فعالیت ۶ کارخانه قند در حوضه آبریز دریاچه اورمیه

دریاچه ارومیه در حالی این روزها نفس های آخر خود را می کشد که علل خشکیدن این دریاچه، هنوز هم پابرجاست.  به گزارش اعتدال آذربایجان، در بحث بحران دریاچه اورمیه به یکصد سد احداث شده و یا در حال احداث در حوضه آبی دریاچه اشاره می‌شود، اما کمتر به نقش ویرانگر کارخانجات قند، میاندوآب نقده، […]

image_pdfimage_print

نقش ویرانگر کارخانجات قند آذربایجان‌غربی در خشکی دریاچه اورمیه

دریاچه ارومیه در حالی این روزها نفس های آخر خود را می کشد که علل خشکیدن این دریاچه، هنوز هم پابرجاست. 

به گزارش اعتدال آذربایجان، در بحث بحران دریاچه اورمیه به یکصد سد احداث شده و یا در حال احداث در حوضه آبی دریاچه اشاره می‌شود، اما کمتر به نقش ویرانگر کارخانجات قند، میاندوآب نقده، خوی، اورمیه، پیرانشهر و مهاباد (در حال افتتاح) اشاره می‌شود. کارخانجاتی که مواد اولیه‌شان محصول بسیار آب‌بر چغندرقند است.

برای تولید هر تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی، ۳۰۲ مترمکعب آب مصرف می‌شود که با این حساب ۵۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن چغندرقند تحویلی به کارخانجات پنجگانه قند آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۱ مصرف شده است.

متاسفانه برغم وضعیت بحرانی و بسیار ناگوار دریاچه ارومیه طی سالهای مدید گذشته، مسئولان امر نه تنها عوامل اصلی  خشک شدن دریاچه ارومیه همچون کشت محصولات پرآب مانند چغندر و سیب و … را  برطرف نکرده اند بلکه حتی شاهد رشد و گسترش موارد مربوطه هم بوده ایم. هرچند که خود مردم نیز باید بیش از همه و پیش از اقدامات مسئولان، رعایت جوانب امر را بکنند و در نجات دریاچه ارومیه همراهی لازم داشته باشند.

انتهای خبر