انتقاد شدید نماینده شبستر از انحراف صنعت خودروی استان توسط برخی مقامات استان/ سوء نیت برخی افراد برای ما محرز شده است

عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد شدید از برخی مسئولین صنعت خودروی کشور و برخی مقامات استانی گفت: متاسفانه یک سری از مسئولین صنعت خودروی کشور در تهران و استان این صنعت را به انحراف کشانده اند و با به وجود آوردن برخی مسائل حاشیه ای مانع پیشرفت صنعت خودروسازی در آذربایجان می شوند. به […]

image_pdfimage_print

عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد شدید از برخی مسئولین صنعت خودروی کشور و برخی مقامات استانی گفت: متاسفانه یک سری از مسئولین صنعت خودروی کشور در تهران و استان این صنعت را به انحراف کشانده اند و با به وجود آوردن برخی مسائل حاشیه ای مانع پیشرفت صنعت خودروسازی در آذربایجان می شوند.

به گزارش اعتدال پرس، علی علیلو در گفتگو با  نصرنیوز با ذکر اینکه کسانی که به همایش بین المللی صنعت خودروی تهران دعوت شده بودند، غالباً خودروسازهای اصلی نبودند، گفت: فقط یک شرکت چینی در حد مدیرعامل در این همایش شرکت کرده بود و مابقی شرکت کنندگان، افراد مرتبط با شرکت های خودروسازی بودند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برداشت من از این همایش بیشتر جنبه تبلیغاتی آن بود تا جنبه کاربردی و عملیاتی آن؛ چرا که وزارت صنعت و سازمان گسترش اهداف خود از این همایش را به درستی مشخص نکردند.
علیلو موضوع اساسی در صنعت خودروسازی کشور را رقابتی نبودن آن دانست و گفت: علت اینکه تا کنون صنعت خودروسازی ایران پا نگرفته است، کیفیت پایین و قیمت بالای آن بوده است و اینکه با تحریم پژو، خط تولید ۲۰۶ تعطیل می شود مایه تاسف است.

ما عملا خودروی ملی نداریم
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با ذکر اینکه باید طراحی خودروهای تولیدی در داخل کشور انجام شود گفت: همه خودروهایی که اکنون در کشور تولید می شوند در واقعیت متعلق به ما نیستند و حتی در کوچکترین موارد این خودروها طبق دستورالعمل شرکت های خارجی عمل می شود و ما عملاً خودروی ملی نداریم، بلکه مونتاژ ملی داریم!
وی افزود: تا زمانی که زنجیره ارزش صنعت در دست ما نباشد، نمی توان فراتر از این سطح قدم گذاشت و همچنان وابسته شرکت های خارجی خواهیم بود.
علیلو با اشاره به پیشرفت های چشمگیر علمی کشور گفت: چطور ما می توانیم هسته اتم را بشکافیم، به علم سلول های بنیادی و نانو تکنولوژی دست بیابیم، ولی در طراحی خودرو و خودکفایی در این صنعت عاجز بمانیم؟
وی افزود: ادامه دادن این رویه چیزی جز پر کردن جیب شرکت های خارجی نیست و برگزاری چنین همایش هایی چیزی به داشته های فنی و صنعتی ما نخواهد افزود. مونتاژ کردن خودروهای خارجی هنری نیست و باید در پی حرکتی در راستای خلق خودرویی ملی با تمام ابعاد علمی، فنی و اقتصادی آن باشیم و زنجیره ارزش این صنعت را در دست بگیریم.

دلایل راکد ماندن ایران خودرو آذربایجان

این نماینده مجلس در پاسخ به چرایی راکد ماندن شرکت ایران خودروی آذربایجان و وجود برخی فشارها و اعمال نفوذها در مقابل راه اندازی این کارخانه گفت: هیچکس نمی تواند مقابل روند توسعه ای ما قد علم کند، هر چند من وجود برخی مشکلات و کارشکنی ها را رد نمی کنم، اما ما در صدد رفع این مشکلات هستیم.
علیلو در رابطه با ارزیابی وضعیت قطعه سازان و خودروسازان آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر خودروسازان سنگین که جای خود دارند، ما دو شرکت خودروسازی «ایران خودروی تبریز» و «ایران خودروی آذربایجان» داریم که هیچکدام در شان و منزلت مردم ما نیستند.
نماینده مردم شبستر با انتقاد از نحوه عملکرد خودروسازان گفت: این چه نوع خودروسازی است که موتور، بدنه و همه قطعات آن از تهران با صرف هزینه اضافی می آید و در اینجا روی هم بسته می شود؟ درست است که برای عده ای شغل درست شده است، اما چنین کاری در شان و منزلت ما نیست. علاوه بر این هزینه های اضافی نیز بابت حمل و نقل به مردم تحمیل می شود. چرا خط کامل بدنه و مونتاژ به تبریز داده نمی شود؟
علی علیلو با انتقاد شدید از برخی مسئولین صنعت خودروی کشور و برخی مقامات استانی گفت: متاسفانه یک سری از مسئولین صنعت خودروی کشور در تهران و استان این صنعت را به انحراف کشانده اند و با به وجود آوردن برخی مسائل حاشیه ای مانع پیشرفت صنعت خودروسازی در آذربایجان می شوند.
وی با اشاره به انتشار شایعاتی در نسبت دادن سهام شرکت های خودروسازی به افرادی خاص، گفت: سوء نیت برخی افراد برای ما محرز شده است و تلاش می کنیم این مسائل برطرف شود.
این نماینده مجلس با ذکر اینکه برخی سیاسی کاری ها اجازه نداده است به جایگاه اصلی خود در صنعت خودروسازی دست پیدا کنیم، ادامه داد: در جلسه ای با استاندار جدید به نتایج خوبی در این زمینه دست یافتیم و بزودی تلاش های جدیدی در راستای غلبه بر مشکلات موجود آغاز می شود.

انتهای خبر