اعتراف رادیو بی بی سی: تحریم‌ها حمایت مردم ایران از برنامه هسته‌ای را افزایش داد

تحریم‌ها با وجود آن که بر زندگی مردم ایران فشار آورده اما طبق نظرسنجی‌ها باعث حمایت بیشتر آنها از برنامه هسته‌ای شده است.رادیو بی‌بی‌سی این تحلیل را با اشاره به نظرسنجی گالوپ مطرح کرد. طبق نظرسنجی تلفنی گالوپ از ۴۵۰۷ شهروند ایرانی، ۸۵ درصد آنها گفته‌اند که تحریم‌های بین‌المللی به زندگی آنها ضربه زده است […]

image_pdfimage_print

تحریم‌ها با وجود آن که بر زندگی مردم ایران فشار آورده اما طبق نظرسنجی‌ها باعث حمایت بیشتر آنها از برنامه هسته‌ای شده است.رادیو بی‌بی‌سی این تحلیل را با اشاره به نظرسنجی گالوپ مطرح کرد.

طبق نظرسنجی تلفنی گالوپ از ۴۵۰۷ شهروند ایرانی، ۸۵ درصد آنها گفته‌اند که تحریم‌های بین‌المللی به زندگی آنها ضربه زده است اما در عین حال ۶۸ درصد اعلام کرده‌اند ایران با وجود تحریم‌ها همچنان باید به برنامه اتمی ادامه دهد. درصد حمایت قبل از تحریم‌ها ۶۳ درصد بوده و ۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس همین نظرسنجی- که احتمالا تلطیف هم شده!- ۶۷ درصد مردم آمریکا، کشورهای اروپای غربی، اسرائیل و سازمان ملل را مسئول اصلی تحریم‌ها می‌دانند که سهم آمریکا در این میان ۴۶ درصد است.

حسین قاضیان تحلیلگر بی‌بی‌سی درباره این نظرسنجی گفت: اگر بخواهیم بدانیم پیام این نظرسنجی خصوصا برای دولت آمریکا چیست، باید این را به خاطر بیاوریم که دو سؤال برای تصمیم‌گیران آمریکایی از اعمال و تشدبد تحریم‌ها مطرح بوده یکی اینکه آیا تحریم‌ها بر مردم ایران تاثیر گذاشته و دوم اینکه آیا فشار تحریم‌ها با تصمیم سیاستگذاران آمریکایی همسو است؟ هدف آمریکایی‌ها از تحریم، نخست فشار بر حکومت و دوم فشار غیرمستقیم به دولت از طریق مردم بود.

قاضیان گفت: طبق این نظرسنجی سؤال نخست مبنی بر این که آیا تحریم‌ها تاثیر داشته و فشار ایجاد کرده، پاسخ مثبت می‌گیرد اما آیا این فشارها همسو با نکات مدنظر سیاستگذاران آمریکایی بوده و مردم به این تصور افتاده‌اند که حکومت باید از برنامه هسته‌ای دست بردارد، خود این نظرسنجی نشان می‌دهد که نتیجه منفی بوده است.

وی افزود: تحریم‌ها در جهت خواست سیاستگذاران و تصمیم‌سازان آمریکایی عمل نمی‌کند و مردم کماکان اعتقاد دارند برنامه هسته‌ای به رغم فشارها باید ادامه پیدا کند.

او اظهار داشت: جالب‌تر این است که حدود یک سال پیش یعنی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ که همین سؤال از مردم شده بود، ۶۳ درصد اعتقاد به ادامه برنامه هسته‌ای ایران داشتند و در حالی که مردم در طی این مدت احساس می‌کنند فشارها بیشتر شده اما همچنان حمایت آنها از برنامه هسته‌ای افزایش پیدا کرده و به ۶۸ درصد رسیده است.

به گزارش صدای آمریکا موسسه گالوپ در تحلیل نتایج این نظرسنجی می‌نویسد: ۶۸ درصد ایرانی‌ها به رغم حجم و فشار تحریم‌ها می‌گویند ایران باید به توسعه فناوری اتمی ادامه دهد. این درصد بالای حمایت از برنامه اتمی، نقش پررنگ ناسیونالیسم ایرانی را در پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد.

انتهای خبر