امام جمعه‌ تبریز: نقد نباید وسیله ناامیدی در جامعه باشد/ دانشجویان برای اصلاح و پیشرفت جامعه نقد کنند

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه نباید فضای نقد دانشجویی در اثر افراط زیاد، به وسیله‌ای برای ایجاد ناامیدی تبدیل شود، گفت: مقصود ما این نیست که دانشجو نباید منتقد باشد، بلکه دانشجویان باید برای اصلاح و پیشرفت جامعه باید نقد کنند. به گزارش اعتدال آذربایجان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم […]

image_pdfimage_print

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه نباید فضای نقد دانشجویی در اثر افراط زیاد، به وسیله‌ای برای ایجاد ناامیدی تبدیل شود، گفت: مقصود ما این نیست که دانشجو نباید منتقد باشد، بلکه دانشجویان باید برای اصلاح و پیشرفت جامعه باید نقد کنند.

به گزارش اعتدال آذربایجان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آئین افتتاحیه‌ی طرح حامیم استانی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: توانمندسازی دانشجویان از جمله زمینه‌های موثر و کارآمد برای تقویت مشارکت دانش آموختگان دانشگاهی در جامعه است.

وی ادامه داد: ایمان و امید دو عامل مهم برای بیشرفت یک کشور محسوب می‌شود، بطوریکه ایمان ریشه و مبنای شکل گرفتن امید بوده در واقع ایمان یک اثر قلبی است که از رابطه‌ی انسان با خداوند، نشات می‌گیرد و هرچقدر این ارتباط عمیق‌تر باشد، ایمان نیز بیشتر تقویت می‌شود.

امام جمعه‌ تبریز با اشاره به اینکه آنچه که در خصوص مظاهر ایمان در جامعه مطرح می‌شود، بیشتر امور مناسکی و عبادی است گفت: اما در روایات شاهد هستیم که اخلاق دینی را حزو شاخص‌های اصلی ایمان معرفی کرده‌اند که منظور از این اخلاق، اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تقویت ایمان در جامعه، تقویت اخلاق در لایه‌های گوناگون جامعه از جمله قشر دانشگاهی است، افزود: دانشگاه باید تقویت اخلاق و ایمان را به شکل اساسی مورد توجه قرار دهد و همانطورکه رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند، دشمنان فضای ایمانی و اخلاقی جامعه را مورد هدف قرار داده و اصلی‌ترین دلیل مطرح کردن موضوعاتی چون اعتکاف، راهیان نور و این طرح حامیم از سوی ایشان، تقویت ایمان آگاهانه در بین دانشجویان است.

امام جمعه‌ تبریز یادآور شد: امید واهی یکی از انواع امید است که تقویت این نوع امید بسیار خطرناک می‌باشد و موجب امیدزایی در انسان می‌شود. از طرفی ما نباید امید را با آرزو اشتباه بگیریم؛ چراکه آرزو نشات گرفته از تخیل است ولی امید در اثر حرکت به‌وجود می‌آید. لذا امید واقعی عبارت است از امید توام با تدبیر و هدف روشن.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در خاتمه با اشاره به اینکه نباید فضای نقد دانشجویی در اثر افراط زیاد، به وسیله‌ای برای ایجاد ناامیدی تبدیل شود، گفت: مقصود ما این نیست که دانشجو نباید منتقد باشد، بلکه دانشجویان باید برای اصلاح و پیشرفت جامعه باید نقد کنند اما نقدی که همراه با امید آفرینی بوده و ناامیدی را در جامعه تزریق نکند.

انتهای خبر