مطالبه اعتدال پرس از رئیس دانشگاه آزاد تبریز در نشست چهل سالگی این دانشگاه:

لزوم بلوغ کامل و جهش به رده دانشگاههای نسل چهار/ خانواده‌ها امروز از دانشگاه چه می‌خواهند؟ +مشروح نشست

رنجبران اذعان کرد: متاسفانه دانشگاههای ایران هنوز در رده نسل دوم باقی مانده اند و ما تلاش خواهیم کرد در دوره جدید، اقلا تبدیل به نسل سوم یعنی دانشگاههای کارآفرین شویم.

image_pdfimage_print

تحصیل 500 دانشجو خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز/ خانواده‌ها امروز از دانشگاه چه می‌خواهند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی ضمن اذعان به عقب ماندن عموم دانشگاههای کشور از ورود به رده دانشگاههای نسل چهار، مطالبه اعتدال پرس برای ضرورت رسیدن به بلوغ کامل و جهش در سالگرد چهل سالگی دانشگاه آزاد را نکته ای راهبردی و کاملا بجا دانست.

به گزارش اعتدال آذربایجان، آرش رنجبران روز گذشته در نشست خبری چهل سالگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گفت: این واحد به عنوان نخستین واحد دانشگاه آزاد کشور در شهر اولین‌ها و در ۲۳ آبان ۱۳۶۱ تاسیس شده و چهل سالگی در ادبیات ملی و دینی ما سن پختگی و کمال محسوب می‌شود و دانشگاه آزاد استان در حالی این سن را تجربه می‌کند که در حال حاضر، ۳۵ مرکز و واحد با بیش از ۵۴ هزار دانشجو و یک‌هزار و ۹۰۰ هیأت علمی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی از عراق، اقلیم کردستان، ترکیه، آذربایجان و برنامه‌های جدی برای توسعه این بخش داریم، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و صنعتی آذربایجان‌شرقی و سهم آن از تولید ناخالص ملی و موضوعات فرهنگی، دارای جایگاه و سهمی پررنگ در کشور است.

مطالبه اعتدال پرس از رئیس دانشگاه آزاد تبریز در نشست چهل سالگی این دانشگاه: لزوم بلوغ کامل و جهش به رده دانشگاههای نسل چهار

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی در ادامه و بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران، مطالبه خبرنگار اعتدال پرس مبنی بر اینکه آیا با توجه به عبور دانشگاه آزاد از چهل سالگی، آیا شاهد رسیدن به بلوغ کامل و جهش در فعالیت های این دانشگاه خواهیم بود و اگر چنین است، چه تحولاتی قرار است اتفاق بیافتد و بطور مثال آیا این دانشگاه توان تبدیل به دانشگاههای رده نسل چهار یعنی دانشگاههای ثروت آفرین و مسئله محور که بر محور علم نافع حرکت می کنند را دارد؟، اذعان کرد: متاسفانه عموم دانشگاههای ایران هنوز در رده نسل دوم باقی مانده اند و ما تلاش خواهیم کرد در این دوره جدید، اقلا تبدیل به نسل سوم یعنی دانشگاههای کارآفرین شویم.

رنجبران، باراهبردی و بجا دانستن این دغدغه، افزود: در سند جامع راهبردی دانشگاه آزاد، پنج محور تحول و ۱۲ راهبرد در نظر گرفته شده است، که  تغییر رویکرد از شهریه محوری به تعریف منابع پایدار و جایگزینی آموزش‌های کاربردی و مهارت محور بجای آموزش های نظری از مهترین این برنامه ها می باشد.

واکنش به  ورشکستگی  دانشگاه آزاد اسلامی/ ناایمن بودن ساختمان علامه امینی دانشگاه تبریز

خانواده‌ها امروز از دانشگاه چه می‌خواهند؟/ ضرورت توجه به آموزش‌های کاربردی و مهارت محور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران، با اشاره به تغییر انتظارات عمومی از مراکز دانشگاهی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها امروز از دانشگاه نه مدرک تحصیلی بلکه تضمین آینده فرزندان خود را می‌خواهند و هر دانشگاهی که حائز چنین ویژگی باشد، مورد اقبال خواهد بود و بر همین اساس دانشگاه آزاد نیز به سمت توسعه رشته‌های مهارتی به عنوانی یکی از پنج محور تحول اساسی خود و با هدف‌گذر از آموزش حافظه محور به سمت آموزش مهارت محور رفته است.

رنجبران با بیان اینکه، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد مهم‌ترین اولویت در تغییر رویه های قبلی است خاطرنشان کرد: اگر امروز سنگاپور در همه حوزه‌ها جز ۱۰ کشور نخست دنیاست، نتیجه توجه جدی این کشور به آموزش‌های کاربردی و مهارت محور است.

وی یادآور شد: برنامه مفصلی در حوزه آسیب‌شناسی، بررسی وضعیت موجود و ارائه راهکار برای مسائل و نیازها را از طریق هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت مسائل و مشکلات روز جامعه را در دستور کار داریم و این مسیر در مورد بحران دریاچه ارومیه نیز صورت گرفت که البته در نشر مستندات و عملی کردن نتایج این پژوهش ها نتوانستیم مطلوب عمل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هدف از ایجاد مجموعه‌هایی چون مدرسه عالی مهارتی قالب‌سازی را توسعه آموزش‌های مهارتی با به‌روزترین روش‌ها در راستای برنامه‌های تحولی دانشگاه عنوان و افزود: در این زمینه طرح پویش نیز طرحی ابتکاری بر اساس مطالعه روش‌های دانشگاه موفق دنیاست که در آن با صنایع، حوزه‌های خدماتی و بخش‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار و ظرفیت ایجاد می‌کنیم و دانشجویان در این بخش‌ها حاضر می‌شوند و به ازای حضور در این مجموعه‌ها کمک شهریه برای دانشجو منظور می‌شود که این مبلغ در مقابل هزینه‌های به‌کارگیری یک نیروی تمام وقت بسیار کم است.

وی ادامه داد: هزینه بیمه در این طرح از سوی دانشگاه پرداخت می‌شود و دانشجو به ازای دو یا سه روز حضور ماهانه در واحد صنعتی، تولیدی یا خدماتی یک میلیون تومان دریافت می‌کند که در طول ترم رقمی معادل شهریه او می‌شود و علاوه بر کسب تجربه در این واحدها زمینه اشتغال نیز برای آنها ایجاد می‌شود و تجارب اجرای این طرح چه در کشور خودمان و چه در دیگر کشورها نشان داده که دغدغه تضمین آینده فرزندان خانواده‌ها را برطرف می‌کند.

تغییر رویکرد از شهریه محوری به تعریف منابع پایدار

رنجبران در مورد اظهار نظر رئیس سابق دانشگاه آزاد استان در مورد ورشکستگی این دانشگاه نیز اظهار کرد: این دانشگاه دارای ثروت‌های بیکران نیروی انسانی و معنوی است و این موضوع به هیچ عنوان متوجه آن نیست اما در حوزه دانشگاهی کشور دچار تغییراتی شده‌ایم که افزایش واحدها و کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها به دلیل تغییر هرم جمعیتی کشور موجب کاهش درآمد دانشگاه‌ها و ایجاد چالش برای آنها شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: با این حال دانشگاه آزاد برای برون رفت از این شرایط برنامه‌های مشخصی دارد و در نتیجه همین برنامه‌ها امسال ۱۰ درصد افزایش دانشجو نسبت به سال قبل داریم و البته تلاش می‌کنیم از وابستگی صرف به شهریه نیز رها شویم تا نه تنها به سمت ایجاد درآمد پایدار حرکت کنیم بلکه مهم‌تر از آن هزینه‌ای دانشگاه مانند هزینه تمام شده آموزش‌ها صرفا بردوش دانشجو و مردم نباشد.

رنجبران افزود: در همین راستا، ۱۲ راهبرد در سند جامع راهبردی دانشگاه آزاد تعریف شده که ایجاد مدارس عالی مهارت از جمله آنهاست و در همین زمینه در واحد شبستر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یک خط پیشرفته تولید مخازن کامپوزیت به عنوان یک محصول استراتژیک بویژه در صنایع گازی راه.اندازی کرده‌ایم و در سایر واحدها نیز بر اساس ظرفیت‌ها و نیازهای هر منطقه چنین اقداماتی را پیگیر خواهیم بود.

ساختمان دانشکده علامه امینی دانشگاه آزاد تبریز رفع خطر می شود/ تغییر رویکرد از شهریه محوری به تعریف منابع پایدار

ناایمن بودن ساختمان علامه امینی دانشگاه آزاد تبریز 

وی در مورد ناایمن بودن ساختمان علامه این دانشگاه نیز تصریح کرد: این موضوع از ۱۰ سال پیش و پس از زلزله ارسباران و با توجه به قدمت بالای این ساختمان مطرح و پس از حادثه متروپل آبادان تشدید شد و به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع حتی امتحانات و آزمون کنکور را از این بنا منتقل کردیم.

رنجبران ادامه داد: با پیشنهاد سازمان نظام مهندسی استان مقرر شد، شرکتی دارای صلاحیت در حوزه مقاوم‌سازی در مورد این ساختمان بررسی و اظهار نظر کند که بر اساس نظریه مکتوب این شرکت، ساختمان علامه امینی دانشگاه آزاد تبریز قابل استفاده اما نیازمند مقاوم‌سازی است و قرارداد لازم برای مقاوم‌سازی این ساختمان نیز منعقد شده است.

واکنش به برخی نقدها در مورد دوره جدید مدیریتی

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی در خصوص برخی نقدها در مورد دوره جدید مدیریتی این دانشگاه نیز اذعان داشت: در مورد انتقال برخی کارمندان از واحدهایی مانند ایلخچی به تبریز تنها یک مورد بوده و در خصوص وضعیت و میزان پرداختی‌ها نیز مستثنی از جامعه و مشکلات معیشتی نیستیم و با توجه به نظام پرداختی دانشگاه آزاد این مشکلات در مورد اعضای هیات علمی و اساتید حق‌التحریر بیشتر نمود می‌یابد که سعی می‌کنیم از طرق ممکن این مشکلات را تا حد امکان کاهش دهیم.

رنجبران تأکید کرد: در زمینه انتصاب معاونان و رؤسای دانشکده‌ها نیز به دنبال جذب بهترین نفرات بوده‌ایم و بر اساس عملکرد افراد و البته الزامات حاصل از تغییرات رویکرد در مجموعه مدیریتی دانشگاه، نیاز به تغییر وجود داشته و در آینده نیز احتمال این تغییرات بر اساس عملکرد نفرات وجود خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به حوادث اخیر در دانشگاه های کشور گفت: فعالیت تشکل های سیاسی با سلایق گوناگون و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در کاهش تنش ها در این مجموعه تاثیر بسزایی داشت.

انتهای خبر