مناظره «دریاچه‌ارومیه» بدون حضور «آذربایجان‌شرقی»/ اعتراضات گسترده به مناظره دریاچه ارومیه و انتقادات یکطرفه از آذربایجان شرقی آغاز شد

مناظره نجات دریاچه ارومیه یا مناظره بین استانی؟!  /اعتدال پرس: برنامه مناظره این هفته شبکه اول سیما در حالی به موضوع دریاچه ارومیه پرداخت که علاوه بر کارشناسانی که از محیط زیست و وزارت نیرو حضور داشتند نمایندگان آذربایجان غربی، اردبیل و استاندار آذربایجان غربی نیز حضور داشت و هیچ نماینده و یا مسئولی از […]

image_pdfimage_print

مناظره نجات دریاچه ارومیه یا مناظره بین استانی؟!

 /اعتدال پرس: برنامه مناظره این هفته شبکه اول سیما در حالی به موضوع دریاچه ارومیه پرداخت که علاوه بر کارشناسانی که از محیط زیست و وزارت نیرو حضور داشتند نمایندگان آذربایجان غربی، اردبیل و استاندار آذربایجان غربی نیز حضور داشت و هیچ نماینده و یا مسئولی از آذربایجان‌شرقی که بیشترین خسارت را بنا به اعتراف همین مسئولان حاضر دیده و می‌بیند دعوت نشده بود.

عدم وجود نماینده یا مسئول و مدیری از استان آذربایجان شرقی موجب شد تا قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس و حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در سخنان و ارزیابی های خود اقدامات صورت گرفته در آذربایجان شرقی را دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه بدانند و چون از این استان کسی در جلسه نبود تمام کاسه و کوزه ها سر مدیریت این استان شکست.
برخی از انتقال آب ارس انتقاد کردند و برخی دیگر انتقال آب زرینه رود به تبریز را دلیل این مشکلات خواندند.
البته نباید از این حرکت صدا و سیما بی تفاوت گذشت بلکه تغییر نگاه ها به موضوع دریاچه ارومیه و تلاش برای احیای آن امری بسیار مغتنم و در خور توجه است.

 واکنش ها به مناظره دریاچه ارومیه و انتقادات از آذربایجان شرقی آغاز شد

آناج: برنامه مناظره روز جمعه شبکه یک سیما که با اجرای مرتضی حیدری روی آنتن می رود این هفته با موضوع دریاچه ارومیه برگزار شد.اقدامی هر چند دیر هنگام اما شایسته تقدیر از رسانه ملی.پرداختن به موضوع دریاچه ارومیه و خشک شدن آن و بررسی راهکارهای جلوگیری از خشکی آن جزو مهمترین مباحث زیست محیطی کشورمی باشد.دیروز در مناظره دریاچه ارومیه مباحث خوبی مطرح شد البته نفرات دعوت شده به مناظره محل ایراد و تعجب بود.چند نکته در خصوص مدعوین مناظره گفتنی است که به اختصار اشاره میگردد.

۱-      رسانه ملی می توانست بجای معاون وزیر و … خودِ وزرا و روسای مربوطه را دعوت بکند تا پاسخگوی عملکرد خود در این حوزه باشند.برخی از میهمانان حرفی برای گفتن نداشتند و حقیقتا کم کاری و اهمال ایشان در بروز وضعیت موجود دریاچه ارومیه مشهود و واضح بود از جمله استاندار محترم آذربایجان غربی که نه حرفی برای گفتن داشت و نه در قبال سئوال عملکرد خود در طی چند سال اخیر پاسخ روشنی ارائه داد.همچنین معاون محترم سازمان محیط زیست که از طرف خانم ابتکار حضور داشت عملاً نتوانست جوابهای قانع کننده و موثری ارایه دهد.

۲-      بزرگترین ایراد در خصوص مدعوین، عدم حضور مسئولی از استان آذربایجان شرقی بود چه از مسئولین استانی و چه از نمایندگان استان که این ایراد به رسانه ملی وارد است که چرا مناظره ای در این سطح بدون حضور موثرترین استان در خصوص دریاچه ارومیه برگزار گردید.بدیهی است که برای جلب توجه مسئولین کشوری وزن استان آذربایجانشرقی ماسوای اردبیل و آذربایجان غربی است و ضروری بود که از استان آذربایجانشرقی به عنوان یکی از استانهای همجوار دریاچه ارومیه دعوت بعمل می آمد.در خود مناظره نیز غیبت نمایندگان استان ا.شرقی مشهود بود که در صورت حضور می توانستند به برخی اظهارنظرها جواب داده و از منافع دریاچه ارومیه و استان آذربایجانشرقی دفاع کنند و البته همچنان که اشاره گردید راهکارهای نمایندگان این استان یقیناً در پیشبرد علاج درد دریاچه ارومیه موثر واقع میشد.

۳-      آقایان حقیقت پور و قاضی پور که به نمایندگی از استانهای اردبیل و آذربایجانغربی در مناظره شرکت داشتند از همه منافع استانهای خود دفاع کردند الا دریاچه ارومیه که بمانند گوشت قربانی در میان اظهارنظرهای یکجانبه این دو نفر این دست و آن دست می شد.علی الخصوص اظهارات آقای حقیقت پور که یکجانبه و بدور از مشی انصاف و عدالت بود.و البته آقای قاضی پور هم بیشتر به دنبال جمع آوری رای برای دوره بعد بود تا ارایه راهکاری برای درمان درد دریاچه ارومیه.

۴-      در پایان گفتنی است برای پیشگیری از روند پرشتاب خشکی دریاچه ارومیه یک حلقه گمشده وجود دارد و آن همت مسئولین است و الا ارایه راهکار و … بدون تجمیع توان همه مسئولین مربوطه، کار را عقیم خواهد گذاشت بمانند همه طرحهایی که در طی این چند سال اخیر ارایه و تصمیم گیری شده و به خاطر عدم همت مسئولین در میان زونکنها خاک می خورد.پرواضح است که اگر قرار بر ادامه روند فعلی و عدم توجه مسئولین باشد باید بحال دریاچه ارومیه گریست!

جای خالی نمایندگان آذربایجان شرقی در مناظره دریاچه ارومیه/اعتراض نمایندگان آذربایجان‌شرقی

مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی به عدم دعوت از مسئولان استان در مناظره دریاچه ارومیه در صدا و سیما در حالی که بنا به گفته کارشناسان بیشترین خسارات از وضعیت پیش آمده برای دریاچه ارومیه متوجه این استان شده اعتراض کردند.

 

به گزارش فارس، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این موضوع به هیچ عنوان توجیهی ندارد، گفت: از همان ساعات آغاز برنامه سیل گلایه مسئولان، محققان و فعالان زیست محیطی استان که حرفی برای گفتن در زمینه دریاچه ارومیه دارند به نمایندگان انعکاس یافته است.

محمد اسماعیل سعیدی افزود: فعالان محیط زیست این برنامه را نمونه بارز بی‌عدالتی صدا و سیما می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع و اعتراض خود و مردم آذربایجان‌شرقی را از طریق معاونت پارلمانی صدا و سیما پیگیری کرد و گفت: معاون رئیس سازمان صدا و سیما نیز قول پیگیری این موضوع و ارائه گزارش و دلایل آن در نخستین فرصت به مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی را داده است.

سعیدی ضمن تشریح موقعیت آذربایجان‌شرقی در رابطه با مضرات مجاورت آن با دریاچه ارومیه گفت: بیش از ۱۰ سال است که آذربایجان‌شرقی با مشکلی به نام دریاچه ارومیه و خشک کردن آن دست به گریبان بوده و بیشتر شهرهای این استان از شبستر، آذرشهر، بناب، ملکان و ایلخچی گرفته تا باغات خسروشهر تحت تاثیر اثرات ناشی از دریاچه ارومیه دچار خسارات جبران ناپذیری شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان و مردم آذربایجان‌شرقی همیشه و همه جا برای حفظ منافع ملی و به خاطر حجب و حیا کوتاه آمده که این موضوع در مورد دریاچه ارومیه از مصادیق عینی است در حالی که عده‌ای با داد و بی‌داد و با سخنان غیرکارشناسی سعی در ایجاد اختلاف و دوگانگی می‌شوند.

علیلو: از تلویزیون جواب منتقدین را می دهم

علی علیلو  با انتقاد از عدم حضور نماینده ای در آذربایجان شرقی در این مناظره افزود: بی شک اگر کسی از آذربایجان شرقی در این چنین جلساتی نباشد نباید انتظار دفاع از حقوق مردم این استان را داشت.
وی با انتقاد از عدم حضور ارسلان فتحی پور نماینده مردم کلیبر در این مناظره اظهار داشت: ای کاش اگر آقای فتحی پور امکان حضورشان در این مناظره برایشان فراهم نشده بود از دیگر همکاران برای حضور دعوت می کردند.
علیلو با اشاره به تحقیقات خود در خصوص دریاچه ارومیه گفت: بنده از سال پیش تحقیقات گسترده ای در خصوص نجات دریاچه ارومیه انجام داده ام و پاسخ تمام منتقدان طرح های مختلف استان برای احیای دریاچه ارومیه را نیز دارم که در ۱۰ روز آینده در یک برنامه مفصل تلویزیونی اعلام خواهم کرد.
علیلو در خصوص انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه نیز اظهار دااشت: اگر انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه صرفا با هدف احیای دریاچه ارومیه و احیای آن باشد هیچ بحثی در آن نیست ولی اگر موضوع استفاده کشاورزی و شرب نیز در کنار آن قرار گیرد بی شک سایر استان ها انتقاد خواهند کرد.
وی با بیان اینکه موضوع نجات دریاچه ارومیه یک ضرورت ملی است افزود: از این برخی از همکاران نماینده مان در استان های اردبیل و آذربایجان غربی با غوغا سالاری تلاش در به کرسی نشاندن طرح های خود دارند واقعا  متاسفیم.
وی تاکید کرد: در فضایی آرام و بدون تنش آماده پاسخگویی به تمام انتقادات موجود در خصوص طرح های احیای دریاچه ارومیه هستیم.

حضور نمایندگان آذربایجان شرقی و کردستان در مناظره ضروری بود/ صدا و سیما مجاب شده است؛ مناظره را تکرار کند

محمد حسن نژاد به مناظره دیروز شبکه یک سیما با موضوع نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: عدم حضور نماینده‌ای در مناظره دریاچه ارومیه از آذربایجان‌شرقی جای سئوال دارد.

 

محمد حسن نژاد ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حالی که انتظار می‌رفت برگزاری مناظره دیروز در صدا و سیما به نجات سریع دریاچه ارومیه کمک کند، چالش‌های جدیدی را به وجود آورد.

 

وی افزود: اساساً همه اعتقاد دارند که دریاچه ارومیه نیازمند رسیدگی سریع برای احیای مجدد است و در این شرایط این موضع حیاتی نمی‌تواند محل مناظره باشد.

 

حسن‌نژاد تصریح کرد: ما اعتقاد داریم اگر موضوع انتقال آب ارس محل مناظره است باید موافقان و طراحان این طرح هم در جلسه مناظره حضور می داشتند که متاسفانه این‌گونه نشد.

 

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر از حضور نماینده اردبیل، حضور مسئولانی از استان‌های آذربایجان شرقی و کردستان به عنوان استان‌های ساحلی دریاچه ارومیه ضرورت داشت که مورد غفلت قرار گرفته بود.

 

حسن‌نژاد در عین حال از برگزاری برنامه مشابهی توسط صدا و سیما در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مسئولان صدا و سیما مجاب شده‌اند برنامه تلویزیونی مشابهی تدارک ببیند تا ابعاد مختلف این قضیه به طور فنی مورد بررسی قرار گیرد.

 

چهارمین مناظره شبکه یک سیما بعد از ظهر دیروز با موضوع وضعیت دریاچه ارومیه برگزار شد و در آن علاوه بر کارشناسان و مسئولانی از محیط زیست و وزارت نیرو رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی رئیس مجمع نمایندگان اردبیل به همراه استاندار آذربایجان غربی حضور داشتند. پیش تر رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز عدم دعوت از نماینده ای از این استان را مورد انتقاد قرار داده بود.

انتهای خبر