گزارش ویژه/ اتاق بازرگانی تبریز و حرف و حدیث هایی که دنبال آن است

۲۹ مردادماه، جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان با حضور اعضا برگزار شد و استاندار در این جلسه به وضعیت اتاق بازرگانی تبریز تاکید ویژه کرد به شکلی که بند پنجم صورت جلسه این کار گروه نیز به اتاق بازرگانی تبریز اختصاص داده شد. به گزارش ایسنا در این بند آمده است:“در خصوص وضعیت و […]

image_pdfimage_print

۲۹ مردادماه، جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان با حضور اعضا برگزار شد و استاندار در این جلسه به وضعیت اتاق بازرگانی تبریز تاکید ویژه کرد به شکلی که بند پنجم صورت جلسه این کار گروه نیز به اتاق بازرگانی تبریز اختصاص داده شد.

به گزارش ایسنا در این بند آمده است:“در خصوص وضعیت و مشکلات مربوط به اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز مقرر شد ریاست محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت موضوع را بررسی و مشکلات مربوطه را رفع کند.“

موضوعی که پس از این جلسه ذهن خبرنگاران را به خود مشغول کرد این بود که آیا این مشکلات موضوعات و بحث های مالی اتاق را شامل می شود و یا نه ؟
بحثی که در ماه های گذشته مطرح شد و مطبوعات به کنکاش در این خصوص پرداختند و لی این مساله به نوعی بی پاسخ ماند .

اینکه مشکلات اتاق در جلسه ای که به آن مربوط نیست مطرح می شود نا خود گاه ذهن را به سمت وجود مشکلات اجرایی این مجموعه سوق می دهد و اینکه چرا نماینده اتاق در این جلسه از ارائه گزارش امتناء می کند! و از رکود فعالیت ها می گوید!

آیا به واقع در استان آذربایجان شرقی رسالت های محوله بر اتاق بازرگانی به نحو احسن به سر انجام رسیده است؟

بحث دیگری که در فعالیت های اتاق های بازرگانی قابل تامل است تعامل اعضای هیئت رئیسه و هیات نمایندگان است اختیارات و وظایفی که قانون برای آنان در نظر گرفته است آیا تا به امروز به شکل بایسته به آن عمل شده است و یا خیر؟

وقتی از زاویه ای دور تر به این موضوع نگاه می کنیم برخی از اختیارات و وظایف از جمله اجرای مصوبات هیات نمایندگان و شورای عالی نظارت و بررسی گزارش بودجه و تفریغ بودجه سالانه و پیشنهاد آن به هیات نمایندگان جهت تصویب از سوی هیات رئیسه اتاق اقیم مانده است .

این تحلیل بدون شک نگاه از دور را شامل شده و انتظار می رفت اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان در این خصوص روشنگری لازم را جهت تنویر افکار عمومی داشته باشند.

در تلاش کردیم تا پاسخ سوالاتمان را از زبان مسئولان اتاق بشنویم :

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز:
هیچ مشکلی در اتاق تبریز وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز می گوید: به قطعیت می توان گفت هیچ گونه مشکلی در اتاق تبریز وجود ندارد.

رحیم صادقیان در گفت و گو با ایسنا می افزاید: در دیداری که اخیرا با استاندار آذربایجان شرقی نیز داشتم موضوعی در این خصوص مطرح شده است.

وی ادامه می دهد: اگر هم موضوعی بوده مربوط به قبل است که طرح نشد.

وی در خصوص حسابرسی های این اتاق می گوید: سوالی از سوی اعضا مطرح شده بود و در حال حاضر تمامی حساب ها آماده بوده و اتاق ایران نظارت کامل به این مجموعه دارد و هیچ مشکلی را تایید نمی کنم.
وی در پاسخ به طرح مشکلات انضباطی در خصوص اتاق تبریز اظهار کرد: در این خصوص نیز مشکلی وجود ندارد و ارتباط ما با ادارات و مجموعه های بزرگ تولید ، نشان از تعامل مناسب اتاق با مجموعه های صنعتی است.

اما یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نظر متفاوتی با رئیس اتاق دارد .

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز:
مسائل مالی و انضباط اداری اتاق تبریز دارای مشکلات عمده هستند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز مسائل مالی و انضباط اداری را از مشکلات عمده اتاق تبریز دانست.

احمد محمد زاده گفت:اتاق ایران قوانین مشخصی را در خصوص فعالیت های مالی اتاق تعریف کرده است که در اتاق تبریز به آن عمل نمی شود.وی ادامه داد: طبق قانون بر اساس ماده ۲۲ اتاق ها، کلیه هزینه ها باید به تصویب هیئت نمایندگان برسد و توسط هیئت رئیسه عملیاتی شود که متاسفانه این امر در مورد اتاق تبریز رعایت نمی شود.

محمدزاده گفت: متاسفانه پس از گذشت دو سال هنوز حسابرس جوابی برای حساب های سال ۸۹ و ۹۰ نداده است.

وی ادامه داد: تمام خواسته ما از هیئت رئیسه شفاف سازی فعالیت های اتاق است که تا به امروز این امر صورت نگرفته است .

گزارش از: حمیده بردباری -ایسنا

انتهای خبر