دعوت رسمی شورا از محسن هاشمی برای شهرداری تبریز؛ آیا فرزند هاشمی شهردار ده بزرگ می شود! /حاجی زاده: چند گزینه ملی و ۵-۴ چهره بومی و مدیرانی از شهرداری گزینه های شهرداری تبریز

محسن هاشمی فرزند ارشد علی اکبر هاشمی رفسنجانی پس از شکست مقابل  قالیباف در انتخابات شهردار تهران، به عنوان یکی از گزینه های مطرح برای تصدی پست شهرداری تبریز مطرح شده است. به گزارش اعتدال پرس، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تائید مذاکره برخی اعضای شورای شهر تبریز با محسن […]

image_pdfimage_print

محسن هاشمی فرزند ارشد علی اکبر هاشمی رفسنجانی پس از شکست مقابل  قالیباف در انتخابات شهردار تهران، به عنوان یکی از گزینه های مطرح برای تصدی پست شهرداری تبریز مطرح شده است.

به گزارش اعتدال پرس، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تائید مذاکره برخی اعضای شورای شهر تبریز با محسن هاشمی افزود: تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز هفته گذشته با سفر به تهران مذاکراتی رسمی با وی انجام داده اند و ایشان ابراز تمایل کردند.

این گزارش حاکی است، هفته گذشته تعدادی از اعضای شورای شهر تبریز در معیت دکتر دبیری رئیس شورا با محسن هاشمی دیداری داشتند و این موضوع را به وی پیشنهاد داده اند که هاشمی نیز نسبت به این پیشنهاد نه نظر مثبت قطعی اعلام داشته و نه نظر قطعی منفی.

سعید حاجی‌زاده با اشاره به اینکه دراین نشست مقرر شده تا موضوع شهردار شدن هاشمی از سوی دو طرف پیگیری شود گفت: بزودی نتیجه این گزینه برای شهرداری کلان‌شهر تبریز مشخص می‌شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن موضوع انتخاب شهردار تبریز در دستور کار این شورا گفت: بر اساس آیین نامه باید برای طرح گزینه ها باید پنج نفر از اعضا طی نامه ای شخصی را به عنوان کاندیدا تائید کنند که تا به امروز هیچ شخصی رسما به عنوان کاندیدای شهرداری مطرح نشده است.

وی با اشاره به طرح نام برخی گزینه های ملی برای شهرداری تبریز گفت: تعدادی از اعضای شورا جلساتی با چند تن از چهره های ملی داشته و خواهند داشت تا در صورت به توافق رسیدن برای ارائه برنامه و پاسخگویی به سوالات به تبریز بیایند.

حاجی‌زاده از وجود نزدیک به پنج نفر گزینه برای شهرداری تبریز در سطح ملی خبر داد و گفت: انتخاب و گزینش افرادی در سطح هاشمی به خاطر ارتباطات قوی و جایگاهی که در سطوح مدیریتی کلان کشور دارند است و پیشنهادکنندگان این افراد از آنها به عنوان وزنه‌ای برای پیشبرد اهداف و طرحهای تبریز و حتی استان می‌دانند.

سخنگوی شورای شهر گفت: بجز گزینه های ملی، چند گزینه بومی از خارج مجموعه شهردرای و چند تن از داخل این مجموعه کاندیداهای احتمالی تصدی شهرداری تبریز هستند.

 این عضو شورای چهارم از اشاره به نام سایر گزینه‌هایی که در این سطح هستند خودداری کرد و گفت: چون با این گزینه‌ها رایزنی صورت نگرفته مقرر شده تا از نام بردن آنها خودداری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع چند نفر به عنوان گزینه شهرداری تبریز مطرح هستند گفت: علاوه بر موارد اشاره شده ۳ یا ۴ نفر نیز از خود مجموعه شهرداری تبریز مطرح هستند.

حاجی‌زاده در مورد اعضای شورا که می‌خواهند بر این مسند تکیه زنند گفت: قبلا موضوع شهرداری اعضای شورا زیاد مطرح می‌شد ولی این روزها کم‌رنگ شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز، تاکید کرد: برای انتخاب شهرداری زمان اعلام نمی‌کنیم اما تلاش خواهیم کرد تا پایان مهلت قانونی نسبت به انتخاب و گزینش فردی شایسته که بتواند با حضور در راس هرم شهرداری تبریز برای این شهر مفید واقع شود اقدام کنیم.

 حاجی زاده هفته آتی را زمان رایزنی اعضای شورا با گزینه های مد نظر خود اعلام کرده و گفت: جلسه هفته بعد شورا نیز به این موضوع پرداخته خواهد شد ولی با توجه به گسترده بودن موضوع احتمال تعیین شهردار طی هفته آتی بسیار پائین است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان انتخاب سرپرست شهرداری تبریز به عنوان کاندیدای شهرداری گفت: این احتمال وجود دارد که برخی اعضای شورا وی را مطرح کنند اما بحثی در این مورد نشده است و کاندیداتوری ایشان مطرح نبوده است.

حاجی زاده در پاسخ به سوالی در مورد علت طرح گزینه های ملی برای شهردار تبریز گفت: تعدادی از اعضای شورا استدلال می کنند برخی مباحث مربوط به جذب اعتبارات و مشارکت بخش خصوصی با حضور چهره شناخته شده ملی رشد خواهد داشت و مشکلات طرحهای بزرگ حل خواهد شد.

واکنش رسانه های محلی به حضور هاشمی

گزینه شهرداری یا بلوف سیاسی

طرح نام محسن هاشمی در تبریز که تنها سابقه مسئولیت مرتبطش با مدیریت شهری ریاست سازمان قطار شهری تهران است، به یک بلوف شباهت بییشتری  دارد.

در حالی که عده ای تلاش می کنند برای جدی نشان دادن موضوع از مذاکرات اولیه موفق برخی اعضای شورا با وی خبر دهند، احتمال آمدن این آقازاده سیاسی به تبریز بسیار کم است. شورای چهارم شهر تبریز آنقدر ها سیاسی نیست که دست به چنین تصمیم بزند.

هاشمی ریسک مغلوب شدن در رقابت با تبریزی ها را می پذیرد؟

از سوی دیگر هاشمی با پذیرش این مسئولیت شکست خود را قبول کرده و خواهد پذیرفت در حد رقابت برای شهرداری پایتخت نیست. البته از سویی دیگر محسن هاشمی هیچگاه ریسک طرح نامش برای شهرداری تبریز را بدون اطمینان از قطعی بودن انتخابش نخواهد پذیرفت و این در حالی است که شرایط دسته بندی های موثر در تصمیمات شورای شهر تبریز آن چنان پیچیده است که هر آن احتمال جابجا شدن اکثریت و اقلیت متصور است.

محسن هاشمی کیست؟

محسن هاشمی ۱۳ سال رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است. او با آغاز کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزینه اصلی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران بود، که در نهایت مغلوب محمد باقر قالیباف شد.

محسن بزرگ‌ترین پسر اکبر هاشمی رفسنجانی (بهرمانی)، رئیس جمهور اسبق و نماینده و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. نامبرده دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا می‌باشد. او نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشته‌است. در زمان مدیریت وی متروی تهران راه اندازی شد و او تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ بطور پیوسته عهده دار این سمت بوده‌است. محسن هاشمی در طول دوسال شهرداری محمود احمدی نژاد همچنان پست خود به عنوان مدیرعامل مترو را حفظ کرد. همچنین احمدی نژاد استعفای او را نپذیرفت.

محسن هاشمی رفسنجانی هم‌زمان یک موسسه انتشاراتی به نام دفتر نشر معارف انقلاب را اداره می‌نماید که ناشر کتب تخصصی تالیف وی و خانواده وی، به ویژه دوره خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی از قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌باشد. محسن هاشمی همچنین رئیس هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور بوده و ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران را هم به‌عهده دارد. وی همچنین به نیابت از پدرش در هیئت مدیره بنیاد رفاه که ناصر باهنر مدیر عامل آن است عضو می باشد. او به زبان‌های فرانسه و انگلیسی تسلط داشته و کتاب آنالیز رایانه‌ای قالب‌های تزریقی، توسعه پاک و ماجرای مک فارلین از تالیفات وی می‌باشد.

او در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران محمد باقر قالیباف با استعفایش موافقت نمود و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت مدیره منصوب کرد.

انتهای خبر