آتش سوزی پناهگاه حیات وحش کیامکی جلفا مهار شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جلفا از مهار آتش سوزی توسط نیروهای واکنش سریع یگان های امدادی این شهرستان در مناطقی از پناهگاه حیات وحش کیامکی خبر داد. به گزارش اعتدال آذربایجان، علیرضا قوجایی با اشاره به اینکه این آتش سوزی شب گذشته در داخل پناهگاه حیات وحش کیامکی روی داد، محل دقیق آتش […]

image_pdfimage_print

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جلفا از مهار آتش سوزی توسط نیروهای واکنش سریع یگان های امدادی این شهرستان در مناطقی از پناهگاه حیات وحش کیامکی خبر داد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، علیرضا قوجایی با اشاره به اینکه این آتش سوزی شب گذشته در داخل پناهگاه حیات وحش کیامکی روی داد، محل دقیق آتش سوزی را حوزه استحفاظی پاسگاه دره دیز واقع در علمدار داغی و در محل معروف به گوی دره قمیشلیق و آینالی اعلام کرد.

وی افزود: در اثر این آتش سوزی حدود ۳۰ هکتار از اراضی مرتعی منطقه دچار حریق شده بود که با دخالت و حضور به موقع ارگان های مختلف به ویژه یگان حفاظت پناهگاه حیات وحش کیامکی، سپاه ناحیه شهرستان و بسیج ، منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر و نیروهای مردمی مهار شد.

قوجایی از عموم مردم دوستدار محیط زیست درخواست کرد با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش تراکم گیاهی، مراقب رفتارهای زیست محیطی خود باشند و از ایجاد آتش در مراتع و جنگل ها به شدت پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی جنگل‌ها یکی از چالش‌های مهم محیط زیست و منابع طبیعی است، یادآور شد: برای پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع آحاد مردم و گردشگران نکات ایمنی را باید رعایت کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف ریست محیطی به ادارات محیط زیست و منابع طبیعی اطلاع دهند.

پناهگاه حیات وحش کیامکی با وسعت حدود ۹۰ هزار هکتار در شهرستان جلفا و مرند قرار داشته و از سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده و از سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است.

این منطقه دارای ۳۶۱ گونه گیاهی و ۲۵۷ گونه جانوری شامل ۳۹ گونه پستاندار و بیش از ۱۵۴ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی است.

منطقه حفاظت شده کیامکی از لحاظ پوشش گیاهی شامل گونه های درختی و درختچه ای مانند ارس، پده، افرا، داغداغان، بنه، گلابی وحشی، سنجد، گز، زرشک، نسترن است.

انتهای خبر