برخی نمایندگان فعلی اصلاح طلب مجلس فدای یک تاری موی علی مطهری اصولگرا

نشست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر با حضور دکتر محمدجواد حق شناس برگزار و موضوعاتی نظیر شرایط سیاسی کشور، راهبرد دولت درانتصابات استانی و ملی و نقش اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم به بحث گذاشته شد. نمره قبولی دولت در انتخاب استانداران به گزارش اعتدال پرسبه نقل خلیج فارس؛ وی که برای شرکت در […]

image_pdfimage_print

نشست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر با حضور دکتر محمدجواد حق شناس برگزار و موضوعاتی نظیر شرایط سیاسی کشور، راهبرد دولت درانتصابات استانی و ملی و نقش اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم به بحث گذاشته شد.

نمره قبولی دولت در انتخاب استانداران

به گزارش اعتدال پرسبه نقل خلیج فارس؛ وی که برای شرکت در مراسم ترحیم دایی خود (حجت الاسلام والمسلمین حاج محمدتقی ماحوزی) به بوشهر سفر کرده بود، در نشست اعضای ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان در خصوص ترکیب استانداران فعلی و میزان موفقیت دولت در بکاری گیری استانداران همسو گفت: اگر چه در خصوص انتخاب استانداران انتقاداتی وجود دارد، اما به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود، دولت در انتخاب استاندارن نمره قابل قبولی کسب کرده است.

پاسخ حق شناس درباره روند کند تغییرات مدیریتی استان

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به سوالی درباره روند کند عزل و نصب ها در مدیریت استان یادآور شد: اگرچه این روند کند در مدیریت های استان وجود دارد، ولی این مخصوص استان بوشهر نیست و هنوز حتی مدیر کل سیاسی وزارت کشور که قلب سیاسی کشور محسوب می شود پس از ۶ ماه از روی کار آمدن دولت جدید تغییر نکرده و هنوز این  مدیر منصوب دولت احمدی نژاد بر سر کار است.

درخواست حق شناس از دولت درباره احزاب
دکتر حق شناس در پاسخ به سوالی درباره وضعیت احزاب در دولت فعلی افزود: هم اکنون مجلس در حال بررسی تغییر قانون احزاب است که در صورت تصویب دست و بال فعالیت های حزبی محدودتر خواهد شد و به نظر من دولت باید با ارائه درخواستی به مجلس، جلوی تصویب این قانون پیشنهادی را بگیرد و با تغییراتی در این قانون، مسیر فعالیت های حزبی را هموارتر کند.

وی ادامه داد: متاسفانه با شرایطی که بر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حاکم است و از آنجا که اکثریت اعضا این کمیسیون را اصولگرایان تشکیل می دهند، به نظر می رسد در دولت جدید هم اتفاق خاصی برای باز شدن فضای فعالیت های حزبی ایجاد نخواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با این وجود لازم است که دولت با ارائه لایحه جدیدی با کمک کارشناسان و نمایندگان احزاب و فعالین سیاسی به مجلس، تمام تلاش خود را معطوف به باز شدن و گسترش و نهادینه شدن  فعالیت های حزبی نماید.

بوشهر در مرکز، به عنوان استانی اصلاح طلب شناخته می شود

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در انتخاب استاندار بوشهر گفت: استان بوشهر اگرچه به لحاظ وسعت و جمعیت جز استانهای کوچک محسوب می شود ولی یکی از مهمترین و سیاسی ترین استان های کشور است که به عنوان استان اصلاح طلب در مرکز شناخته می شود. همین امر باعث اهمیت آن شده، به طوری که جریان مقابل نیز روی استان بوشهر حساسیت دارد.

وی افزود: ساز و کار انتصابات در دولت احمدی نژاد ساز و کار متفاوتی بود که نباید انتظار داشت در دولت روحانی به همان شیوه عزل و نصب ها انجام پذیرد. با این وجود دست دولت روحانی برای چینش نیروهای دلخواه چندان باز نبود.

وی ادامه داد: به طور مثال همه می دانیم که دکتر نجفی به عنوان بهترین گزینه برای هدایت وزارت آموزش و پرورش بود که از سوی دولت به مجلس معرفی شد، ولی مجلس به او رای اعتماد نداد. همین امر در استان ها نیز وجود دارد و دست استانداران برای عزل و نصب ها چندان باز نیست.

۳ ضلع انتصاب مدیران استانی

حق شناس که در خصوص روند کند تغییرات مدیریتی در استان سخن می گفت، افزود: پروسه انتصابات در استان ها سه ضلع دارد که شامل وزارت خانه مربوطه، استاندار و نمایندگان مجلس می باشد و از انجا که دو ضلع آن در اختیار دولت است چینش مدیران متناسب با رای مردم در ۲۴ خرداد ماه بستگی به هنر استانداران دارد.

در مشی اصلاح طلبی ناامیدی جایی ندارد

وی با اشاره به اهمیت نقش اصلاح طلبان در شرایط پیش رو گفت: نباید عنان از کف داد و نباید اگر با در بسته ای رو برو شدیم ناامید شویم.

وی افزود: من معتقدم نیروی سیاسی نیرویی است که اگر او را از درب بیرون کنند از پنجره وارد می شود، این یعنی اینکه باید پر تلاش، پیگیر و با نگاه تشکیلاتی و کل نگر به مسائل بیندیشیم؛ بخصوص نیروهایی که ذیل عنوان اصلاح طلبی مشغول به فعالیتند باید حرمت این عنوان را حفظ نماند.

وی ادامه داد: لذا در مشی اصلاح طلبی ناامیدی معنی ندارد و برای تحقق آرمان های اصلاح طلبانه که دقیقا منطبق با منافع ملی و در چهارچوب قانون اساسی است از هیچ کوششی دریغ ندارند و اگر لازم شد برای آن هزینه نیز می پردازند.

حق شناس گفت: به همین خاطر در شرایط فعلی اگر اجازه دادند که ما نیز مشارکت کنیم و در رشد و تعالی و پیشرفت کشور حضوری فعالانه داشته باشیم و آجری بر آجر بگذاریم که چه بهتر؛ اما اگر اجازه ندادند کلنگ به دست می گیریم و عرق می ریزیم و پی این ساختمان را آماده می کنیم.

شش  سال بعد از ما، آقایان به ناکارآمدی و برخی مفاسد کشور پی بردند

دکتر حق شناس با اشاره به هزینه های سیاسی که اصلاح طلبان طی ۸ سال گذشته پرداخته اند، گفت: در ۵ سال گذشته به عنوان یک فعال سیاسی و رسانه ای بسیاری از هفته ها از هفت روز هفته  ۴ روز آن را در دادگاه روزنامه اعتماد ملی بودم و سخنانی را که امروز سران اصولگرا و مسئولان در مورد دولت گذشته فریاد می زنند، ما در شش سال گذشته در روزنامه اعتماد ملی بیان نموده و از حقوق ملت دفاع نمودیم.

وی ادامه داد: ولی شش سال بعد آقایان به آن پی برده یا صلاح دیدند که آن را بازگو نمایند، در حالی که کار از کار گذشته بود و میلیاردها دلار از منابع این آب و خاک در میان ناکار آمدی و برخی از مفاسد که امروزه در گزارش تحقیق و تفحص مجلس به آن اشاره می شود، هدر رفته است.

معتقدم باید از این دولت با تمام توان حمایت کرد.

این استاد دانشگاه افزود: در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز به رغم آنکه در ابتدا برای آمدن خاتمی به صحنه انتخابات تلاش کردیم ولی با نیامدن ایشان و ردصلاحیت اسفبار هاشمی رفسنجانی که علی رغم منویات رهبر معظم انقلاب بود، با درخواست دکتر روحانی به عنوان حلقه مشاورین، او را در رقابت انتخاباتی و سفرهای استانی همراهی کردم.

وی ادامه داد: به همراه ایشان به استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس رفته و حتی از سوی ستاد ایشان برای مذاکره با مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان دیدار و گفتگو داشتم و دیدیم که پس از انتخابات بیشترین رای به دکتر روحانی با ۸۳ درصد متعلق به سیستان و بلوچستان بود، با این وجود و پس از پیروزی دکتر روحانی حتی دریغ از یک تماس تلفنی با من، اما این اتفاق باعث رنجش بنده نشد چون انتظاری از ایشان نداشتم و کار خودم را ادامه دادم و معتقدم باید از این دولت با تمام توان حمایت کرد.

شرایط کشور قبل از روحانی مانند سقوط از هواپیما بود

وی افزود : شرایط کشور قبل از انتخاب دکتر روحانی مانند کسی بود که از هواپیمایی به بیرون پرت شده و با سرعت زیادی در حال سقوط بود، اما با اعلام نتایج انتخابات گویا به یکباره چتر نجاتی برای کشور باز شد و اگر چه سقوط متوقف نشده، اما این چتر باعث شده که آن شخص به سلامت به زمین برسد.

دولت روحانی آخرین فرصت کشور است

حق شناس ادامه داد: لذا من معتقدم دولت روحانی نه آخرین فرصت اصلاح طلبان بلکه اخرین فرصت کشور است و اگر تلاش های پر شمار این دولت به نتیجه نرسد و همراهی تمام مسئولین و دست اندرکاران را به همراه نداشته باشد خطر جدی این کشور و انقلاب را تهدید خواهد نمود و در این صورت هیچ کس سود نخواهد کرد.

این فعال سیاسی که در جمع اعضای ستاد ائتلاف اصلاح طلبان بوشهر سخن می گفت، ادامه داد: لذا بر تمامی فعالین سیاسی و احزاب جریان اصلاح طلب که در این سی ساله نشان دادند منافع ملی را بر منافع گروهی و حزبی ترجیح می دهند، فرض است در دفاع از دولت تلاش نموده و برای موفقیت آن علی رغم کارشکنی های جریان رادیکال و تندرو در حوزه هایی مثل مجلس و بخشی از رسانه هایی که این تفکر را نمایندگی می کنند به دفاع از دولت همت گمارند هر چند به طور رسمی در دولت موقعیتی نگیرند.

به روحانی پیغام دادم گزینه های وزارت کشور و ارشاد را جابجا کند

این استاد دانشگاه با اشاره به چینش وزرای دولت روحانی و انتخاب برخی وزیران اصولگرا خصوصا در وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور گفت: اگر چه در ابتدا قرار بود از میان ۴ گزینه که یکی از آنها من بودم یکی برای وزارت ارشاد انتخاب شود، اما در نهایت جمع بندی به جناب جنتی رسید و ایشان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و آقای رحمانی فضلی نیز برای وزارت کشور برگزیده شد.

وی ادامه داد: همان زمان به آقای دکتر روحانی و گروه مشاورینش پیغام دادم که اگر نظر شما بر وزارت این دو نفر قطعی است، حداقل جای آنها را عوض کنید و جناب جنتی را به واسطه تجربه وزارت کشوری اش به وزارت کشور و آقای رحمانی فضلی را به وزارت ارشاد ببرید که این پیشنهاد نیز مورد قبول واقع نشد. همین عدم تجربه باعث گردیده که امروز شاهد برخی ناکار آمدی ها در تصمیم گیری های  وزارت کشور باشیم که البته امیدوارم با گذشت زمان اوضاع شرایط بهتری را به خود ببیند.

نمایندگان تندرو تعامل مجلس و دولت را در دست گرفته اند

حق شناس در پاسخ به سوالی درباره آینده تعامل مجلس فعلی با دولت روحانی گفت: همانگونه که پیش بینی می شد مجلس فعلی که اکثریت آن را نمایندگان اصولگرا تشکیل داده اند از شوک انتخابات خارج شده و متاسفانه برخی از نمایندگان تندرو جریان تعامل مجلس با دولت را مدیریت می کنند.

یک تار موی مطهری فدای برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس

وی با اشاره به تحریم انتخابات گذشته مجلس توسط برخی از اصلاح طلبان افزود: یکی از اشتباهات استراتژیک برخی اصلاح طلبان تحریم انتخابات گذشته مجلس بود و اگر گروه های اصلاح طلب انسجام خود را حفظ نموده و از ظرفیت های موجود استفاده می کردند امروز شاهد مجلسی با ترکیب فعلی نبودیم.

حق شناس ادامه داد: همان زمان توسط برخی از دوستان اصلاح طلب برای مخالفت با تحریم انتخابات مورد شماتت واقع شدم، ولی امروز می بینیم همان تحریم باعث شد که درمجلس فعلی نیروهای اصلاح طلب آنچنان حضور کم رنگ و کم تاثیری داشته باشند که باید گفت برخی نمایندگان فعلی اصلاح طلب مجلس فدای یک تاری موی علی مطهری اصولگرا.

وی افزود: البته پیش بینی می شود با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات آینده مجلس، شرایط رو به بهبود رود و نمایندگان فعلی برای اقناع مردم در حوزه های انتخابیه شان مجبور شوند با دولت تعامل بهتری در پیش گیرند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اهمیت انتخابات آینده مجلس گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری گام بعدی اصلاح طلبان مجلس خواهد بود و قطعا برای رسیدن به بیشترین کرسی مجلس از هیچ تلاشی نباید چشم پوشی کرد.

اصلاح طلبان باید با انسجام و فعال وارد انتخابات مجلس شوند

این عضو شورای مرکزی خانه احزاب با اشاره به برخی اظهار نظرها مایوس کننده که سازوکار انتخابات را به گونه ای می دانند که جریان مقابل دست بالا دارد لذا شرکت یا عدم شرکت در انتخابات را موثر در نتیجه آن نمی دانند با تشبیه انتخابات به بازی فوتبال گفت: در میدان فوتبال اگر چه احتمال تبانی و یا خرید داور هم وجود دارد، اما با انسجام و حرکت گروهی فعال و منسجم باز می توان پیروز از میدان خارج شد و برنده بازی بود. در این عرصه نیز اصلاح طلبان می توانند با حفظ انسجام و دعوت از مردم برای حضور حداکثری در انتخابات مجلس و معرفی نامزدهای صالح، کارآمد و بری از فساد و استفاده از تمام ظرفیت های موجود، نتیجه انتخابات را تغییر دهند.

دکتر حق شناس افزود: نباید انتظار داشت که از صفر تا ۱۰۰ حتما بتوانیم نمره صد را کسب کنیم اما می توانیم  امتیازات  قابل قبولی را بدست آوریم. بطور مثال اگرچه دولت روحانی دولت حداکثری اصلاح طلبان نیست، اما در همین دولت از میان ۳۱ استاندار موجود حداقل دو سوم آن را استاندارن همسو با اصلاح طلبان تشکیل می دهند. این درحالی است که در دولت گذشته تمام استانداران غیرهمسو با اصلاح طلبان و اکثرا فاقد تجربه های موثر اجرایی وزارت کشوری بودند .

مجلس آینده مشی اصلاح طلب خواهد داشت

رییس جبهه اصلاح طلبان اظهار داشت: به اعتقاد من جریان اصلاح طلب از نقاط قوت بالایی برخوردار است بگونه ای که توانسته بزرگانی چون ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی و علی مطهری را به اردوگاه خود وارد نماید، از همین منظر من انتخابات آینده مجلس را از انتخابات ریاست جمهوری نیز مهمتر می دانم.

حق شماس افزود: براین اساس دور از انتظار نیست که در مجلس آینده اصلاح طلبان بتوانند بین ۹۰ تا ۱۳۰ کرسی را بدست آورده و ۳۰ تا ۵۰ کرسی نیز از آن اصولگرایان معتدل باشد در اینصورت باید گفت که اکثریت مجلس آینده مشی اصلاح طلبانه خواهند داشت و جریان رادیکال و تند رو حاضر در مجلس فعلی جایگاه تاثیر گزاری در مجلس آینده نخواهد داشت .

انتهای خبر