تکمیلی- آخرین خبرها از انتخاب استاندار جدید آذربایجان شرقی در جلسه امروز دولت/ انتقاد شدید نمایندگان استان از تعلل دولت در معرفی استاندار

همزمان با انتقاد برخی نمایندگان استان از تعلل دولت در معرفی استاندار آذربایجان شرقی و درحالیکه پیش بینی می شد در جلسه امروز دولت استانداران چند استان از جمله آذربایجان شرقی انتخاب شود، ولی خبرهای رسیده از تعویق چندباره این موضوع و موکول شدن انتخاب استاندار آذربایجان شرقیبه جلسه روز چهارشنبه این هفته هیئت دولت […]

image_pdfimage_print

همزمان با انتقاد برخی نمایندگان استان از تعلل دولت در معرفی استاندار آذربایجان شرقی و درحالیکه پیش بینی می شد در جلسه امروز دولت استانداران چند استان از جمله آذربایجان شرقی انتخاب شود، ولی خبرهای رسیده از تعویق چندباره این موضوع و موکول شدن انتخاب استاندار آذربایجان شرقیبه جلسه روز چهارشنبه این هفته هیئت دولت حکایت می کند. این درحالیست که استانداران ۴ استان ایلام، گلستان، مرکزی و سمنان در جلسه امروز معرفی شد.

در این میان سخنگوی وزارت کشور نیز با تشریح نحوه انتخاب استانداران، از پیشنهاد استانداران جدید به هیئت دولت در طول هفته جاری خبر داد.

به گزارش اعتدال پرس، سخنگوی وزارت کشور امروز با بیان اینکه هفته جاری پیشنهادهای وزارت کشور را در مورد انتخاب استانداران به هیئت دولت ارائه می‌کنیم گفت: نمایندگان مجلس، کنش‌گران سیاسی استان‌ها و خود وزارت کشور گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی می‌کنند که از بین آنان استاندار هر استانی انتخاب می‌شود.

n00309844-b

 حسینعلی امیری قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگویی،با بیان اینکه هنوز راجع به انتخاب افراد و استانداران بنای اطلاع‌رسانی نداریم اظهار داشت: مرجع پیشنهاد دهنده استانداران وزارت کشور است و این حق دولت و رئیس‌جمهور است که با رای خود استانداران را انتخاب کنند و تا زمانی که در دولت نهایی نشود، اسامی را اعلام نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سؤال که آیا در هفته گذشته پیشنهادی به هیئت دولت برای استان خاصی داشتید؟ تصریح‌کرد: در هفته گذشته به دلیل اینکه کار دولت فشرده بود پیشنهادی به دولت مطرح نشد و این هفته گزینه های مطرح را به هیئت دولت معرفی می کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام یک از استان‌ها در اولویت قرار دارند؟ گفت: هر استانی که زودتر پرونده‌اش تکمیل و آماده شود به دولت پیشنهاد و معرفی خواهد شد؛ در حال حاضر از نمایندگان مجلس، کنش‌گران سیاسی استان‌ها، خود وزارت کشور و ستادهای آقای روحانی در استان‌ها افرادی را پیشنهاد می‌دهند که در حوزه معاونت سیاسی مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند.

امیری تصریح‌کرد: اسامی افراد پیشنهادی آنالیز و با معیارهای مورد نظر وزارت کشور و تعیین شده از ناحیه دولت سنجیده می‌شوند و یک یا دو نفر و گاهی ۳ نفر به مرحله نهایی می‌رسند که بر روی آنها ارزیابی دقیق‌تری انجام می‌شود و در نهایت یک نفر که دارای صلاحیت لازم برای استانداری است با نظر وزیر کشور به دولت معرفی و در دولت بررسی شده و رأی‌گیری صورت می‌گیرد.

قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سؤال که آیا همه استانداران تغییر خواهند کرد، گفت: دولت معیارهایی را تعیین کرده و وزارت کشور نیز ملاک‌هایی دارد که افراد با معیارهای مورد نظر دولت و وزارت کشور ارزیابی می‌شوند؛ اگر معیارهای لازم را داشته باشند انتخاب و در غیر این صورت انتخاب نمی‌شوند؛ البته تا کنون به چنین موردی برخورد نکرده‌ایم.

وی همچنین درباره انتخاب استاندار گلستان نیز یادآور شد:‌ پشنهادهایی آمده اما هنوز قطعی نیست.

تعلل بیش از حد در معرفی استاندار آذراجان شرقی موجب شد نمایندگان شاخص استان نیز اعتراض علنی خود را در مجلس و رسانه ها به دولت بیان کنند.

به دولت هشدار می دهم/ دولت هر چه زودتر با التزام به مواضع پیش گفته؛ استانداری توانمند انتخاب کند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در نطق خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت استان آذربایجان شرقی در شرایط مناسبی قرار ندارد. عدم ثبات وضع پیشین و عدم تعیین استانداری توانمند و تاثیرگذار در استان بیش از این به صلاح نیست.

محمد حسین فرهنگی بیان داشت:  دولت به مواضع پیش گفته خود پایبند باشد و با نگاهی معتدل و فراجناحی، استانداری توانمند و عمیقا معتقد به ارزش های اسلامی، ملی و محلی برگزیند. در طول سال های گذشته بارها برای رسیدن به مقاصد سیاسی، برخی حقوق اولیه مردم را نادیده گرفته و تنها در شعار به تفکر “مردم خواهی” پایبند مانده اند.

وی ادامه داد: بنده ناصحانه به دولت محترم هشدار می دهم : در کنار تلاشی که برای رانت های سیاسی و جریان ناپسند غارت مشاغل وجود دارد، بلاتصدی و یا بلاتکلیف بودن بسیاری از مناصب دولتی باعث گسترش بیکاری پنهان و یک نوع تعادل ناپایدار و ضریب ابهام در موقعیت ها و جایگاه های شغلی و مدیریتی مختلف شده است. جلوگیری از فوت وقت و لحاظ شایسته سالاری، باعث افزایش بهره وری و مانع فسادهای مختلف اداری می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق خود تصریح کرد: مدت ها است ایده ای به اشکال مختلف در مجلس تبلیغ می شود که مناسب است مورد تجدید نظر قرار گیرد. به نمایندگانی که مسائل منطقه ای خود را پیگیری می کنندخرده می گیرند که چرا ملی نمی اندیشند و محلی فکر می کنند. این سخن جایی صحیح است که نماینده مجلس دغدغه های ملی را رها کند و صرفا به مسائل منطقه خود مشغول شود وگرنه در کنار پرداختن به موضوعات ملی، با توجه به شرایطی که رد بخش های اجرایی حاکم است، چاره ای جز پیگیری مسائل منطقه ای نیست. بنابراین درخواست می کنم همکاران عزیز، نه تنها نسبت به این مهم حساسیت نشان ندهند، بلکه این گونه پیگیری ها را تایید نموده و در راستای مصالح کشور از همدیگر حمایت کنند. هر مشکلی در هر نقطه ای از کشور حل شود و هر توسعه ای رخ دهد، در راستای توسعه کشور است.

فرهنگی ادامه داد: در استان مهم آذربایجان شرقی مسائل و پروژه های مهمی در حوزه های راه، ریل، آب، برق، صنعت، معدن، کشاورزی، بهداشت و درمان، گردشگری، آموزش عالی، آموزش و پرورش، عمران شهری و عمران روستایی وجود دارد. با توجه به این که موارد از طرق مختلف پیگیری می شوند تنها به این نقطه بسنده می کنم که مسئولان محترم اجرایی برای کارهای مختلف زمان بندی داشته باشند و مبنای ارزیابی موفقیت مدیران بخش های مختلف، حرکت واقعی به سمت توسعه کشور و استان باشد.

پزشکیان: نبود شاخص مدیریتی، انتخاب استاندارها را سخت کرده است

13911114000469_PhotoA

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ، نبود شاخص های مشخص مدیریتی را دلیل سخت شدن انتخاب استاندار ها دانست.

به گزارش آناج، مسعود پزشکیان گفت: فرآیند تصمیم گیری برای انتخاب استاندار آذربایجان شرقی نیر با مشکل مواجه شده است و دلیل این امر نبود شاخص های مشخص برای تصدی این پست است.

وی ادامه داد: برخی اختلاف نظر بین هیئت نمایندگان و دولت را دلیل طولانی شدن این امر می دانند که در این خصوص دولت باید با در نظر گرفتن ساختار های موجود هر چه سریع تر فرد مورد نظر را انتخاب کند چرا که استاندار را دولت انتخاب می کند نه هیئت نمایندگان.

پزشکیان، بی ثباتی برای یک مدیریت را در طول سالیان متوالی پس از انقلاب را یادآور شد و گفت: اگر ملاک برای انتخاب توان، تجربه و علم باشد این گونه بی ثباتی ها روی نخواهد داد.

وی در گفت و گو با ایسنا گفت: این فضا دست آویز برخی برای رسیدن به پست و مقام شده است و فرد با طرفند های مختلف خود را به عنوان گزینه ای برای تصدی پستی خواص مطرح می کند که این موضوع نا شایست است.

پزشکیان افزود: اگر ما برنامه داشته باشیم بر اساس برنامه افراد را انتخاب می کنیم شاید چون برنامه و هدفی در اولویت نیست خیلی وقت‌ها افرادی را در پست های منصوب می کنیم  که هیچ ارتباطی با آن کار ندارند.

استاندار پروازی، نمی تواند کار خاصی انجام دهد/گزینه های مورد توافق دولت و مجلس استانداری را قبول نکرده اند!

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه نمایندگان آذربایجان شرقی با وزیر کشور برای توافق در مورد گزینه نهایی استانداری آذربایجان شرقی خبر داده و گفت: کسی که یک پایش در تهران است یک پایش در تبریز نمی تواند در نقش استاندار کار چندانی انجام دهد.

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در گفتگو با خبرنگار سیاسی آناج با اشاره به معیارهای استانداران حکومت اسلامی با توجه به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت: خدا ترسی و تقوا، مدارا با مردم و ترجیح دادن نظر مردم بر نظر افراد خاص از مهمترین ویژگی هاییست که باید در انتخاب استانداران جدید مد نظر قرار گیرد.

غلامحسین شیری افزود: استانداران حکومت جمهوری اسلامی نباید فقرا را فراموش کنند. وی با اشاره به اینکه آذربایجان سر ایران است؛ گفت: استاندار آذربایجان شرقی نیز باید از هر نظر از همه استانداران سر بوده و از میان چهره های ملی انتخاب گردد.

وی مدیر و مدبر بودن، داشتن شناخت کافی از مسائل، ظرفیت ها و مشکلات استان و مهمتر از همه پروازی نبودن را مهمترین ویژگی های لازم برای استاندار آذربایجان شرقی برشمرده و گفت: کسی که یک پایش در تهران است یک پایش در تبریز نمی تواند در نقش استاندار کار چندانی انجام دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید بر استقرار کامل استاندار آذربایجان شرقی در استان گفت: ولایت پذیری و گوش به فرمان رهبری داشتن ویژگی دیگری است که باید مد نظر وزارت کشور باشد.

شیری ادامه داد: مهم نیست فرد مورد نظر از کدام جناح سیاسی انتخاب گردد بلکه مهم این است که شاخصه های یک حاکم اسلامی در این فرد وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج، از انعکاس نظرات نمایندگان استان به وزارت کشور در مورد گزینه های مطرح شده برای استانداری آذربایجان شرقی خبر داده و گفت: آذربایجان شرقی مانند ۲۶ استان دیگر هنوز منتظر نهایی شدن گزینه استانداری و طرح در جلسه هیئت دولت است و به این دلیل که تعدادی از گزینه های مورد توافق دولت و مجلس این مسئولیت را قبول نکرده اند؛ دولت نتوانسته است بحث انتخاب استاندار آذربایجان شرقی را نهایی کنند.

شیری ابراز امیدواری کرد؛ در نشست هفته جاری نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با وزیر کشور به توافق نهایی رسیده و هرچه استاندار آذربایجان شرقی را انتخاب شود.

انتهای خبر