برگزاری جشنواره گل محمدی در عنصرود اسکو

اختتامیه جشنواره گل محمدی روستای عنصرود شهرستان اسکو ، دیروز با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، مدیرکل امور روستایی و شوراها، فرماندار شهرستان اسکو، مسئولین استانی و شهرستانی و اهالی روستای عنصرود برگزار شد. به گزارش اعتدال آذربایجان، فرماندار شهرستان اسکو در این جشنواره با بیان اینکه این جشنواره، یازدهمین جشنواره گل محمدی شهرستان […]

image_pdfimage_print

اختتامیه جشنواره گل محمدی روستای عنصرود شهرستان اسکو ، دیروز با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، مدیرکل امور روستایی و شوراها، فرماندار شهرستان اسکو، مسئولین استانی و شهرستانی و اهالی روستای عنصرود برگزار شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، فرماندار شهرستان اسکو در این جشنواره با بیان اینکه این جشنواره، یازدهمین جشنواره گل محمدی شهرستان در دامنه‌های کوه‌ سهند و روستای عنصرود است، افزود: این جشنواره امسال متفاوت تر از سال‌های قبل بوده به طوری که از چند روز قبل، نمایشگاه عرضه محصولات مردم منطقه در قالب این جشنواره برپا شده و امروز نیز شاهد اختتامیه آن هستیم.
حسین فیروزی، با اشاره به برگزاری انواع نشست‌های علمی، فنی و تحقیقاتی در خصوص گل محمدی، ادامه داد: شهرستان اسکو بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید گل محمدی را با ۷۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۲۰۰ تن محصول تر در سطح استان دارد که با حساب ارزش افزوده مربوطه، کمک بزرگی به اقتصاد و معیشت اهالی محسوب می‌شود و مبلغی که از محل فروش محصول به دست می‌آید در اقتصاد منطقه و سرمایه گذاری نقش خوبی ایفا کرده و شاهد اقتصاد مطلوب خانوار روستایی هستیم.
وی با اشاره به برگزاری تور عکاسی در طول این جشنواره، خاطرنشان کرد: متاسفانه ارزش افزوده‌ای که می‌توان از طریق تولید گل محمدی ایجاد کرد، بالا ولی در عمل رقم ناچیزی است. اگر به طرف اسانس گیری از این محصول برویم، قطعا میزان ارزش افزوده تولیدکنندگان نیز بالا خواهد رفت.
فیروزی افزود: از جشنواره قبلی تاکنون یک واحد تولیدی صنعتی گلاب گیری و فراورده‌های جانبی گل محمدی در اسکو راه اندازی شده و اکنون در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارد اما انتظار، درخواست و مطالبه تولیدکنندگان این محصول در استان گسترش این صنایع تبدیلی است.
وی ادامه داد: ۸۵ درصد از تولید گل محمدی دنیا در ایران بوده ولی کشور ما فقط از ۱۰ درصد تجارت بین المللی آن بهره مند است که نشان می‌دهد ظرفیت بالایی در این حوزه وجود داشته و بایستی به سمت ایجاد واحدهای صنعتی با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان برویم.
وی افزود: برگزاری این نوع جشنواره‌ها میراث فرهنگی ما بوده و برای سال جاری نیز تعداد ۱۵ برنامه مختلف را در شهرستان برنامه ریزی کردیم که این جشنواره سومین برنامه ما است.
فیروزی ادامه داد: روستاهای عنصرود و گنبرف قطب تولید این محصول در شهرستان هستند و همه ساله با برپایی جشنواره ای، سعی در معرفی بیشتر ظرفیت های این روستاها و همچنین فروش مستقیم محصولات داریم.
وی ادامه داد: رقمی که از فروش این محصولات به دست کشاورزان می رسد، اقتصاد اهالی را بهتر می کند اما اگر بتوانیم صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول را بیشتر کنیم، درآمد کشاورزان نیز بیشتر خواهد شد.
فیروزی افزود: قیمت خام این محصول در مقایسه با قیمت محصولات فرآوری و تبدیل شده بسیار اندک است باید به سمت تولید اسانس از گل محمدی برویم که ارزش افزوده بیشتری دارد و در این راستا، در شهرک صنعتی اسکو، واحدی در حال راه اندازی است که در مرحله نصب ماشین آلات قرار دارد.
وی همچنین از خرید تضمینی گل محمدی در اسکو خبرداد و گفت: با این اقدام، کشاورزان دیگر نگران فروش محصول تولیدی خود نیستند و به راحتی و با قیمت تعیین شده، می توانند محصول گل محمدی خود را به خریداران ارایه کنند.

انتهای خبر