سد نهند تبریز کمتر از یکماه آب دارد

مدیر عامل آبفای آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی میانگین بارش های استان در سال آبی جاری گفت: ذخیره آب سد نهند به میزان ۳.۵ میلیون متر مکعب رسیده است و این سد به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب تبریز برای کمتر از یک ماه دیگر آب دارد. به گزارش اعتدال […]

image_pdfimage_print

فیلم| وضعیت بحرانی و باور نکردنی سد نهند | خبرگزاری فارس

مدیر عامل آبفای آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی میانگین بارش های استان در سال آبی جاری گفت: ذخیره آب سد نهند به میزان ۳.۵ میلیون متر مکعب رسیده است و این سد به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب تبریز برای کمتر از یک ماه دیگر آب دارد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، محمد خانی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه افت فشار در برخی مناطق شهر تبریز به جهت افزایش مصرف آب در تابستان طبیعی است، اظهار کرد: محدودیت های مصرف به جهت کاهش آب سد نهند در تبریز اعمال نشده است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح های جایگزین از جمله احداث ۲۰ فقره چاه جدید و ایجاد ایستگاه های پمپاژ داخل شهر تبریز، درصدد جبران کمبود آب این سد هستیم در عین حال بر ضرورت مدیریت مصرف آب توسط شهروندان تاکید کرد و گفت: در صورت کاهش ۱۰ درصدی آب، بدون اعمال قطعی از پیک مصرف تابستان عبور خواهیم کرد.

خانی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در شهرستان تبریز در فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز می رسد، اظهار کرد: مصرف آب شهرستان به واسطه افزایش مشترکان، پنج درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه ها ( هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قناتها یک درصد تامین می شود.

بر اساس این گزارش، سد نهند در استان آذربایجان شرقی در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شهر تبریز، در نزدیکی روستای تازه کند قرار دارد و با هدف تأمین قسمتی از آب شهر تبریز بر روی رودخانه نهند که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه آجی‌چای می‌باشد احداث شده است.

حجم کل مخزن سد نهند در تراز نرمال، ۲۴ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم سالانه بالغ بر ۳۲ میلیون متر مکعب است.

مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.

انتهای خبر