مصطفی کواکبیان: نمی‌شود درباره سید حسن خمینی و ناطق نوری صحبت کرد!

من بر این باورم که ترکیب دولت یازدهم، بیشتر بر مبنای روابط شخص آقای روحانی با افراد شکل گرفته ‌و نه بر مبنای خط و‌ جناح‌بندی‌های سیاسی. در واقع نمی‌توانیم‌ بگوییم، حتماً انتخاب‌ها بر پایه سوابق خاص اجرایی و یا ملاک‌های خاص شایسته‌سالاری بوده است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از تابناک، عملکر دولت […]

image_pdfimage_print

من بر این باورم که ترکیب دولت یازدهم، بیشتر بر مبنای روابط شخص آقای روحانی با افراد شکل گرفته ‌و نه بر مبنای خط و‌ جناح‌بندی‌های سیاسی. در واقع نمی‌توانیم‌ بگوییم، حتماً انتخاب‌ها بر پایه سوابق خاص اجرایی و یا ملاک‌های خاص شایسته‌سالاری بوده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از تابناک، عملکر دولت یازدهم و گزارش صد روزه رئیس‌جمهور همچنان با انتقادهای فراوانی از لحاظ سیاسی از سوی اصلاح‌طلبان روبه‌رو شده است؛ برخی از اصلاح‌طلبان بر این باورند که آنان نقش بسیاری در پیروزی روحانی داشته‌اند، ولی با این حال، دولت وی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند و انتقاداتی به وی وارد می‌کنند. مصطفی کواکبیان در زمره این فعالان اصلاح‌طلب است که در گفت‌و‌گو با تابناک به این انتقاد‌ها پرداخته است.

کواکبیان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نظرش پیرامون کارکرد ۱۰۰ روزه دولت یازدهم گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که ‌دولتی در ‌سه ماه، کارهای بسیاری انجام داده باشد، چون فرصت ‌زیادی نبوده است.

در گزارش آقای روحانی ‌خلاصه‌وار به این نکته توجه شده بود که پولدار‌ترین دولت‌های پس از انقلاب، بدهکار‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب هستند. البته ایشان قول داد‌ که تورم را تا پایان سال به ۳۵ درصد و تا پایان سال ۹۳ به ۲۵ درصد برساند.

کواکبیان افزود: به نظر من، بهترین عملکرد را دولت در عرصه سیاست خارجی داشته است. از این جهت شاید در راستای مباحث داخلی ـ چه در حوزه توسعه اقتصادی، وضعیت داخلی و چه در بخش تحولات فرهنگی ـ نمی‌شود‌ گفت در این صد روز، ما‌ دستاوردهای سطح بالایی از دولت دیده‌ایم.

همچنین وی در ادامه بیان داشت: من بر این باورم که ترکیب دولت یازدهم بیشتر بر مبنای روابط شخص آقای روحاتی با افراد شکل گرفته ‌و نه ‌خط و و جناح بندی‌های سیاسی. ‌نمی‌توانیم‌ بگوییم، حتماً انتخاب‌ها بر پایه سوابق خاص اجرایی و یا ملاک‌های خاص شایسته سالاری بوده است. به همین جهت نمی‌توان گفت، این دولت اصلاحات است، چرا که هم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و هم از افراد غیر از افراد این دو جریان در دولت هستند.

کواکبیان همچنین گفت: وقتی از اعتدال در دولت، سخن به میان می‌آید، سه مفهوم دارد:

‌۱ ـ اینکه در دولت‌ از دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی خبری نباشد.
۲ ـ از هر دو جریان در دولت هستند، ولی افراد معتدل این دو جناح حضور دارند.
۳ ـ من تصورم این است که در چینش کابینه یازدهم، اعتدال بیشتر نزدیک به تفسیر اول است.

یعنی از میان جناح‌های گوناگون، افرادی که نزدیک‌تر به دیدگاه‌‌های حسن روحانی بودند، برگزیده شدند، نه اینکه از اصولگرا‌ها حتما معتدل‌ها و یا از اصلاح‌طلبان، معتدل‌ها انتخاب شده‌اند.

‌این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: من فکر می‌کنم، نقش آقای هاشمی رفسنجانی پررنگ‌تر از همه در دولت آقای روحانی باشد؛ البته نباید آقای لاریجانی فراموش شود، چرا که ایشان به خاطر مجلس ارتباطات خوبی با دولت برقرار کرده است.

همچنین ‌نمی‌شود درباره افرادی همچون سید حسن خمینی، سید محمد خاتمی و ناطق نوری سخن گفت؛ البته برخی از وابستگان آقای ناطق در دولت‌ هستند، ولی نمی‌شود گفت خود ایشان تأثیرات فراوانی دارند. در هر حال نقش هاشمی پررنگ‌تر از همه افراد است. البته در دیدار‌ با ایشان، نمی‌پذیرفت‌ که نقش زیادی در این دولت دارد، ولی شواهد نشان می‌دهد که بیشترین گرایش دولتمردان کابینه یازدهم به سمت گرایش آقای هاشمی است.

کواکبیان در پاسخ به پرسشی پیرامون ضعف اصلی دولت یازدهم بیان داشت: نخستین سفر آقای روحانی پس از پذیرش ریاست جمهوری، به استان بوشهر به خاطر زلزله بود.

من معتقدم پرکاری که ما از دولت نهم و دهم دیدیم، در این دولت نمی‌بینیم. نباید فعالیت‌های دولت به کم‌کاری ختم شود. اگر سفرهای استانی را در کل‌ کنار بگذاریم، نقطه ضعف است.

وی ادامه داد: اعتقاد من این است که چرا باید همچنان تعدادی از استاندارهای آقای احمدی‌نژاد در مسند کار باشند. از سوی دیگر، باید گفت سیستم اداری دچار تغییر نشده است.

‌اتفاقا دولت باید داس داشته باشد و اینکه بگوییم دولت داس نداشته باشد، گفته نادرستی است. این نقطه ضعف است. مردم انتظار دارند وقتی دولت عوض شده، آثار مربوط به تغییرات را ببیند. اصلا معنا ندارد که صد روز گذشته، ولی بعضی استان‌ها همچنان بلاتکلیف باشند. اگر قرار است ابقا شوند، ابقا کنید. اگر خیر، آن‌ها را تغییر بدهید. این نشان کندی دولت است.

‌کواکبیان در پایان درباره احتمال شکل‌گیری حزب فراگیر توسط آقای عارف گفت: اگر قرار بود که حزب فراگیر برای اصلاح‌طلبان ایجاد شود، باید آقای خاتمی آن را ایجاد می‌کرد. من فکر نمی‌کنم حزب فراگیری تشکیل شود. اصلا حزب فراگیر حرف پخته سیاسی نیست. البته ما می‌توانیم جبهه فراگیر اصلاح‌طلبان داشته باشیم.

متن کامل گفت‌و‌گو را اینجا بخوانید.
انتهای خبر