقاش و سایر هنرمندان قرار می گیرد.

شهین باهر، با بیان اینکه فاز اول آن خرداد سال آینده و فاز بعدی نیز تا پایان دوره پنج شورا به بهره برداری می رسد، ادامه داد: شهرداری تبریز در ۴۱ ماه گذشته در حوزه های مختلف کارهای خوبی انجام داده و به دور از حاشیه به دنبال ارایه خدمات به شهروندان است.

استاد احد حسینی، مجسمه ساز تبریزی

۲۵۰ مجمسه در هنرسرای تبریز به نمایش گذاشته شده است 

استاد مجمسه ساز تبریزی نیز در این جلسه گفت: این موزه شاید اولین و بزرگترین موزه انفرادی در رشته مجسمه سازی در خاورمیانه در زمینه حجم آثار و آموزشی بودن آن است.

احد حسینی، با اشاره به اینکه هنرسرای حیدربابا دارای یک هزار و ۲۰۰ متر مربع است، افزود: در این هنرسرا ۲۵۰ اثر به نمایش گذاشته شده که از جمله شامل ۲۵ اثر مدرن، ۲۰ اثر فولکلور، ۱۴ اثر ترکیبی و ۲۰ اثر از شعرای آذربایجان است.

وی با بیان اینکه تلاش می شود با ارتقای این موزه، آن را به اولین موزه آموزشی دنیا تبدیل کرد، اظهار داشت: این مجسمه ها زندگی بشری را روایت می کنند و در آن ها بدبختی های بشری برای آگاه سازی انسان ها و زیبایی های زندگی به تصویر کشیده شده است.

به گزارش ایرنا، شهرداری تبریز برای ساخت و تجهیز هنرسرای حیدربابا بیش از ۸۷ میلیارد ریال در ۲ طبقه هزینه کرده است و در اختیار استاد احد حسینی قرار داده تا آثار خود را در آن به نمایش بگذارد.

انتهای خبر