خط و نشان انجمن اسلامی معلمان آذربایجان شرقی برای تغییر مدیریت آموزش و پرورش استان

 انجمن اسلامی معلمان آذربایجان شرقی با انتشار بیانیه ای ضمن هشدار درباره برخی گزینه های مطرح برای مدیریت آموزش و پرورش استان، خواستار توجه بیش از پیش به انتخاب گزینه مدیران توانمند در راس این سازمان شدند. به گزارش اعتدال پرس، در بیانیه ای که به امضای اعضای انجمن اسلامی معلمان آذربایجان شرقی رسیده آمده است: […]

image_pdfimage_print

 انجمن اسلامی معلمان آذربایجان شرقی با انتشار بیانیه ای ضمن هشدار درباره برخی گزینه های مطرح برای مدیریت آموزش و پرورش استان، خواستار توجه بیش از پیش به انتخاب گزینه مدیران توانمند در راس این سازمان شدند.

به گزارش اعتدال پرس، در بیانیه ای که به امضای اعضای انجمن اسلامی معلمان آذربایجان شرقی رسیده آمده است:

رای مردم به دکتر روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ و اقبال گسترده به گفتمان تدبیر وامید ، از اولویت وضرورت تغییر نگاه وسلیقه حاکم بر دستگاه های اجرایی و تغییر جهتگیری نهادهای دولتی به سمت خواسته های جدید مردم به مثابه صاحبان واقعی کشور و نظام حکایت می کند. حضور یکپارچه اصول گرایان در راس قوای سه گانه کشور در هشت ساله گذشته ، مشکلات متعددی در حوزه های سیاسی و فرهنگی وبه خصوص اقتصادی در کشور پدید آورده بود که پرداختن همه جانبه وعلمی به جوانب مدیریت تک صدایی در حاکمیت سیاسی و عوارض وپی آمدهای منفی آن ، باید در دستور کار پژوهشگران سیاسی واقتصادی قرار گیرد.

کنش گران سیاسی ، گروه ها واحزاب فعال در عرصه سیاسی کشور هرکدام بسته به زاویه دید خود تفسیری متفاوت از پیام ها ی شکل حضور مردم در پای صندوق های رای وشیوه بیان مطالبات خود ارائه داده اند.

نظریات مختلفی که در تفسیر نحوه گزینش سیاسی مردم در انتخابات ارائه شده است در این نکته متفق القولند که مردم ، بر ضرورت تغییر خط مشی ها ، عملکرد ها وخروجی های سیستم اجرایی وبطور طبیعی ایجاد تغییرات متناسب با گفتمان مورد نظر مردم در مجریان سیاست های دولتی ، پای فشرده اند .

دولت منتخب مردم برای پی گیری شعارها وبرنامه هایی که در دوران انتخابات توسط رییس جمهور منتخب مورد تاکید قرار گرفته و این رویکرد ها توسط مردم مورد تایید قرار گرفته است ، در اولین گام ، باید مجریانی متناسب با برنامه ها وسیاست های خود در راس نهادهای اجرایی قرار دهد تا سمت گیری این دستگاه ها را برای مطابقت با نظر وخواسته مردم تنظیم نمایند.

در این میان آموزش وپرورش به عنوان یکی از گسترده ترین مجاری تماس مردم با نهادهای حاکمیتی و موثرترین ابزار زیربنایی تامین بستر تحقق برنامه های دولتی ، از اهمیت مضاعفی برای انطباق با گفتمان اعتدال و تدبیربرخوردار است.
آموزش وپرورش کشور در هشت ساله گذشته ، شاهد نوسانات و فراز ونشیب های متعددی بوده است که نگرش سیاسی حاکم بر مدیریت این دستگاه در گذشته ، با تصمیمات عجولانه وغیرکارشناسی و بویژه استفاده از مجریانی ناکارآمد و رویکردی غیرتخصصی ، بر بسامد ودامنه این نوسانات نامطلوب افزوده است.

عدم توزیع مناسب نیروی انسانی،توقف بهسازی ومقاوم سازی محیط های آموزشی،شکاف بی سابقه صف وستاد ،انباشت مطالبات پرداخت نشده نیروی کار،عدم تناسب دستمزد پرسنل خدوم این وزارتخانه با هزینه های سرسام آور معیشتی،برجسته شدن اقدامات نمادی ونمایشی و نامتناسب با ماموریت های این نهاد و دست آخر ، شتابزدگی غیرکارشناسانه در اجرای طرح تحول بنیادین وتغییر نظام آموزشی کشور، از جمله مشکلات دامنگیر آموزش وپرورش در دوره اخیر بوده است.
حاکم شدن نگاه سیاسی به جای نگاه تخصصی و کارآیی ، در سپردن مناصب مدیریتی به افراد ، این دستگاه را علی الخصوص در استان آذربایجان شرقی به عرصه تاخت وتاز رقابت های سیاسی و جناحی نمود  . این جهت گیری نا مطلوب ، رسیدگی به ماموریت های مهمی چون ارتقاء فرایند آموزشی و بهسازی محیط های آموزشی و رفع دغدغه های رفاهی ومعیشتی معلمان و ایجاد روحیه وامید وانگیزه در مدارس  را به حاشیه راند.

جالب اینجاست که حتی پس از تغییر دولت و بخشنامه مصرح وزارتخانه ، مبنی بر توقف مهره چینی سیاسی در تحولات مدیریتی آموزش وپرورش  ، در آستانه بازگشایی مدارس ، شاهد چندین مورد برکناری مدیران نزدیک به ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در استان وجایگزینی آنها با افراد وابسته به گفتمان شکست خورده در انتخابات گذشته بودیم.
در چنین مقطعی که مردم نکته سنج وزمان شناس ایران با رای به دولت تدبیر وامید و گفتمان اعتدال به جای تند روی وحذف ودشمن تراشی و اقتصاد رانتی و انحصارطلبی  ، خواستار توقف نگاه وعملکرد تندروانه گذشته وتزریق روحیه اعتدال وعقلانیت ومدارا در بدنه دولت شده اند ، ضرورت دارد که تغییر مدیریت آموزش وپرورش استان در دستور کار وزیر فرهیخته و کارآزموده دولت جدید واستاندار محبوب جناب آقای دکتر جبارزاده قرار بگیرد.
با امعان نظر به تجلی خواست مردم در انتخابات و خط مشی دولت تدبیر وامید ، مدیریت جدید آموزش وپرورش باید فردی کاردان ومجرب که با نیازها ، اولویت ها وچالش های مبتلابه این دستگاه در استان آشنا است باشد.علاوه بر داشتن کارنامه کاری درخشان ، فردی که در راس اداره کل آموزش وپرورش قرار می گیرد ، باید شاخصه ها ومولفه های عملکرد اعتدال گرایانه و تناسب رفتار وی با فضای عمومی دولت تدبیر وامید برای ناظران ، ملموس وهویدا باشد.
بر این اساس ، افرادی که در راس نهادهای اجرایی ، مجری سیاست های افراطی ترین دولت ادوار گذشته بوده اند نمی توانند گزینه مطلوبی برای پی گیری برنامه ها وعملیاتی کردن رویکرد های اعتدال گرایانه به شمار روند.جالب اینجاست که پرحرارت ترین نمایندگان مخالف گفتمان اعتدال گرایانه در مجلس نیز ، با مجاری متعددی که در اختیار دارند گزینه هایی برای تصدی مدیریت آموزش وپرورش استان به وزارت خانه معرفی می کنند.

نکته قابل تامل اینجاست که افرادی توسط نمایندگان مخالف دولت برای تصدی این دستگاه دولتی معرفی می شوند  ، که جزء فعالترین اعضائ ستادهای رقیبان انتخاباتی دولت منتخب مردم محسوب می شوند!

آیا کسانی که اولا در سالهای گذشته جزئ پرسر وصدا ترین مدافعان رویکردهای افراطی وحذفی بوده اند وبدین واسطه ، در راس مهمترین ادارات مناطق قرار گرفته بودند و ثانیا ، در انتخابات  گذشته نیز با حضور در ستادهای رقیبان رییس جمهور منتخب ، عدم اعتقاد والتزام خود را به رای ونظر مردم اثبات کرده اند ، می توانند مجری برنامه های دولت تدبیر وامید شوند ؟ آیا از یک سو بهره مندی از مناصب و فرصت های دولت سابق وسینه چاکی چند ساله برای یک جناح واز سوی دیگر ، خیز برداشتن برای تصاحب اریکه های مدیریتی دولت جدید که تباینی آشکار و عمیق با مبانی فکری دولت سابق دارد ، نمایشگر فرصت طلبی و بی هویتی سیاسی این افراد نیست ؟ آیا قرار گرفتن چنین افرادی در راس چنین دستگاه مهمی ، مردمی را که برای تغییرات در افراد ونگرش ها به پای صندوق های رای آمده بودند ، با یاس وسرخوردگی مواجه نمی کند؟ تردیدی نیست که چنین است.
هرچند که فرصت طلبی وابن الوقت بودن ، قدمتی به درازای سیاست وحکومت دارد ، با شناختی که از وزیر فرهیخته آموزش وپرورش واستاندار دردآشنای خود داریم ، اطمینان خاطر داریم که شاخصه های ضروری برای انتصاب مدیری متناسب با نیازهای امروزی این نهاد و پیش نیازهای فکری و رفتاری اعتدال گرایانه را در تعیین مدیر کل جدید لحاظ خواهند نمود.
از خداوند متعال خواهانیم که با توجه به شرایط پیچیده وبغرنج کشور و چالش های متعددی که تمام جوانب زندگی مردم را بواسطه عملکرد نامناسب مدیران سابق احاطه کرده است ، به دستگاه های اجرایی با حضور ومدیریت افرادی کارآزموده، توانمند ، خرد مدار و معتدل  ، توفیق رفع نیازهای ضروری مردم و کشور را عنایت فرماید.
ومن ا…التوفیق
انجمن اسلامی معلمان  آذربایجان شرقی

انتهای خبر