مسئول دفتر شورای نگهبان در استان: تخلفات نمایندگان مجلس استان زیر ذره‌بین شورای نگهبان

مسئول دفتر شورای نگهبان در استان درباره دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها و امورات اجرایی، گفت: این امور خلاف اصل استقلال قوا و خلاف قانون اساسی و خلاف اوامر صریح رهبر معظم انقلاب است و این قبیل اقدامات در بررسی صلاحیت‌‎ها تاثیرگذار است.

image_pdfimage_print

سه هزار و ۲۰۰ صندوق برگزاری انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی پیش‌بینی شده است

عزیزی گفت: دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها در بررسی صلاحیتها موثر خواهد بود.

به گزاش اعتدال آذربایجان، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان آذربایجان شرقی گفت: برای برگزاری انتخابات مجلس در استان سه هزار و ۲۰۰ صندوق پیش بینی شده که نسبت به دوره قبل ۱۰ درصد بیشتر است.

صمد عزیزی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان، اظهار کرد: در تمام صندوق‌ها ناظران شورای نگهبان حاضر خواهند بود که تعدادشان از سه تا پنج نفر متغیر خواهد بود به عبارت دیگر متوسط ناظران شورای نگهبان در شعبات اخذ رای ۳.۵ نفر است.

وی بیان کرد: بیش از ۱۲ هزار نفر در آذربایجان شرقی آموزش لازم دریافت کرده اند و با سازماندهی در شعبات اخذ رای و اعمال نظارت قانونی در فرآیند انتخابات حضور خواهند داشت.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران استانی و امورات اجرایی، اظهار داشت: دخالت در امور اجرایی بر خلاف اصل استقلال قوا و خلاف قانون اساسی و خلاف منویات و اوامر صریح رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی و نیز التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه که جزو شرایط داوطلبان است، ادامه داد: به گفته سخنگوی شورای نگهبان این قبیل اقدامات در بررسی صلاحیت‌‎ها تاثیرگذار می‌باشد.

عزیزی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که چرا برخی از نمایندگان که رد صلاحیت می‌شوند، می‌توانند از شهر های دیگر یا تهران تایید صلاحیت بگیرند،اذعان داشت: رد و تایید صلاحیت چند مرحله دارد که مرحله اول هیئت اجرایی است که در فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود و در مورد افرادی که ثبت نام می‌کنند پرونده تشکیل شده و بر اساس استعلام و تحقیقات محلی در مورد صلاحیت افراد ثبت‌نام کننده، اظهار نظر می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله دوم هیات نظارت استان و هیات مرکزی نظارت تهران به صورت مشترک اعلام نظر می‌کنند، ولی اگر فردی در این مرحله رد یا تایید شود، به صورت قانونی می‌تواند اعتراض کند و رسیدگی به این اعتراضات به دست شورای نگهبان است که توسط ۱۲ فقیه و حقوقدان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خاطر نشان کرد: چنانچه فرد در مرحله اول شورای نگهبان احراز یا تایید نشد، می‌تواند برای بار دوم نیز اعتراض دهد و صلاحیت بگیرد.

وی همچنین ابراز داشت: برای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی نامزد‌ها و نمایندگان، «ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخابات» به ریاست دادگستری و با حضور نهادها و مراجع ذی‌ربط در بحث انتخابات تشکیل شده و به‌زودی این ستاد معرفی می‌شود.

انتهای خبر