مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی: مقبره‌الشعرا باید به یکی از محورهای ادبیات ایران و جهان تبدیل شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل و تجهیز پروژه‌های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد. به گزارش اعتدال آذربایجان، سیدمحمدحسین بلاغی” در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار […]

image_pdfimage_print

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل و تجهیز پروژه‌های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، سیدمحمدحسین بلاغی” در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد ، گفت: فرهنگ بنیان اجتماع و محل تنفس جامعه است و در طی هزاران سال شکل گرفته و هویت ما را شکل داده است و اگر این هویت پرچمدار و ریل‌گذار دیگر ارکان جامعه همچون اقتصاد و سیاست و … نباشد مسیر صحیح پیموده نخواهد شد و در نگاه کلان کشور و استان فرهنگ باید به اولویت اصلی تبدیل شود.

وی با اشاره یه چند رویکرد اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره کنونی، اظهار داشت: مردمی‌سازی فرهنگ و سپردن امور به خود مردم در این عرصه از رویکردهای اصلی این اداره کل است و نمونه‌ِ بارز این طرح، واسپاری ۵۲ کلان پروژه فرهنگی،‌هنری،‌قرآنی و رسانه‌ای در قالب طرح محیا به هسته‌ها و انجمن‌های فرهنگی و هنری بود.

بلاغی، تربیت نیروی هنری متخصص از طریق هنرستانهای تحت نظارت این اداره کل و آموزشگاههای آزاد هنری و همچنین ‌ایجاد مرکز رشد هنر در استان را از دیگر رویکردهای این اداره کل عنوان کرد.

اعتبار تخصیص یافته به شهرستانها در سال جاری ۱۰ برابر خواهد شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در دوره جدید فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهتمام ما بر توسعه متوازن فرهنگی و هنری در سطح استان است و در برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبار با نگرشی جدید، برنامه‌های شاخص در شهرستان‌ها اجرا خواهند شد و از ظرفیت غنی و قوی فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها بهره خواهیم برد.

بلاغی، با بیان اینکه تمرکز زدایی برنامه های حوزه فرهنگ و هنر از مرکز استان جزو اولویت های این اداره کل است، ادامه داد: بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری با بهره‌گیری از ظرفیت شهرستان‌ها برگزار می‌شود و اجرای این برنامه‌ها به سمت شهرستان‌های استان سوق داده می شود.

وی با اشاره به  توزیع متوازن منابع در اختیار اداره کل در پهنه‌ی  جغرافیایی استان اظهار داشت: در سال جاری اعتبار تخصیصی به شهرستانها ۱۰ برابر خواهد شد.

بلاغی افزود: در خصوص توزیع متوازن اعتبارات و تحقق عدالت فرهنگی، دوره‌های آموزش رایگان هنر در شهرستانهای کم‌برخوردار استان برگزار می‌شود و در ادامه این طرح با هماهمگی انجام شده با بنیاد علوی وامهای بدون بهره در اختیار افراد آموزش دیده قرار میگیرد تا کسب و کار پایدار در حوزه فرهنگ و هنر نیز ساماندهی شود.

وی همچنین تقویت هویت اجتماعی مبتنی بر انسجام ملی و ساختار فرهنگ محلی و زیست بوم را از دیگر رویکردهای این اداره کل برشمرد.

تشکیل قرار گاه راهبری فرهنگی در استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست از تشکیل قرارگاه راهبری فرهنگی در استان با عضویت جریانها و تشکلهای مردمی و دستگاهای اجرایی خبر داد و گفت: در کنار تشکیل این قرارگاه، ما از تمام طرحهای خوب فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای دارای ضریب مردمی و اثرگذار که مبتنی بر خلاقیت هستند استقبال و حمایت می‌کنیم.

وی همچنین از احیای چندین جشنواره ملی و منطقه‌ای در استان در طی سال جاری خبر داد و گفت: احیای جشنواره ملی خوشنویسی غدیر پس از شش سال وقفه، احیای جشنواره عکس و  فیلم عشایر و روستائیان کلیبر، احسای جشنواره مشق عشق  ملکان و …. از جمله‌ی این موارد است.

۱۰۰ درصد اعتبارات بازسازی مقبره‌الشعرا از اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفر ریاست جمهوری است

بلاغی با اشاره به تکمیل طرح و بازسازی مقبره‌الشعرا ، گفت: ۱۰۰ درصد اعتبار طرح تکمیل این پروژه‌ی عظیم ملی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفر ریاست جمهوری و با حمایت استاندار محترم تامین می‌شود و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان تخصیص کامل یافته است.

وی گفت: کار اجرایی این مجموعه به عهده شهرداری تبریز است و شهرداری به عنوان مجری این پروژه  با جدیت برای تکمیل طرح اهتمام دارد.

وی تصریح کرد: از محل تسهیلات ماده ۵۶ همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی،‌هنری،‌قرآنی و رسانه‌آی استان تخصیص یافته است.

وی افزود: مجموعه مقبره الشعرای تبریز به عنوان یکی از میراث ‌های گرانبهای فرهنگی و معنوی استان ما در دنیا مطرح است و  تمام تلاشمان این است که با بهره برداری از این طرح، در دوران جدید باید این مجموعه را به مجمع الشعرا تبدیل نماییم و این مجموعه مرکزیت برنامه‌های فرهنگی و ادبی را بر عهده داشته باشد و دیدگاه ما این است که هر روز باید در آن مجموعه فعالیت‌های فاخر ادبی در شان استاد شهریار برگزار شود تا هر گردشگری که برای بازدید می آید شاهد جلسه شعر باشد؛ تمام  تلاش ما این است که مقبره الشعرا را به یکی از محور های ادبیات ایران و جهان تبدیل کنیم.

موضوع عفاف و حجاب پای ثابت تمام جشنواره‌های فرهنگی و هنری است

بلاغی در ادامه این نشست با اشاره به هفته خانواده و اهمیت این مقوله از دیدگاههای مختلف فردی و اجتماعی  و اسلامی، اظهار داشت: ما پای خانواده هستیم  و این شعار را در عمل نیز نشان داده‌ایم.

وی افزود: خانواده نهاد جامعه ساز و فرهنگساز است و ما با تولید محتوا در این راستا و همچنین تولید فیلم‌های مستند و انیمیشن و آثار گرافیکی در این حوزه اقدامات قابل توجهی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: موضوع خانواده، جوانی جمعیت و عفاف و حجاب پای ثابت تمام فراخوان‌های جشنواره‌های فرهنگی و هنری است  و به این موضوع به عنوان یک رسالت و مسئله‌ِ اصلی در حوزه فرهنگ و هنر می‌نگریم.

وی همچنین از برگزاری آیین تجلیل از بانوان تاثیرگذار استان در حوزه فرهنگ، هنر، قرآن و رسانه در روز ملی عفاف و حجاب در تبریز خبر داد و گفت: این آیین  امروز در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار خواهد شد.

بلاغی با بیان اینکه در روز ۲۱ تیر که روز ملی عفاف و حجاب است آیین نکوداشت بانوان فعال در عرصه فرهنگ و هنر برگزار می شود، گفت: طی این آیین از ۱۰ بانوی عفیف و مومن در این حوزه قدردانی می شود.

وی افزود: خوشحالیم که عموم اهالی فرهنگ و هنر در استان ما مقید به مسائل اخلاقی هستند و در این مراسم به نمایندگی از کل جامعه فرهنگی و هنری از این بانوان تقدیر خواهیم کرد.

بلاغی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی فیلم حوا و با بیان اینکه این جشنواره در کنار بخش بین المللی و همزمان با ۱۲ استان دیگر به مدت چهار روز در تبریز دایر برگزار می شود، اظهار کرد: این جشنواره تا ۲۳ تیر بیش از ۳۰ عنوان فیلم سینمایی، کوتاه و مستند و داستانی در محل پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز اکران می شود.

وی افزود: مجموعه فیلم هایی که در این جشنواره اکران می شوند با موضوع خانواده و عفاف و حجاب و موضوعات اجتماعی است.

باید به شهیدانی که در کربلای ایران جان خود را به طبق اخلاص گذاشتند ادای دین کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برگزاری کنگره ده هزار شهید آذربایجان شرقی اشاره کر و گفت: این اداره کل مسئولیت کمیته فضاسازی و تبلیغات و کارگروه تخصصی رسانه این کنگره را بر عهده دارد.

وی افزود: نگاه ما به این کنگره نگاه تبلیغی و ترویجی و تولید آثار فاخر در این حوزه است.

بلاغی تاکید کرد: رسانه جریان ساز و تاثیرگذار است و از این رو می‌بایست جریان رسانه‌ای استان به این کنگره نگاه جدی داشته باشد .

وی تاکید کرد: باید به شهیدانی که در کربلای ایران جان خود را به طبق اخلاص گذاشتند تا ما امروز آسوده و در امنیت باشیم ادای دین کنیم.

۱۲ نفر برتر دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر فردا معرفی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برگزاری آیین اختتامیه دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر در بیست و دوم تیرماه جاری خبر داد و گفت: این آیین روز پنجشنبه ساعت ۱۷ در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی و هنری تبریز برگزار می‌شود و طی آن دوازده هنرمند برتر این جشنواره معرفی خواهند شد.

وی افزود:  جشنواره ملی خوشنویسی غدیر دوران باشکوهی را صاحب و همواره جریان‌ساز بوده است و  امسال به منظور بهره گیری از مفاهیم ارزشمند قرآن مجید و عرض ارادت به ساحت مقدس مولای متقیان، امیرمومنان حضرت علی(ع)، بین هنرمندان خوشنویس کشور همزمان با دهه امامت و‌ ولایت و عید سعید غدیر کار خود را  آغاز کرده است.

بلاغی گفت: هنرمندان بسیاری از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند  و در این دوره دو نفر از برگزیدگان از استان آذربایجان‌شرقی و ده نفر از دیگر استانها هستند.

جشنواره  “حیدربابای شهریار” در خشکناب برگزار می‌شود‌

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری “حیدربابای شهریار ” در زادگاه این شاعر شهیر اشاره کرد و گفت: آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر دومین جشنواره ملی حیدربابای شهریار روز جمعه ساعت ۱۵ در خشکناب زادگاه این شاعر شهیر ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره در چهار رشته نقاشی، شعر، خوشنویسی و پوستر برگزار شده و بیش از‌‌‌ ۶۰۰ اثر از اقصی نقاط ایران به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

بلاغی گفت: یکی از رویکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تحقق بخشیدن به عدالت فرهنگی در استان است و برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در شهرستان ها زمینه را برای این امر فراهم می‌کند.

انتهای خبر