تک فرزندی عامل بلوغ زودرس در کودکان

یک روانشناس با بیان اینکه تک فرزندی عامل بلوغ زودرس در کودکان است، اظهار کرد: این مقوله به دلیل تعامل بیشتر کودکان با والدین‌ خود اتفاق می‌افتد. به گزارش اعتدال آذربایجان، ابوالفضل‌ محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، خاطر نشان کرد: بعضی مواقع توقع والدین از فرزند خود به عنوان تنها فرزند خانواده بالا می‌رود و […]

image_pdfimage_print

یک روانشناس با بیان اینکه تک فرزندی عامل بلوغ زودرس در کودکان است، اظهار کرد: این مقوله به دلیل تعامل بیشتر کودکان با والدین‌ خود اتفاق می‌افتد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، ابوالفضل‌ محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، خاطر نشان کرد: بعضی مواقع توقع والدین از فرزند خود به عنوان تنها فرزند خانواده بالا می‌رود و موجب استرس، اضطراب و تنش آنها شده و روان آنها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که ترشح هورمون‌ها تسریع یابد.

وی با اشاره به اینکه بلوغ زودرس عواقب روانی و جسمی دارد، گفت: این عوارض معمولا در دختران تاثیر روانی منفی بیشتری دارد و ممکن است روند رشد کودکان را مختل کند.

وی با بیان اینکه بچه‌های تک فرزند ویژگی مثبت و منفی دارند، افزود: جنبه‌ی مثبت تک فرزندی این است که اغلب، بعضی از این کودکان باهوش و خلاق هستند که به دلیل تعامل زیاد با والدین این جنبه‌ خود را بروز می‌دهد و چون والدین توجه و امکانات مالی بیشتری برای این بچه‌ها اختصاص می‌دهند این امر باعث می‌شود شخصیت پخته‌تری داشته باشند.

محمدیان به جنبه‌ی منفی اشاره کرد و گفت: این بچه‌ها، فردی خود محور و خود شیفته بار می‌آیند و تحمل ناکامی در آنها کمتر است والدین باید برای حل این مشکل، آنها را به تعامل با همسالان ترغیب کنند و در مسائل تربیتی آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مواقع والدین باید به فرزند خود در قبال خواسته‌ی آنها “نه” گفتن را بلد باشند، ادامه داد: خانواده‌ها سعی کنند همیشه برای درخواست آنها پاسخ مثبت ندهند و هر چیزی که می‌خواهند کامل در اختیارشان قرار ندهند، زمانی که برای والدین برآورده کردن خواسته‌ی آنها غیر ممکن و سخت است”نه” گفتن بلد باشند با فراهم کردن همه‌ی امکانات در اختیار آنها، این کودکان در زندگی با ناکامی مواجه نمی‌شوند و در آینده تجربه‌ی کافی برای تحمل ناکامی‌ها را ندارند.

 این روانشناس یادآورشد: زندگی مدرن یکی از عواملی است که سبب شده والدین به فرزند آوری گرایش کمتری داشته باشند، چون زمانی که پدر و مادر شاغل هستند فرزندآوری، تربیت و نگهداری آنها بار مسئولیتی بیشتری طلب می‌کند که امروزه با زندگی مدرن سازگار نیست.

وی افزود: در جوامع گذشته و در جوامع روستایی امروزه فرزندان کمک حالی برای والدین خود هستند به عبارتی داشتن فرزند بیشتر برای آنها نیروی کار محسوب می‌شود به همین دلیل پدیده‌ی تک فرزندی در جوامع روستایی نسبت به جوامع شهری بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در طول جنگ سیاست‌های کلی کشور نسبت به فرزندآوری ترویج پیدا کرده بود و با یک افزایش جمعیت گسترده‌ای روبه‌رو بودیم، گفت: بعد از جنگ سیاستی با عنوان فرزند کمتر، زندگی بهتر رواج پیدا کرد که با تبلیغات گسترده رسانه‌ها تاثیری در روان افراد گذاشت و باعث شد پدیده‌ی تک فرزندی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه با توجه به آمارها طی ۲۰ سال گذشته پدیده‌ی تک فرزندی در ایران دوبرابر شده، خاطرنشان کرد: پایین آمدن هزینه‌های خانواده با تک فرزندی، فراهم کردن امکانات بیشتر مالی و رفاهی برای یک کودک، توجه به پیشرفت شخصی دو طرف از عواملی است که ملکه‌ی ذهن خانواده‌ها شده و آنها را از داشتن فرزند بیشتر منع می‌کند.

محمدیان با اشاره به تاثیر تک فرزندی بر روی خانواده‌ها، گفت: کسانی که تک فرزند هستند در آینده بچه‌های آنها از داشتن عمو، دایی، خاله و.. محروم می‌شوند و در دوران کهنسالی و میانسالی نیز به دلیل داشتن یک فرزند، با مسئله مراقبت و نگهداری مواجه خواهند شد و در برخی مواقع ممکن است سر از مراکز سالمندان در بیاورند.

وی به تحمیلی یا انتخابی بودن مقوله‌ی تک فرزندی اشاره کرد و افزود: ناباروری، افزایش طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، مشکلات جسمی، شرایط فرهنگی و اجتماعی عواملی است که این پدیده را به والدین تحمیل می‌کند تا به داشتن فرزند بیشتر فکر نکنند، در برخی منابع وضعیت اقتصادی و امکانات مالی جز عوامل انتخابی ذکر شده‌اند.

انتهای خبر