مبنای صدور مجوز کتب ترکی، زبان ترکی اصیل آذربایجان است

معاون فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: معیار و مبنای صدور مجوز برای کتب ترکی، توجه به زبان ترکی اصیل آذربایجانی است. به گزارش اعتدال آذربایجان، حسن گلی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از نویسندگان کتاب آذربایجان شرقی، با استقبال از انتشار کتاب‌های ترکی، اظهار کرد: […]

image_pdfimage_print

پانا | حسن گلی

معاون فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: معیار و مبنای صدور مجوز برای کتب ترکی، توجه به زبان ترکی اصیل آذربایجانی است.

به گزارش اعتدال آذربایجان، حسن گلی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از نویسندگان کتاب آذربایجان شرقی، با استقبال از انتشار کتاب‌های ترکی، اظهار کرد: با توجه به لهجه های مختلف ترکی و نظر به اینکه این زبان در کشورهای مختلف همسایه با چالش تغییرات مکرر الفبا و برخی عوامل دیگر همراه بوده است، شاخص اصلی در رسم الخط و اصطلاحات مورد استفاده در کتب ترکی، ترکی اصیل آذربایجان ایران و لهجه تاریخی تبریز است.

وی بر احصای مسائل و مشکلات اهالی قلم و برنامه ریزی به منظور کاهش این مشکلات تاکید و با اشاره به توانمندی‌های نویسندگان و ناشران استان در حوزه تالیف و نشر کتاب، افزود: آذربایجان شرقی همواره در جمع استان‌های برتر این حوزه قرار دارد و در سال گذشته تعداد ۲هزار و ٨۵ عنوان کتاب در استان منتشر شد و در جریان هفته کتاب پارسال نیز بیشترین برنامه مرتبط با هفته کتاب و کتابخوانی را برگزار کردیم.

گلی ادامه داد: می توان گفت حال کتاب تبریز بد نیست.

وی با تاکید بر لزوم غنابخشی و کیفی سازی حوزه تالیف و نشر کتاب، یادآور شد: با توجه به جایگاه رفیع تبریز در سپهر فرهنگی گذشته و حال ایران و با عنایت به تعابیر بلند مقام رهبری در خصوص آذربایجان، انتظار می‌رود غالب کتاب‌های انتشار یافته در استان در تراز مکتب فاخر تبریز باشد که باید در این راستا اقدامات اساسی صورت بگیرد که سازماندهی اهالی قلم در قالب یک تشکل فعال و فراگیر می تواند در تحقق این مهم موثر باشد.

گلی با انتقاد از عدم وجود چنین تشکلی با عضویت نویسندگان کتاب، بر آمادگی کامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پشتیبانی همه جانبه به منظور ایجاد مجمع نویسندگان آذربایجان شرقی تاکید و اظهار کرد: راه اندازی چنین مجموعه ای می تواند به برگزاری کارگاه های آموزشی، هم افزایی نویسندگان، اولویت سنجی و تخصصی سازی امور، کاهش چالش‌های عرضه کتاب و مسائلی از این دست کمک کند.

بر اساس این گزارش، در این نشست مؤلفین حوزه های مختلف ادبیات و علوم انسانی از جمله علوم سیاسی و روابط بین الملل، داستان، رمان، ادبیات کودک و نوجوان، حوزه تاریخ و اجتماع حضور داشتند که به ابراز نکته نظرات خود پرداختند.

انتهای خبر