درگیری خیابانی شدید بین مهاجرین آذری و روس ها در مسکو/ بحران بین روسیه و جمهوری آذربایجان

موضوع درگیری ملیتی بین روس ها و آذربایجانی ها که در پی کشته شدن یک جوان 25 ساله روس در مسکو آغاز شده است در حال تبدیل به بحرانی بین دو کشور است؛ پوتین شخصا موضوع را پی گیری می کند. اعتدال پرس/ در پی کشته شدن یک جوان 25 ساله روس به نام یقور […]

image_pdfimage_print

موضوع درگیری ملیتی بین روس ها و آذربایجانی ها که در پی کشته شدن یک جوان 25 ساله روس در مسکو آغاز شده است در حال تبدیل به بحرانی بین دو کشور است؛ پوتین شخصا موضوع را پی گیری می کند.

اعتدال پرس/ در پی کشته شدن یک جوان 25 ساله روس به نام یقور شرباکوف به دست یک آذربایجانی در پایتخت روسیه، آذربایجانی های مقیم این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته اند؛ رسانه های روسیه نیز به شدت به این موضوع دامن می زنند.

موضوع زمانی بیخ پیدا کرد کهه سیزده اکتبر صد ها نفر از روس های متعصب به بهانه تأخیر پلیس در پیدا کردن قاتل شرباکوف با هدف یافتن قاتل به یکی از بازار های مسکو که اکثر کسبه آن آذربایجانی هستند حمله کردند و اقدام به به هم ریختن مغازه ها نمودند.

در پی این اغتشاشات پلیس مسکو طی عملیاتی که به دستور وزارت داخله روسیه انجام شد حدود 380 نفر ملیتخواه روس را که در درگیری های فوق الذکر نقش داشتند بازداشت کرد.

 

شرایط نشان دهنده افزایش احتمال بروز درگیری های ملیتی در روسیه و جمهوری آذربایجان است؛ پلیس روسیه اعلام کرده است اگر شواهدی مبنی بر قصد دستگیر شدگان برای به راه انداختن درگیری های عمومی به دست بیاید با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

لازم به ذکر است بازار “پوکرو” که مرکز این در گیری ها است بزرگ ترین بازار میوه و تره بار مسکو است که هزاران آذربایجانی در آن مشغول به کار هستند.

پلیس طی عملیات های دیگری صد ها نفر دیگر را نیز بازداشت کرده است.

شهردار مسکو گفته است در مورد حوادث اخیر شخصا به ولادیمر پوتین گزارش داده است و این موضوع از طریق مقامات عالی رتبه دولتی در حال پی گیری است.

 

سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو گفته است در این مورد یادداشت اعتراض آمیز به روسیه خواهد داد.

بازاریان آذربایجانی ساکن مسکو اکثر مغازه های خود را بسته اند؛ این اقدام سبب نیمه تعطیل شدن برخی بازار های مسکو شده است.

درگیری ها و اغتشاشات اخیر مسک در حال تبدیل شدن به بحرانی جدی بین روسیه و جمهوری آذربایجان است. گفته می شود از 15 اکتبر هواپیما ها و قطار هایی که از روسیه به جمهوری آذربایجان وارد می شوند به دستور دولت باکو مورد تفتیش قرار می گیرند.

پولاد بلبل اوغلو، سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسی گفته است: موضوع قتل این جوان روسی باید از طریق دادگاه و دستکاه های قضایی پیگیری شود و اگر جرم تبعه آذربایجانی دستگیر شده به نام اورخان زینال اف، ثابت شود؛ او لایق اشد مجازات است.

لازم به یادآوری است 10 اکتبر یک جوان 25 ساله روسی به نام یقور شرباکوف در محله بیریولوو مسکو به قتل رسید و این موضوع سر آغاز اعتراضات ساکنان این محله شد.

در پی گسترش اعتراضات و در خواست های شهروندان مسکو برای یافتن هرچه سریع تر قاتل، صد ها نژاد پرست روس به چند بازار مرکزی پایتخت روسیه حمله کرده و مهاجران آسیای مرکزی و قفقازی را که در سر راهشان قرار می گرفتند تا سر حد مرگ کتک  زدند.

پلیس مسکو برای آرام کردن اوضاع با نژادپرستان مهاجم درگیر شد و در نتیجه صد ها نفر از متعرضین روس توسط پلیس مسکو بازداشت شدند.

گفته می شود اورخان زینال اف، در بازجویی های اولیه به قتل شرباکوف اعتراف کرده است.

انتهای خبر