رای اعتماد مجلس به فرجی دانا و فانی/ وزیر ورزش بازهم رای نیاورد + حاشیه هایی از نطق جنجالی مخالفان با صالحی و ممانعت از پخش زنده مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی  مجوز عضویت فرجی‌دانا و فانی در دولت یازدهم را صادر کردند تا دولت ۲ عضو جدید داشته باشد. پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به نخستین وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه​های آموزش، علوم و ورزش، امروز بار دیگر صحن علنی مجلس شاهد بررسی صلاحیت سه تن برای تصدی این […]

image_pdfimage_print

نمایندگان مجلس شورای اسلامی  مجوز عضویت فرجی‌دانا و فانی در دولت یازدهم را صادر کردند تا دولت ۲ عضو جدید داشته باشد.

پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به نخستین وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه​های آموزش، علوم و ورزش، امروز بار دیگر صحن علنی مجلس شاهد بررسی صلاحیت سه تن برای تصدی این وزارتخانه​ها بود.

پیش از این رئیس جمهور در فهرست وزرای پیشنهادی خود که همزمان با مراسم تحلیف در ۱۵ مردادماه به نمایندگان ارائه داده بود، محمدعلی نجفی، مسعود سلطانی و محمد نیلی​منفرد به ترتیب برای وزارتخانه​های آموزش و پرورش، ورزش و علوم معرفی شده بودند. اما نمایندگان با آرایی که در جلسه ۲۴ مردادماه به صندوق​ها ریختند، این سه  تن را از عضویت در کابینه یازدهم باز داشتند.

از این میان نجفی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی در بدنه دولت باقی​ماند، سلطانی​فر به شورای شهر تهران رفت و نیلی​منفرد از گزینه​های احتمالی ریاست دانشگاه امیرکبیر است.

به این ترتیب بود که هفته گذشته رئیس جمهور در نامه دیگری علی اصغر فانی،  رضا صالحی امیری و رضا فرجی دانا را برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد تا به ترتیب تصدی وزارت آموزش و پرورش، ورزش و علوم را بر عهده بگیرند.

نمایندگان مجلی هم با آرای امروز خود فانی را وزیر آموزش و پرورش کردند و فرجی دانا را به عنوان وزیر علوم پذیرفتند. اما صالحی امیری نتوانست وزیر ورزش شود.

بر اساس این گزارش فرجی دانا از مجموع ۲۶۱ رای ماخوذه، با ۱۵۹ رای موافق و ۷۰ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در دست گرفت.

علی اصغر فانی نیز از مجموع آرای ماخوذه، با ۱۸۵ رای موافق و ۱۵۳ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع برای تصدی وزارت آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت.

در جلسه امروز همچنین، صالحی امیری با ۱۰۷ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۳ برای وزارت ورزش و جوانان موفق نشد از مجلس رای اعتماد بگیرد.

 پخش زنده تلویزیونی جلسه رای اعتماد منتفی شد!

در حالی که قرار بود جلسه رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان به صورت زنده از شبکه خبر پخش شود، این موضوع منتفی شد.

پیش از این هم جلسات رای اعتماد وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه یازدهم از شبکه خبر زنده پخش شده بود.

صبح امروز تجهیزات مربوط به پخش زنده در مجلس مستقر شده بود اما ظاهرا بنا به درخواست هیات رییسه این موضوع منتفی شد.

 

نطق جنجالی مخالفان صالحی امیری مجلس را به هم ریخت

*نادران: نامه صالحی خطاب به مدیرکل اطلاعات وقت روی نامه جام زهر مجلس ششم را سفید می‌کند

الیاس نادران نماینده تهران در جلسه بعدازظهر مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به دلایل خود برای مخالفت با وی گفت: دلیل اول پرونده بیمه ایران است، این پرونده حکایت از فساد سازمان یافته گسترده دارد و تا به حال به اتهامات دهها تن از متهمان پرونده رسیدگی و برای بیش از ۵۰ متهم حکم قضایی و کیفری صادر شده است.

وی افزود: هنوز به اتهامات همه افراد رسیدگی نشده است و اگر روزی از این پرونده رمزگشایی شود و سیاسیون و مدیران اجرایی  و کارچاق‌کن‌ها به مجازات برسند بخشی از دین قوه قضائیه به نظام و شهدا ادا خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پرونده یک متهم اساسی دارد بنام د.س که شاه‌کلید بسیاری از مفاسد این پرونده است، اقاریر و اعترافات این فرد به پرداخت رشوه برای رتق و فتخ امورش در نهادهای وزارتی و قضایی حکایت از شبکه‌ای دارد که به او خدماتی داده‌اند.

نادران گفت: وی مدعی است در چند نوبت مجموعاً سیصد میلیون تومان به شخص آقای صالحی پرداخت کرده است و در سال ۸۹ هم حکم جلب آقای صالحی صادر شده است ولی تا به حال اجرایی نشده است. بنا به اظهار یکی از مسئولان عالی رتبه قوه قضائیه به جناب دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس تاکنون به اتهامات همه افراد این پرونده رسیدگی نشده است و در مرحله بازپرسی است.

نادران گفت: یک بار نامه‌ای از آقای مدیری خراسانی ارائه کرده‌ام که مربوط به دادگاه است.

وی افزود: آن مقام در مورد شخص آقای صالحی امیری مطالبی را بازگو کردند که اگر آقای لاریجانی صلاح دانستند بیان خواهند کرد.

وی افزود: اما در مورد مسئله خوزستان باید بگویم در زمان مدیریت ایشان در خوزستان دو اتفاق در انجا افتاده است. اول به دلیل انفجار در لوله‌های گاز مدیر وقت وزارتخانه از ایشان می‌خواهد که متهمین را پیدا کند، این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه عده‌ای از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند ولی با گرایش چپ، به اتهام انفجار لوله‌ها زندانی می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنها آنقدر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند که یکی از آنها اقدام به خودکشی می‌کند. شکایت می‌کنند، شکایت به دفتر رهبری می‌رسد و رهبر معظم انقلاب این شکایت را به دفتر بازرسی ارجاع می‌دهند و دفتر بازرسی ماموری را برای رسیدگی به پرونده به خوزستان اعزام می‌کند.

نادران گفت: در آنجا عده‌ای از نمایندگان مجلس شهادت می‌دهند، آن فرد به تعدادی از نمایندگان مجلس علنی شهادت می‌دهد که به یقین دریافته‌ایم که این اتفاق به دستور ایشان صورت گرفته است؛ گردش کار کردیم و تدبیر صورت گرفته آن چیزی است که برائت می‌شود.

نادران در ادامه گفت: عزیزان روسای مجلس هم در جریان هستند.

وی تدابیر صورت گرفته پس از بررسی ها را بدین گونه برشمرد: مدیر اطلاعات خوزستان توبیخ شود، از متهمین اعاده حیثیت شود؛ مدیرکل اطلاعات خوزستان را به جلب رضایت متهمین قرائت یافته از اتهامات منصوب ملزم نمایند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره قاچاق کالا  فرمانده وقت سپاه خوزستان شهادت داد و برادر عزیزمان دکتر رهبر قرار شد استشهاد بگیرند از مسئول وقت وزارتخانه. ایشان تماس گرفتند آن فرد گواهی داد که این قاچاق توسط ایشان در نفتکش‌ها صورت گرفته است و گزارش آن به نهادهای ذیربط ارسال شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیرکل وقت اطلاعات بعد از اعزام ایشان از خوزستان به تهران همه این موارد را گواهی کرده‌اند.

وی افزود: در یکی از جلسات از ایشان پرسیده‌ام که چرا معاون وقت وزارت اطلاعات گفته است که شما به دلیل اینکه یکی از عناصر فعال فتنه ۸۸ بودید ممنوع التصویر شدید، ابتدا از اینکه این نامه را صادر کردند اظهار بی اطلاعی کردند و در ارتباط با آن مسائلی را گفتند که تامل برانگیز است.

وی افزود: اما لازم است بدانید آقای صالحی در هر دوره‌ای به فراخور مدیری که داشتند چرخش کردند. از جناب آقای ری‌شهری تا مدیریت راست بر وزارت و از سال ۷۶ که اصلاح‌طلب می‌شوند و تا سال ۸۸ که در ستاد آقای موسوی حضور پیدا می‌کنند و بعد از آن خود را نماینده نظام عنوان می‌کنند و می‌گویند من از طرف نظام ماموریت داشتم و گزارش‌ها را می‌فرستادم!

نادران در ادامه تصریح کرد: یک بار به من گفتند که شما با فلانی در دفتر مقام معظم رهبری تماس بگیرید تا بگوید من چه همکاری‌هایی با نظام دارم و من گفتم شما نوار جلساتی که اخبار دفتر را بیرون می‌بردید تا ما با هم گوش کنیم، دوستان ما با آن فرد تماس گرفتند و ایشان نیز گفتند اصلاً و اثباتاً درباره آقای صالحی هیچ نظری ندارند.

نادران گفت: نامه‌ای از معاون وقت وزارت در سال ۸۸ است که به شما توصیه می‌کند با فتنه همراهی نکنید، دوستان برای دفاع از خودشان نامه‌ای ۹ صفحه‌ای نوشتند نامه‌ای که روی امضاء کنندگان نامه جام زهر را سفید می‌کند و من ابا دارم تا آن را مطرح کنم.

«ایشان در پاسخ به اینکه آن نامه را چرا امضاء کرده‌اند بارها به طرق مختلف جوابهای مختلف داده‌اند، یک بار گفتند من امضا نکرده‌ام، شب امضاء کرده‌ام، از این که یک نامه دیگری را امضا کرده‌ام در مورد مدارج علمی هم جناب دکتر توکلی فرستادم خدمتتان؛ جناب آقای روحانی در مجلس صحبت از این است که آقای صالحی نسبت به آقای روحانی مانند مشایی نسبت به احمدی‌نژاد است، نگذاریم در این مملکت مشایی دیگری درست شود.

صالحی‌امیری: مدیریت «بایدها» به پایان رسیده است

صالحی‌امیری در بخشی از نطق دفاع خود با بیان اینکه من نمی‌دانم چرا امروز اینگونه نسبت به من طرح سؤال می‌شود، گفت: کسی که جوانی خود را برای نظام سپری کرده آیا می‌تواند در برابر انقلاب قرار بگیرد؟ من این را ظلم به خود تلقی می‌کنم.

صالحی‌امیری ادامه داد: من که از روز اول انقلاب در سنگرهای نظام حضور داشتم چطور می‌توانم مقابل انقلاب باشم.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه من بنای پاسخ به این شبهات را نداشتم و در برابر حرف‌های ناصواب مطرح شده تلاش کردم که خارج از موضوع جلسه صحبت نکنم تصریح کرد: ولی به این باور رسیده‌ام که جریانی قصد دارد چهره نظام را تیره کند.

وی افزود: این سینه اسرار نظام است و ما محکوم به حفظ اسرار هستیم؛ من ۳۰ مورد را یادداشت کردم ولی هیچگاه رضایت ندارم که آنها را مطرح کنم.

صالحی‌امیری با بیان اینکه اگر بنای پرده‌دری باشد من حرف‌های زیادی دارم ولی هیچ وقت علیه کسی حرف نمی‌زنم، اظهار داشت: این موضوع به دلیل آن است که نظام مبنای مشترک ما است و من هر فردی را که در مخالفت من صحبت کرد بعد از این بهترین رفتار را با او خواهم داشت.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به شبهات مطرح شده درباره فعالیت اقتصادی وی در وزارت اطلاعات اظهار داشت: اینجا اعلام می‌کنم که من هیچگاه در فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات و اختلاس‌های صورت گرفته حضور نداشتم و البته جای تأسف است که کسی با این مسائل تاکنون برخورد نکرده است.

وی ادامه داد: من به همراه آقای یونسی در وزارت اطلاعات اینگونه کارها را جمع کردیم و حالا من باید به خاطر خدمتم پاسخگو باشم.

صالحی‌امیری با تأکید مجدد بر اینکه هیچگونه فعالیت اقتصادی در زمان وزارت اطلاعات انجام نداده است، افزود: من روحم از این رفتارها بی‌خبر است در حالی که همه می‌دانند در دوره‌های قبل وزارت اطلاعات شرکت‌های اقتصادی ایجاد شد و مسائلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دستگاه اطلاعاتی انسان‌های فرهیخته‌ای در حال فعالیت هستند، گفت: نباید این افراد خدوم و فرهیخته را متهم کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به شبهه مطرح شده در مورد فعالیت‌های صالحی‌امیری در زمان مدیرکلی اطلاعات خوزستان تصریح کرد: درباره خوزستان نمی‌توانم مسائلی را بگویم و مطرح کنم که چه اتفاقاتی افتاد اما به خدا من سبب جاری شدن نفت بعد از انفجارها بودم و حالا باید برای خدماتم پاسخگو باشم.

صالحی‌امیری با بیان اینکه اگر کارمندم در اداره کل خوزستان تخلف کرده به آن رسیدگی شده است، گفت: دفتر رهبری پرونده ما را به سازمان قضایی نیروهای مسلح فرستاد و در آن دوره رسما قرار منع پیگرد برای بنده به عنوان مدیر کل سابق خوزستان صادر شد.

وی با اشاره به موضوع پرونده بیمه ایران خاطر نشان کرد: در مورد این پرونده فرد مطرح کننده این شبهه را به حضرت زهرا و خدا واگذار می‌کنم و این موضوع را یک تهمت می‌دانم.

صالحی‌امیری با اشاره به اصل خود برای انتخاب مدیران ورزش گفت: انتصاب مدیران بر اساس ۳ اصل تعهد، تخصص و کارآمدی صورت می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان سالم‌سازی محیط ورزش را مورد تأکید قرار داده و افزود: راه سالم‌سازی محیط ورزش کار پلیسی و تبلیغاتی نیست و نظام اصلاح روش‌ها با مکانیزم علمی مهمترین ضرورت است.

وی افزود: کارگروهی متشکل از نهادهای نظارتی و تخصصی برای این مسئله تشکیل شده است.

صالحی‌امیری برنامه‌ریزی گسترده برای ایجاد روحیه نشاط و غرور در جامعه را از اهداف خود خواند و تصریح کرد: یأس و ناامیدی امروز جامعه ما را تهدید می‌کند و برای تداوم نشاط جامعه به هویت نیاز داریم و دستگاه ورزش با ظرفیت عظیم خود یکی از نمادهای تولید نشاط در کشور است.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان موفقیت‌های ورزشی کسب شده در ماه‌های اخیر را یادآور شد و افزود: برای تولید غرور در سطح ملی در چند ماهه اخیر به برکت تلاش‌ها و حضور دولت تدبیر و امید قدم‌های بزرگی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در زمان ابتدای حضور من به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان ۱۳ فدراسیون بدون سرپرست بودند، اظهار داشت: برای ۱۳ فدراسیون تاریخ انتخابات مشخص کردیم و تعدادی از این فدراسیون‌ها رئیس خود را در انتخابات مشخص کردند.

صالحی‌امیری با تأکید بر اینکه پرهیز جدی از توجه به حاشیه به جای متن از اولویت‌های من است، تصریح کرد: می‌دانم اگر کسی بخواهد برای اداره ورزش و جوانان موفق شود نباید درگیر حاشیه باشد و من هیچ وقت در حاشیه قرار نگرفته‌ام.

وی جوانان و ورزش را دو ظرف بزرگ در ارتباط با یکدیگر خواند و افزود: بیش از ۹۰ درصد قهرمانان ما از جوانان هستند و ظرفیت عظیم ۲۳ میلیون جوان را در اختیار داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان مسئله مدیریت استراتژیک را موضوع مهمی در مدیریت خواند و افزود: من با همین نگاه ۵ برنامه در حوزه‌های ارتقاء هویتی دینی و انقلابی جوانان، مشارکت‌جویی جوانان، مدیریت آسیب‌های اجتماعی جوانان، تولید نشاط و امید در جوانان و آینده جوانان دارم.

صالحی امیری با بیان اینکه جوان فرصت ملی است و نباید به آن با نگاه منفی نگاه کرد، افزود: امروز یأس جوانان را فرا گرفته و لازمه داشتن جامعه شاداب ،جوان شاداب است.

وی رویکرد اصلی خود در مسئله ورزش را ارتقاء اخلاق و معنویت در ورزش خواند و تصریح کرد: ما افرادی می‌خواهیم که علاوه بر قهرمانی، هویت اخلاقی و دینی نیز داشته باشند.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش همگانی را مد نظر قرار داده و افزود: افزایش سطح سلامت جامعه در گرو ورزش همگانی است و من با ارتقاء سطح ورزش همگانی از یک دفتر به معاونت ورزش همگانی امیدوارم بتوانم تا انتهای برنامه چهارم ظرفیت ورزش همگانی را ۲۰ درصد افزایش دهم.

صالحی‌امیری شعار خود را توسعه ورزشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: رعایت عدالت ورزشی کلید کار ما است و توسعه بدون عدالت ما را به انحراف می‌برد.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و انسانی از نیازهای امروز کشور است، تصریح کرد: هر ۴ سرمایه مذکور در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه من همواره سرباز امام و رهبری هستم و هیچگاه در خلاف مسیر ولایت حرکت نکرده‌آم، خاطر نشان کرد: مطمئن باشید که اگر رهبری راضی نباشد یک لحظه در این مسند نمی‌مانم.

*آشوری: نگاه صالحی‌امیری استراتژیک است/وی مظلوم واقع شده است

محمد آشوری تازیانی در حمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان گفت: آن چه که من را واداشت تا به دفاع از آقای صالحی‌امیری بپردازم، این بود که احساس کردم که در شرایط کنونی نیاز و ضرورت است تا از وی حمایت شود و احساس می‌کردم که صالحی مظلوم واقع شده است نه عقد اخوت با کسی بسته‌ایم و نه دین خود را برای دنیای آقای صالحی می‌خواهیم فدا کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در جلسات مختلف با همکاران منجمله آقای نادران به بحث و تبادل نظر پرداخته‌ایم بر این مبنا بود که اگر شبهه‌ای در خصوص وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش وجود دارد من خطاب به آقای نادران گفتم شبهاتی که پیرامون یک فردی مطرح می‌شود، بالاخص فردی که در معرض پذیرش وزارت قرار می‌گیرد حتما باید رفع شود. پیشنهاد من این بود که جلسه‌ای منعقد شود و فرصت دفاعی به آقای صالحی داده شود و این مسائل در این چنین جلسه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم بندرعباس،‌ قشم،‌ابوموسی در خانه ملت اظهار داشت: من با تبیین این موضوع و رفع شبهات با آقای نادران هم‌نظرم. ولی با شیوه و روشی که خدای ناکرده ما را از عدالت، حق و انصاف خارج می‌کند، مخالفم. حتما در رفع این شبهات باید به مستندات اساسی تکیه کرد.

آشوری خاطرنشان کرد: سوابق آقای صالحی سوابق مشخصی است. توانمندی‌های وی در مجموعه سوابق خدمتی‌اش چه در دوران مسئولیت‌های وی در وزارت اطلاعات و چه در جاهای دیگر نیاز به توضیح ندارد. نگاه آقای صالحی امیری نگاهی استراتژیک است. سرپرستی وی بر وزارت ورزش و جوانان در ماه‌های اخیر حکایت از ایجاد نوعی آرامش در درون سازمان متلاطم ورزش ما داشت که همه در جریان این موضوع هستید که سازمان ورزش ما یک سازمان متلاطم، آسیب‌پذیر و پرچالشی است.

وی ادامه داد: این آرامش در سازمان ورزش حاکی از آن است که آقای صالحی با آسیب‌شناسی دقیق مسائل این حوزه را رصد کردند و برای اداره و مدیریت این حوزه برنامه استراتژیک و راهبردی و عملیاتی دارند. این موضوع بیانگر این مطلب است که هم در حوزه ورزش و هم در حوزه جوانان با همین نگاه و رویکرد راهبردی آمادگی خود را اعلام کرده تا در معرض این انتخاب قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: در جلسه‌ای که با آقایان نادران، انصاری و صالحی‌ داشتیم قرار بر این شد مسائلی که در خصوص آقای صالحی امیری مطرح می‌شود مورد بحث و بررسی قرار دهیم. اولین موضوع انفجارات استان خوزستان در دوران مسئولیت آقای صالحی امیری در اداره کل اطلاعات استان خوزستان بود. در آنجا مطرح شد که اتفاقاتی رخ داده که منجر به صدور دستور از سوی مقام معظم رهبری شده که عزل آقای صالحی‌امیری را در پی داشته است. پس از بررسی‌های مختلف اشاره شد که دفتر بازرسی مقام معظم رهبری (جناب آقای ناطق نوری و سایر دوستان) ماموریت پیدا کردند که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. این بررسی‌ها منجر به عزل آقای صالحی‌امیری نشده است.

آشوری ادامه داد: بعد از این ماجرا آقای صالحی امیری حتی در روند مسیر انجام خدمت در استان مسئولیت‌هایی مختلف و بالاتری را نیز بر عهده وی گذاشته شده و این امر حاکی از آن است که این دقت و ظرافت در این موضوع صورت گرفته است. ممکن است در هر سازمان و مجموعه‌ای اتفاق بیفتد. تاکیداتی هم که مقام معظم رهبری در این خصوص داشته‌اند تاکیدات دقیقی بوده اما اگر این مسئله منجر به عزل شده بود حتما مستندات آن موجود بود. و این مجموعه صحبت‌هایی بوده است تا آقای مطهری با آقای ناطق نوری داشته است و اطلاعات شفاف و دقیق دیگری که در این زمینه به دست آمده نیز از این امر حکایت دارد که وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش در ماجرای انفجار صورت گرفته در استان خوزستان آقای صالحی عزل نشده است.

وی افزود: در تکمیل این موضوع فردی از آقای صالحی به دادسرای نظامی شکایت می‌کند و دادیار شعبه ۱۳ دادسرای نظامی تهران این موضوع را مورد بحث قرار می‌دهد و نسبت به اعتراض فرد شاکی این تاکید را دارد که نظر به اینکه شکایت آقای … از مدیر کل سابق اطلاعات استان خوزستان مبنی بر بازداشت غیرقانونی قرار منع پیگرد صادر شده خواهشمند است دستور فرمایید احدی از مسئولان قضایی به نیابت از این دادیاری این موضوع را به شاکی ابلاغ و نسبت به قرار صادره و چنانچه نسبت به قرار صادره اعتراضی داشته باشد نتیجه را به همراه اوراق ارسال فرمایند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: موضوع دیگر فساد سازمان یافته‌ای است که آقای نادران هم به آن اشاره داشت و در توضیح آن باید گفت مجموعه پرونده‌ای که موصوف به پرونده بیمه ایران بود که آقای نادران اوراق بازجویی آن را در اختیار من قرار داد و من حدود ۸ بار این پرونده را مورد مطالعه قرار دادم.

من به آقای نادران هم گفتم افرادی که متهم در ارتباط با بحث‌های مختلفی که در این زمینه مطرح شده،‌عنوان کرده اثبات نشده است. وقتی در پرونده‌ای هنوز موضوعی اثبات نشده نمی‌تواند مبنای قضاوت قضایی و بهتر است داوری در بحث‌های دیگر صورت گیرد.

آشوری اظهار داشت: کسانی که با مصاحبه روان و بازجویی آشنایی دارند می‌توانند قضاوت کنند که برخی‌ از ادعاهای مطرح شده در این پرونده محلی از اعراب ندارد.

وی افزود: نکته دیگر که به نظر می‌رسد باید بر آن تاکید کرد نامه‌ای است که قاضی پرونده بیمه ایران (قاضی‌خراسانی) به آن اشاره داشته است. اگر فردی رشوه دریافت کرده باشد یا در این شرایط لغزشی در زمینه مسائل مالی داشته و در پرونده‌ای نیز مباحثی از وی مطرح شده باشد طبیعی است که با این وضعیت وی را باید به دادگاه احضار کنند و به نوعی در محاکمه‌ای که در مسیر آن قرار گیرند. آقای صالحی‌امیری در ارتباط با این موضوع نه تنها احضار نشده بلکه قاضی پرونده نیز نامه‌ای که به وی نوشته می‌شود اینگونه پاسخ می‌دهد. با سلام و احترام به استحضار می‌رساند جنابعالی جزو متهمان پرونده بیمه ایران نبودید و هیچ پرونده اتهامی نیز در این دادگاه نسبت به شما وجود ندارد.

نماینده مردم بندرعباس در خانه ملت خاطرنشان کرد: ملاک‌ها و معیارهایی که در ارتباط با قضاوت می‌خواهیم آنها را مطرح کنیم باید متکی بر مستنداتی باشد و رفع این شبهات باید مبتنی بر آن اصول و قواعد باشد.

آشوری اظهار داشت: موضوع بعد مسئله‌ای است که در خصوص آقای صالحی در فتنه ۸۸ مطرح شده گرایشات آقای صالحی گرایشات مشخصی بود و هست اما در ماجرای فتنه ۸۸ بر اساس بررسی‌هایی که ما هم از طریق وزارت اطلاعات و هم برخی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری به عمل آمد که در اینجا اشاره‌ای می‌کنم به نامه معاون سابق وزارت اطلاعات که امروز در دفتر مقام معظم رهبری مسئولیت دارند اشاره کنم.

واقعا سکوت در این رابطه را با توجه به اطلاعات مستقیم خودم و درگیر بودن خودم با آن در ارتباط با برادر عزیز آقای دکتر سیدرضا صالحی‌امیری و وزیر معرفی شده رئیس‌جمهور به مجلس برای وزارت ورزش و جوانان ظلم و کوتاهی برخلاف وظیفه شرعی و دینی می‌دانم.

شنیدم که متاسفانه بعضی از سایت‌ها مطرح کردند که جناب آقای صالحی امیری از عناصر فعال در فتنه ۸۸ بوده‌اند و حتی در این رابطه دستگیر شده در این رابطه باید بینی و بین‌الله شهادت دهم که جناب آقای دکتر صالحی در زمان فتنه ۸۸ به هیچ وجه ارتباط خود را با ولایت و رهبری قطع نکرده و از هر گونه تلاش برای تعدیل عناصر تندرو و حتی برخورد با آنها مضایقه نکرده و به هیچ وجه در حرکت‌های خیابانی و اغتشاشات بعد از انتخابات ۸۸ تنها حضور نداشته بلکه مخالفت خود را با این گونه حرکت‌ها در هر جا و هر شکلی بیان کرده است.

توکلی:صالحی امیری به مخالفان خود اهانت کرد

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز (یکشنبه پارلمان) گفت: آقای صالحی امیری به بنده و آقای نادران و همچنین سایر مخالفین اهانت کردند.

وی اضافه کرد: آقای صالحی امیری در سخنان خود گفتند که جریانی می‌خواهد مرا به زمین بزند و اگر زبان باز کنم آبروی آنها می‌رود و در انتهای سخنانشان تأکید داشتند که منظورشان نمایندگان نیستند اما با توجه به سخنان ایشان آن فرد یا جریان ما هستیم یا عده‌ای از بیرون ما را ابزار خود کرده‌اند.

توکلی همچنین تصریح کرد: وقتی من نامه‌ای نیز نوشته و به نمایندگان می‌گویم یک نفر نمی‌تواند در یک سال ۲۳ کتاب نوشته و یا زیرنظرش منتشر کند … پس از بیان جملات بالا از سوی احمد توکلی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر این نماینده مردم در خانه ملت گفت: مطلبتان را گفتید و چون در حال رأی‌گیری هستیم تذکر در این باره مناسب نیست.

*مخالفت جمع کثیری از روحانیون مجلس با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

جمعی از روحانیون مجلس شورای اسلامی با امضای نامه مخالفت خود با سیدرضا امیری صالحی وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان را اعلام کردند.

در متن این نامه که به امضای محمدرضا آشتیانی، روح‌الله حسینیان، سیدمرتضی حسینی، حمید رسایی، سیدعلی طاهری، سیدمهدی موسوی‌نژاد، سیدمحمود نبویان، سیدمحمدباقر عبادی، احمد سالک، سیدعلی‌محمد بزرگواری، پژمان‌فر و برخی دیگر از روحانیون مجلس شورای اسلامی رسیده و آمده است.

همکاران محترم و نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی

با سلام و تبریک عید سعید غدیر ضمن احترام به نظر نهایی شما در خصوص رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی، ما اصلاح کنندگان وی به عنوان روحانیون همکار شما پس از بررسی سوابق آقای امیری صالحی به این نتیجه قطعی رسیدیم که ایشان در حال حاضر صلاحیت اخذ رأی اعتماد مجلس و تصدی وزارت ورزش و جوانان را ندارد انشاءالله در مناصب دیگری که صلاحیت دارد، همسو با فرامین و سیاست‌های تبیین شده توسط رهبر معظم انقلاب خدمت کند.

*توضیحات نادران درباره اظهارات صالحی امیری

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه) پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۷۹ قانون اساسی، اظهار داشت: آقای آشوری موضوع عزل صالحی امیری از مدیرکلی اطلاعات استان خوزستان را به بنده نسبت داد که این درست نیست.

وی افزود: بنده در سخنانم تدبیری را قرائت کردم که بسیاری از نمایندگان مجلس در جریان آن هستند و در آن تدبیر گفته شده که مدیرکل اطلاعات استان خوزستان توبیخ شود، اینکه این توبیخ در وزارت اطلاعات چه معنا و مفهومی دارد و چه سطحی محسوب می‌شود، بحث داخلی آنجاست و من وارد این جزئیات نشدم.

نادران ادامه داد: بنده در مورد نامه‌ای که از آقای مدیرخراسانی قرائت کردم، گفتم که پرونده به دادگاه ارسال نشده است چون در مرحله بازپرسی قرار دارد و طبیعتاً اگر از دادگاه استعلام کنند، می‌گویند به عنوان متهم به دادگاه مراجعه نکرده است.

نماینده تهران در مجلس در پایان گفت: اگر آقای رحیمی هم الآن از آقای مدیرخراسانی استعلام شود، می‌گویند شما در دادگاه متهم نیستید چون پرونده در مرحله بازپرسی قرار دارد و پرونده در مرحله بازپرسی با پرونده در مرحله دادگاه متفاوت است.

منبع: فارس

انتهای خبر