دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی: کاهش بارندگی و افزایش گرما دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه است

دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش بارندگی نسبت به میان مدت و بلندمدت و افزایش گرمای جهانی دلیل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه است. به گزارش اعتدال آذربایجان، میرحسین سیدجعفری دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی درباره دلایل کاهش آب دریاچه اظهار داشت: در خصوص کاهش دریاچه […]

image_pdfimage_print

دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش بارندگی نسبت به میان مدت و بلندمدت و افزایش گرمای جهانی دلیل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه است.

به گزارش اعتدال آذربایجان، میرحسین سیدجعفری دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی درباره دلایل کاهش آب دریاچه اظهار داشت: در خصوص کاهش دریاچه ارومیه دلایل زیادی مطرح است اما اصلی‌ترین دلیلی که برای آن مطرح است؛ تغییر اقلیم است.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم فقط مربوط به کشور ما نیست و کل جهان را گرفتار کرده اما ما درباره کشور خودمان حرف می‌زنیم که دریاچه ارومیه هم از آن مستثنی نیست.

دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: بارش ما نسبت به میان مدت و بلند مدت کاهش یافته و حتی الگوی بارش ما هم تغییر کرده است؛ مثلا بارش‌های موسمی ما تبدیل به بارش‌های نقطه‌ای و برف تبدیل به باران شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مساله گرمایش جهانی به دلیل گازهای گلخانه‌ای مطرح است و در دریاچه ارومیه هم افزایش دو درجه‌ای دما وجود دارد، این یعنی تبخیر در حوزه دریاچه ارومیه افزایش خواهد یافت و بارندگی‌های کمتر از ۳ میلی متر بلافاصله تبخیر می‌شود و روان آبی ایجاد نمی‌شود که تبدیل به سیل شود و به دریاچه ارومیه برسد.

سیدجعفری خاطرنشان ساخت: موضوع دیگر مساله توسعه است که جمعیت این حوزه سه برابر و جمعیت شهری دو برابر شده است، همچنین سطح زیر کشت در حوزه دریاچه ارومیه سه و نیم برابر شده است.

وی در خصوص نقش جاده میان گذر شهید کلانتری بر خشک شدن دریاچه ارومیه توضیح داد: ما به عنوان عضوی از کمیته پایش دریاچه ارومیه دانشگاه تبریز این مساله را بررسی کردیم؛ نتایج آن مطالعه نشان داد که اثر مستقیم بر کاهش آب دریاچه ارومیه نداشت اما به دلیل کاهش ارتباط و گردش جریان آّب پیشنهاد شد علاوه بر پل موجود دو یا سه بازه ایجاد شود تا گردش آب افزایش یابد.

دبیر کمیته احیای دریاچه ارومیه در آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی درباره عملکرد دولت در خصوص دریاچه ارومیه گفت: بعد از تشکیل ستاد دریاچه ارومیه در سال ۹۲ نزدیک ۲۶ راهکار سازه‌ای و غیرسازه‌ای مطرح شد که وظایفی هم برای دستگاه‌های اجرایی تعریف شد؛ از جمله این راهکارها ممنوعیت افزایش برداشت آب از حوزه دریاچه ارومیه بود.

انتهای خبر