وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان را با جدیت دنبال می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید به جغرافیای فرهنگی آذربایجان به عنوان یک فرصت فوق‌العاده توجه شود گفت: نگاه وزارت فرهنگ به احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان یک نگاه مشتاقانه و رو به جلو است و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم. به گزارش اعتدال آذربایجان، محمدمهدی اسماعیلی امروز در نشست […]

image_pdfimage_print

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید به جغرافیای فرهنگی آذربایجان به عنوان یک فرصت فوق‌العاده توجه شود گفت: نگاه وزارت فرهنگ به احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان یک نگاه مشتاقانه و رو به جلو است و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

به گزارش اعتدال آذربایجان، محمدمهدی اسماعیلی امروز در نشست هیئت امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که دوشنبه ۲ مرداد برگزار شد، اظهار کرد: نقش آذربایجان در ساحت فرهنگ و تمدن ایرانی‌-اسلامی همواره تعیین‌کننده بوده و وقتی از آذربایجان صحبت می‌کنیم ادبیات ما، ادبیات انسجام و همگرایی ملی در ایران است.

وی ادامه داد: آذربایجان نقش مهمی در منطقه قفقاز شمالی و جنوبی دارد. در تاریخ پیش و پس از اسلامی و همچنین تاریخ معاصر ایران شخصیت‌های بزرگ خطه آذربایجان همواره منشاء حرکت‌های رو به جلو و پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مرزهای فرهنگی آذربایجان فراتر از مرزهای سیاسی همه کشورهای اطراف را درنوردیده و نگاه ما به ایران، به عنوان کشوری است که مرزهای فرهنگی قدرتمندی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاریخ ایران اسلامی و منطقه آذربایجان و نقش پادشاهان صفوی همچون شاه اسماعیل در ایجاد وحدت ملی و تشکیل کشور متحد ایران اشاره کرد و گفت: ما پیش از کشورهای اروپایی و غربی در ایران دولت متحد داشتیم که باید در این زمینه به طور جدی اقدامات تبلیغاتی شود.

اسماعیلی درباره احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان تصریح کرد: اهتمام و توجه به این امر در جایگاه خود در حال پیشرفت است. نمی‌توان فرهنگ را به جغرافیای سیاسی محدود و محصور کرد و باید در این حوزه اقدامات جدی صورت گیرد.

وزیر فرهنگ بر ضرورت ارتباط اعضای هیئت امنای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان با سازمان آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کار در زمینه تبلیغ و برجسته کردن مفاخر فرهنگی خطه آذربایجان نیز تاکید کرد و گفت: احیای مفاخر و میراث فرهنگی این منطقه مهم فرهنگی کشور باید با کارهایی مثل تجدید چاپ متون قدیمی آغاز شود.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در بسیاری از کشورها نداشته‌های تاریخی هم برجسته می‌شود، بنابراین ما باید داشته‌های فرهنگی تاریخی خود را به جهانیان معرفی کنیم. البته پروژه‌های فرهنگی از جمله جاده حکمت در همدان و زنجان و مناطق فرهنگی خوی و خراسان از جمله برنامه‌های آغاز کننده در این زمینه است؛ ولی به کارهای جدی‌تر در این زمینه نیاز داریم.

اسماعیلی گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید به دنبال احیای مفاخر و میراث فرهنگی کشور است و با ورود همه مسئولان مرتبط سعی دارد در این حوزه پروژه‌های فرهنگی جدی از جمله احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان را در سیاست‌های خود دنبال کند.

انتهای خبر