تکمیلی: گره کور استاندار آذربایجان شرقی کی باز می شود؟/ ابراز تمایل نمایندگان و ستاد روحانی به استاندار شدن فائقی

آخرین تحولات انتخاب استاندارآذربایجان شرقی: گزارش ویژه اعتدال پرس از پروسه انتخاب استاندار و معرفی جانشین بیگی در آخر این هفته/ درحالیکه قرار بود، دراولین جلسه دولت بعد از بازگشت رئیس جمهور ازسفر نیویورک،استاندارآذربایجان شرقی معرفی شود ولی بازهم این اتفاق نیافتاد تا آذربایجان شرقی همچنان بلاتکلیف و منتظر باقی بماند. این در حلیست که از […]

image_pdfimage_print

آخرین تحولات انتخاب استاندارآذربایجان شرقی:

گزارش ویژه اعتدال پرس از پروسه انتخاب استاندار و معرفی جانشین بیگی در آخر این هفته/

درحالیکه قرار بود، دراولین جلسه دولت بعد از بازگشت رئیس جمهور ازسفر نیویورک،استاندارآذربایجان شرقی معرفی شود ولی بازهم این اتفاق نیافتاد تا آذربایجان شرقی همچنان بلاتکلیف و منتظر باقی بماند. این در حلیست که از چند ماه گذشته که تغییر استاندار قطعی شده است، مدیران استان دربرزخ ماندن یا برکناری گرفتار شده و فضای مدیریتی استان در رکود محسوس ناشی از بلاتکلیفی قرار گرفته است. که این امر برازنده دولتی که نام تدبیر و امید برخود گذاشته، نیست.

البته خبرهای رسیده حاکی از شیطنت و مانع تراشی برخی محافل استانی و شخصیتهای فرصت طلب در این باره است. خبری که رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی و رئیس ستاد روحانی در استان به نوعی البته هرکدام از زاویه دید خود آنرا تایید کرده اند.

دولت مقصر طولانی شدن فرآیند انتخاب استاندار آذربایجان ‌شرقی

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: دولت مقصر اصلی کشدار و طولانی شدن انتخاب استاندار آذربایجان ‌شرقی است که این موضوع به مصلحت نیست.

سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به نتیجه نرسیدن در انتخاب استاندار آذربایجان ‌شرقی زمینه‌ساز ورود جریانات مختلف شده و می‌شود و در نتیجه این موضوع به مصلحت نخواهد بود.

سعیدی در پاسخ به اینکه آیا مجمع گزینه‌ای را معرفی خواهد کرد، گفت: اگر دولت در این رابطه نظر بخواهد و کسی را به مجمع معرفی کند اعلام نظر خواهیم کرد و فقط به انتقال نظرات مردم استان بسنده خواهیم کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس به رایزنی با معاون پارلمانی رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این رایزنی تاکید شد که این روند باعث پیچیده‌تر شدن این موضوع می‌شود که به هیچ عنوان خوشایند نیست.

وی اضافه کرد: انصاری قول‌هایی در این رابطه داده و مقرر شده تا امروز بعد از ظهر رایزنی دوباره صورت گیرد.

 دلایل تاخیر در معرفی استاندار جدید آذربایجان شرقی/شیطنت ها و اعمال نفوذ ها مانع می شوند

 رئیس ستاد دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان شرقی گفت: برخی شیطنت ها در استان مانع از انتخاب گزینه نهایی استانداری آذربایجان شرقی شده است.

سید مهدی پوری حسینی در ششمین جلسه حامیان دولت تدبیروامید آذربایجان شرقی در تبریز با ارائه گزارشی از نحوه انتخاب استاندار آذربایجان شرقی  گفت: چندی پس از مراسم تحلیف و رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت،مسولان کشوری با بنده تماس گرفته و خواستار معرفی سه گزینه برای به دست گرفتن سکان استانداری آذربایجان شرقی شدند که بنده بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و با توجه به اصل عدم سهم خواهی، سه نفر از شخصیت های مد نظر ستاد را معرفی کردم که مورد اقبال مسولان نیز قرار گرفت.
وی با اشاره به تحرک برخی جریان ها و شخصیت ها به اعمال نفوذ برخی در وزارت کشور اشاره کرد و از انجام چنین رفتارهایی ابراز تاسف کرد.
وی افزود: سنگ اندازی این افراد دلیل عدم معرفی شخص مورد نظر ستاد برای استانداری آذربایجان شرقی است.
پوری حسینی در ادامه به هماهنگی و همسویی استاندار با ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در آذربایجان شرقی و نمایندگان استان اشاره کرد و از همفکری و همکاری مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با ستاد دکتر روحانی در این استان تشکر کرده و از برخی شیطنت ها در داخل این مجموعه ابراز ناخرسندی کرد.
وی  از آنها تقاضا کرد از اعمال نظرهای شخصی و جناهی پرهیز کرده و شخصی هماهنگ با سیاست های دولت تدبیر و امید و مورد تایید هیئت دولت،مردم و صاحب نظران استان را برای انتصاب در پست استانداری به وزارت کشور معرفی و از وی حمایت کنند.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس ستاد دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان شرقی با اشاره به برخی نامهربانی های صورت گرفته علیه خود با ابراز ناراحتی از این موضوع، هرگونه جمع آوری طومار،امضاء و یا سفرهای شهرستانی یا روستایی را برای به دست آوردن پست استانداری  رد کرد و گفت: هیچ حرکتی برای تصاحب این پست انجام نداده ام و هیچ چشم داشتی به چنین منصب هایی ندارم.

 پروسه  انتخاب استاندار آذربایجان شرقی چگونه پیچیده شد؟

گفتنی است، پروسه انتخاب استاندار آذربایجان شرقی که طبق دستور رئیس جمهور به وزیر کشور قرار بود تا آخر شهریور به پایان برسد، اول از طرف وزارت کشور به طور همزمان به مجمع نمایندگان استان و نیز ستاد روحانی در استان تعارف! شد ولی هر دو این مجموعه بعد از بررسی های متعدد و معرفی گزینه ای مد نظر خود متوجه وجود دستهای بالاتر در تهران در تغیر این پروسه و انتخاب گزینه هایی به پیشنهاد مقامات ارشد دولت در نهاد ریاست جمهوری برخلاف تلاشهای خود شدند.

هرچند باید اذعان کرد، همیشه انتخاب استاتنداران در هر دولتی متغیری از نفوذ و دخالت محافل و چره های بانفوذ متعدد استانی و کشوری بوده و هیچ وقت معیار قابل پیش بینی و ثابتی در این خصوص وجود نداشته است.

اعتراف بیگی به ارسال پرونده وی به هیئت دولت جهت تصدی استانداری سیستان و بلوچستان و تغییرغیر منتظره محل ماموریت وی از این استان به استانداری آذربایجان شرقی و نیز انتخاب تقریبا عجیب و خاص اولین استاندار دولت نهم در استان و همینطور استانداران دولتهای قبل نشان از تایید این پروسه پیچیده و غیرقابل پیش بینی است.

از همین رو بود که نه گزینه معرفی شده مجمع نمایندگان استان یعنی درویش زاده مورد تایید دولت قرار گرفت و نه گزینه های ستاد روحانی یعنی پوری حسینی و مولوی مورد اقبال مرکز قرار گرفت.

در این شرایط بود که ناگهان نام سبحان الهی به اصرار دوزدوزانی و دوستان اصلاح طلب وی  در استان(طیف جبهه مشارکت) از سوی معاون اول رئیس جمهور در جلسه هفته پیش دولت مطرح شد که البته با واکنشهایی در همان جلسه و از جمله مخالفت وزیر کشور مواجه شده و قضیه مسکوت ماند که بعدها با مخالفت جدی اکثریت نمایندگان استان و نماینده ولی فقیه و ائمه جمه استان و حتی مخالفت صریح ستاد روحانی در آذربایجان شرقی که بعدها توام با تهدید به استعفای وزیر کشور نیز شد، و بعد از یک هفته، رایزنی ها به شکست انجامیده و نام وی نیز منتفی اعلام شد.

tn

همزمان با اعلام منتفی شدن این گزینه ها، چندروز پیش خبری منتشر شد که مهندس سعید فائقی دوباره و این بار با اصرار وزارت کشور و دولتمردان ارشد برای تصدی استانداری آذربایجان شرقی نامزده شده است.

فائقی که یک ماه پیش تا مرز وزیر ورزش و جوانان شدن نیز رفته بود، گزینه ای بود که به سرعت مورد وفاق محافل مختلف در استان و مرکز قرار گرفت.

این انتخاب که با تایید برخی منابع موثق در وزارت کشور و نیز نهاد ریاست جمهوری همراه شد، مورد تایید و حمایت بخشهایی از ستادهای چندگانه روحانی در استان قرار گرفت و در ادامه نیز خبری منتشر شد که از حمایت اغلب نمایندگان استان در مجلس از این گزینه حکایت داشت و اعلام شد با توجه به دیدگاه باز و کلان فائقی و تجارب مدیریتی موفق وی در سطوح مختلف ملی، نمایندگان نیز از این گزینه حمایت خواهند کرد.

خبری که حداقل ۶ تن از نمایندگان شاخص استان و یکی از مسئولین ارشد ستاد روحانی در استان در گفتگو با رابطین خبری اعتدال پرس آنرا تایید کردند.

هیچ بحثی در جلسه امروز هیئت دولت درباره انتخاب استانداران نشد

اما درحالیکه دیروز قرار بود نام فائقی در جلسه هیئت دولت رسما به عنوان استاندار آذربایجان شرقی اعلام شود، ولی بنابه دلایلی این اتفاق نیافتاد.

دلیلی که برخی منابع خبری آنرا ناشی از ادامه همان شیطنت ها جهت تحمیل گزینه های افراطی و منفعت طلب به دولت و برخی منابع خبری دیگر نیز آنرا ناشی از فشردگی جلسه دولت و اختصاص آن به تشریح و بررسی نتایج سفر رئیس جمهور به سازمان ملل اعلام کردند.

با این تفاصیل، ضمن یادآوری مجدد تاخیر زیان بار در معرفی استاندار جدید آذربایجان شرقی، افکار عمومی استان انتظار دارند در اولین جلسه دولت طی چهارشنبه این هقته، گره کور استانداری این خطه بزرگ و مهم باز شده و روح جدید و امیدبخشی در پیکره مدیریتی استان دمیده شود. بر این اساس، طبق آخرین خبرهای رسیده می توان پیش بینی کرد به شرط عدم تکرار برخی مانع تراشی ها، مهندس سعید فائقی پنج شنبه این هفته جهت تحویل کلید استانداری عازم تبریز شود.

اخبار مرتبط :

فوری/یک منبع موثق وزارت کشور اعلام کرد: منتفی شدن سبحان الهی و انتخاب آخرین گزینه استانداری آذربایجان شرقی/ استاندار جدید کیست؟

تکمیلی-۲/ یک منبع موثق در تماس با اعتدال پرس تایید کرد: منتفی شدن قطعی سبحان الهی و درویش زاده و انتخاب استاندار جدید آذربایجان شرقی در وزارت کشور + رزومه کامل استاندار جدید

 

انتهای خبر