مدیرانی که برای ثبت نام در انتخابات شوراها باید استعفا دهند/ شرایط کاندیداتوری در شورای شهر

ثبت‌نام از داوطلبان از روز ۲۶ فروردین  تا اول اردیبهشت ۹۲ به مدت هفت روز کاری ادامه دارد و رای گیری نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در جمعه ۲۴ خرداد ماه صورت خواهد گرفت.  با توجه به مفاد ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی‌کشور و انتخاب شهرداران، داوطلبان عضویت درشورای شهرهای  […]

image_pdfimage_print

ثبت‌نام از داوطلبان از روز ۲۶ فروردین  تا اول اردیبهشت ۹۲ به مدت هفت روز کاری ادامه دارد و رای گیری نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در جمعه ۲۴ خرداد ماه صورت خواهد گرفت.

 با توجه به مفاد ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی‌کشور و انتخاب شهرداران، داوطلبان عضویت درشورای شهرهای  شهرهای بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت باید دارای مدرک لیسانس یا معادل آن بوده و هنگام ثبت‌نام نیز سن آنان ۲۵ سال تمام باشد و کسانی که به عضویت شوراها انتخاب می‌شوند باید در محدوده حوزه خود سکونت اختیار کنند.

براساس بند هفت قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران مصوب ۲۴/۸/۱۳۵۸ و طبق دستور قرآن کریم : ‹‹ و امرهم شوری بینهم ›› و ‹‹ شاورهم فی الامر ›› شوراها ، مجلس شورای اسلامی‌، شورای استان ، شهرستان ، شهر ، محل ، بخش ، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.
موارد، طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون و قوانین ناشی از آن معین می‌کند که در اینجا به بعضی از اصل‌های کلی آن اشاره می‌کنیم.

اصل یکصدم
برای پیشبردسریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیردکه اعضای آن رامردم همان محل انتخاب میکنند.

اصل یکصدو یکم
بمنظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استانها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها ، شورای عالی استانها مرکب از نمایندگان شوراهای استانها تشکیل می‌شود .
نحوه تشکیل و وظایف این شورا را قانون معین می‌کند .

اصل یکصد و دوم
شورای عالی استانها حق دارد در حدود وظایف خود طرحهایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی‌پیشنهاد کند . این طرحها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد .
اصل یکصد و سوم
استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند .
اصل یکصد و پنجم
تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد.

بر اساس ماده ۲۸ قانون انتخابات افرادی که به شرح ذیل قرار می‌گیرند باید قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا داده و به هیچوجه در آن پست شاغل نباشند در غیر این صورت به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شوراهای اسلامی‌محرومند:
۱- رئیس جمهور و مشاوران و معاونان وی، نمایندگان خبرگان رهبری، وزراء، معاونان و مشاوران آنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و معاونان و مشاوران وی، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و معاونان وی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاونان وی، شاغلان نیروهای مسلح، رؤسای سازمان‌ها و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی‌ایران و معاونان وی، دبیر هیأت دولت، رؤسای دفاتر سران سه قوه، رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی، رؤسای دانشگاه‌ها (دولتی و غیردولتی) رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای کل و مدیران عامل بانک‌ها، رئیس جمعیت هلال احمر و معاونان وی، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، سرپرست بنیاد شهید، سرپرست بنیاد مسکن، سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)، رؤسای سازمان‌ها، مدیران عامل شرکت‌های دولتی (مانند شرکت مخابرات، دخانیات و …) سرپرست نهضت سوادآموزی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسئولیت آنان با کل کشور تسری دارد از عضویت در شورهای اسلامی‌سراسر کشور محرومند مگر آنکه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچوجه در آن پست شاغل نباشند.
۲- استانداران، معاونان و مشاوران آنان، فرمانداران و معاونان آنان، شهرداران و معاونان آنان، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات کل، معاونان ادارات کل، دادستان‌ها، دادیارها، بازپرس‌ها، قضات، رؤسای دانشگاه‌ها، رؤسای بانک‌ها، رؤسا، سرپرستان و معاونان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادها و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی‌به هر مقدار استفاده می‌کنند و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستان استان، شهرستان و بخش به ترتیب از عضویت در شوراهای اسلامی‌واقع در محدوده استان، شهرستان و بخش محرومند مگر آنکه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچوجه در آن پست شاغل نباشند.
۳- شهرداران و مدیران مناطق شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آن و شاغلان در شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آن و همچنین دهیاران و شاغلان در دهیاری از عضویت در شورای اسلامی‌شهر محل خدمت محرومند مگر آنکه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچوجه در آن پست شاغل نباشند.
۴- اعضای شورهای اسلامی‌موضوع این قانون در طول مدت عضویت نمی‌توانند در سمت‌های مذکور در این ماده مشغول به کار شوند. در این اطلاعیه همچنین آمده است: علاوه بر این هیچ یک از داوطلبان عضویت در شوراها نمی‌توانند همزمان در بیش از یک حوزه انتخابیه به عنوان داوطلب عضویت در شورا ثبت‌نام کنند در غیر این صورت اسم آنان از فهرست داوطلبان حذف و از آن تاریخ به مدت چهار سال از داوطلب شدن در انتخابات شوراها محروم می‌گردند.
یادآوری می‌شود که داوطلبان به هنگام مراجعه برای ثبت‌نام موظفند اصل شناسنامه عکس‌دار، دو نسخه تصویر تمام صفحه‌های شناسنامه، اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی‌و چهار قطعه عکس جدید ۳ در ۴ همراه داشته باشند و به مسئولین مربوطه ارائه کنند.

انتهای خبر